بررسی ساز و کار رویدادهای تدِکس در گفتگو با امیر نورالدینی؛

تدکس کاشتن بذر جدید در ذهن آدم‌هاست

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

تِدکس امیرکبیر ۱۳ اردیبهشت ۹۸ در مدرسه دارالفنون تهران برگزار می‌شود.

تدکس در وب‌سایت این رویداد این‌گونه تعریف شده است: «رویداد TEDx مجموعه‌ای از سخنرانی‌های کوتاهِ ایده‌محور است که طیف وسیعی از موضوعات و مسائل جامعه را پوشش می‌دهد.»

همچنین هدف از برگزاری مجموعه رویدادهای TEDx برانگیختن ایده‌ها، جرقه زدن گفتگو، ایجاد ارتباطات و اجتماعات جدید فارغ از هر دستور کار مناقشه‌برانگیز اعم از تجاری، مذهبی یا سیاسی اعلام شده است.


در آستانه برگزاری دومین تدکس امیرکبیر با امیر نورالدینی، برگزارکننده‌ی این رویداد، به گفتگو نشستیم.

نورالدینی بر این باور است که موضوع تد و تدکس فقط انتقال داستان یا تجربه شخصی نیست، بلکه کاشتن بذر جدید در ذهن آدم‌ها برای کشف درون خود و رشد از دلِ سختی‌ها است.

امیر نورالدینی می‌گوید: شعار «تد» ایده‌هایی است که ارزش گسترش دارند و عموماً ۲.۵ درصدِ مبتکرِ هر جامعه مخاطب رویداد تدکس هستند.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار وبنا مبنی بر تفاوت‌های سبک ارائه تدکس در ایران و خارج از ایران، می‌گوید: «چالش عمده‌ی کار با سخنران ایرانی این است که در فرهنگ ما افراد، با مهارت داستان‌گویی پرورش نمیابند. همین امر، فرایند تمرین با سخنران را بسیار سخت می‌کند؛ چون برای این که افراد از همان ابتدا جذب یک محتوا شوند، فرد باید به طرز منطقی و با اجرای مناسب روایتگر یک داستان باشد.»

نورالدینی تمرکز اصلی تدکس امیرکبیر را روی محتوا می‌داند و می‌گوید: «با اینکه تمرکز در تدکس امیرکبیر روی محتوا است ولی در بخش اجرا به لحن و زبان بدن فرد یا حتی نوع نوشیدنی که قبل از سخنرانی می‌نوشد، توجه می‌کنیم. به این منظور گاهی بیش از یک سال با سخنرانان تدکس کار می‌شود تا متن سخنرانی که نوشته‌اند دارای تضاد نباشد یا این‌که مطالب منسجم و دارای پشتوانۀ علمی باشند. در تدکس امیرکبیر از فروردین سال گذشته با برخی سخنرانان کار کرده‌ایم و بعضاً بیش از ده ویرایش‌ از متن خود را به ما تحویل داده‌اند. همچنین سه جلسه با سخنرانان برای اجرا روی صحنه تمرین خواهد شد. اجتماع تدکس امیرکبیر در طول سال زنده است و فعالیت دارد، پس نمی‌شود گفت صرفاً یک رویداد یک‌روزه است.»

او ادامه می‌دهد: «مخاطبان تدکس عموماً افراد فرهیخته‌ای هستند که نه تنها محتوا را به‌خوبی می‌فهمند، بلکه اساساً به خاطر محتوای خوب است که در رویدادهای تدکس شرکت می‌کنند.»

برگزارکننده تدکس امیرکبیر ضمن اذعان به این نکته که همه تدکس‌ها در سرتاسر دنیا از هم مستقل هستند، در پاسخ به این سوال که به لحاظ اجرایی چه نسبتی بین تدکس امیرکبیر و سازمان تِد وجود دارد می گوید: «تد، تنها اجازه‌ی استفاده از برند تدکس را به برگزارکننده می‌دهد و برخی خطوط قرمز را به وی ابلاغ می‌کند. بنابراین تصمیمات اجرایی و سیاست‌های تدکس امیرکبیر را کاملاً مستقل و با نظر تیم اجرایی که همگی دانشجویان یا نخبگان شاغل در داخل کشور هستند تعیین می‌کنیم.»

