در مرکز تحقیقات مخابرات؛

فاز مطالعاتی تدوین نقشه راه فناوری بلاکچین انجام شد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸

ابعاد سیاست گذاری و تدوین نقشه راه فناوری زنجیره بلوکی (بلاکچین) در پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا مرکز تحقیقات مخابرات ایران بررسی و فاز نخست مطالعاتی آن انجام شد.

به گزارش وبنا به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از مأموریت‌های اصلی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات «رصد و آینده پژوهشی و ارتقا دانش در حوزه فناوری‌های نوین» است، فعالیت محوری زنجیره بلوکی از اواخر سال ۱۳۹۶ در قالب ۴ پروژه در ۴ پژوهشکده مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

عاطفه فرازمند مجری پروژه ابعاد و الزامات سیاستگذاری فناوری زنجیره بلوکی با اشاره به جزئیات فاز نخست پروژه «مطالعه ابعاد و الزامات سیاست گذاری فناوری زنجیره بلوکی (بلاکچین) گفت: زنجیره بلوکی یکی از مهمترین فناوری‌های عصر حاضر است که ظرفیت بالایی در تحول عملکرد طیف وسیعی از صنایع و بخش‌های مالی- اقتصادی دارد.


وی با بیان اینکه ابعاد سیاست گذاری فناوری زنجیره بلوکی، در پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا بررسی شد، ادامه داد: در این پروژه ضمن شناسایی فناوری زنجیره بلوکی و کاربردهای آن، چالش‌های حاکمیتی و نیازمندی‌های سیاست گذاری، مقررات گذاری به منظور بهره مندی از مزایا و مدیریت تهدیدات آن شناسایی، تحلیل و جمع بندی شد در این رابطه توجه به نقش بازیگران و ذی اثران توسعه فناوری یکی از نکات اصلی است که بازیگران اصلی اکوسیستم زنجیره بلوکی شناسایی شد.

فرازمند خاطرنشان کرد: در ادامه در تلاش هستیم به منظور شناخت و درک انتظارات فعالین زنجیره بلوکی در کشور، نشست‌های تخصصی و رویدادهای عمومی همکاری و تعامل برون سازمانی با بازیگران این فناوری در کشور داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نتایج و دستاوردهای این پروژه مبتنی بر اقدامات آینده پژوهانه شامل مطالعات بین المللی و روندهای جهانی و همچنین وضعیت موجود کشور، می‌تواند به عنوان گام نخست و با عنوان امکان‌سنجی در تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی توسعه فناوری زنجیره بلوکی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به هدف عمده پاین روژه افزود: پروژه تدوین پیش‌نویس نقشه راه بلاکچین در نظر دارد وظایف و اقدامات لازم مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور توسعه کسب‌وکارهای مرتبط با زنجیره بلوکی و همچنین بهره‌مندی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های زنجیره بلوکی در کشور را شناسایی و ارائه کند.

مجری پروژه ابعاد و الزامات سیاستگذاری فناوری زنجیره بلوکی با اشاره به نگرانی و دغدغه پیرامون پروژه ذیربط اظهار داشت: با توجه به تجربه‌ای که در فاز نخست پروژه زنجیره بلوکی به دست آمد، می‌توان گفت این پروژه با تعیین نقش دقیق نهادهای مرتبط و رفع موازی کاری در برخی تحقیقات، سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

فرازمند با بیان اینکه حمایت مادی و معنوی دولت و تعامل و ارتباط بین نهادی در این حوزه با نتایج مثبتی همراه خواهد بود، گفت: بسترهای لازم برای رشد فراگیر این فناوری در فضای اقتصادی و کسب‌وکار در کشور وجود دارد، اما به فعالیت