وی خطوط قرمز محتوای همه تدکس‌ها را مباحث مناقشه‌برانگیزی برشمرد که معمولاً به اختلافات دامن می‌زند: «ما به هیچ عنوان در مورد موضوعات سیاسی، نژادی، دینی و مانند این‌ها صحبت نمی‌کنیم چرا که هدف اصلی ما، یعنی گسترش ایده‌هایی نو که به پیشرفت کشور عزیزمان کمک می‌کند، تنها از طریق پرداختن به نقاط مشترک انسان‌ها محقق می‌گردد. علاوه بر این‌ها، برای ما مهم است که رویداد تدکس امیرکبیر با مجوز دانشگاه امیرکبیر و با احترام به ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی ایران اسلامی در چهارچوب شرع و قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.»

این دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه ارتباط بین‌المللی این رویداد را از دیگر مزایای برگزاری این رویداد می‌داند: «کانال‌های توزیع محتوای سازمان تد که محتوای رویدادهای تدکس‌ها را پخش می‌کنند، بازدیدهای میلیونی دارند. بنابراین می‌توانیم از این کانال‌ها برای رساندن حرف‌های غنی ایران و ایرانی به مردم دنیا بهره‌مند شویم. مثلاً می‌توانیم اتفاق بزرگی را مانند پیاده‌روی اربعین که مورد ظلم کامل رسانه‌های دنیا واقع شده است، از این طریق -که مورد قبول عموم جوامع دنیاست- مستقیماً به گوش مردم کشورهای دیگر برسانیم. پیشرفت‌های فناورانه‌ و علمی کشور و نیز داستان‌های ناب ادبی و تاریخی فارسی که در دنیا نظیر ندارند نیز نوعاً موضوعات ارزشمندی برای ارائه به دنیا هستند.»

امیر نورالدینی در مورد مخاطبان تدکس امیرکبیر می‌گوید: «رویداد ما سه دسته مخاطب دارد. دسته اول یا همان جست‌وجوگرها، اکثراً زیر ۲۵ سال، دانشجو و در پی یافتن مسیر زندگی حرفه‌ای خود هستند. این دسته را جوانان مستعد و آینده‌داری تشکیل می‌دهند که در آستانه ورود به بازار کار و یا مهاجرت از کشور قرار دارند. دسته دوم افراد توانگری هستند که در حوزه‌های کسب و کار، فرهنگ، دانش، فناوری و… چهره‌های موفقی محسوب می‌شوند. دسته سوم بین دو دسته اول و دوم قرار می‌گیرند؛ یعنی توانمند و با انگیزه هستند اما برای پیشرفت نیاز به حمایت توانگرها دارند. کنار هم قرار گرفتن این افراد چرخه‌ای را ایجاد می‌کند که در آن از مهاجرت مغزها جلوگیری، استعداد ایرانی با کمک منابع داخلی شکوفا و راه‌حل‌های بومی و علمی برای چالش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور ارائه می‌شود.»

او در پایان داستانی از تجربۀ برگزاری اولین تدکس امیرکبیر تعریف می‌کند: «در پی برگزاری اولین تدکس امیرکبیر یکی از شرکت‌کنندگان در فرم نظرسنجی بعد از رویداد نوشته بود: با حضور در این رویداد حسم به دانشگاهم، رشته و جامعه‌ام بهتر شد. از تصمیمم برای مهاجرت از ایران منصرف شدم و عزمم را جزم کردم که بمانم و تلاشم را وقف کشور خودم کنم.»

برای حضور در تدکس امیرکبیر می‌توانید تا روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸ فرم درخواست حضور را به آدرس www.TEDxAmirkabir.com پر کنید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *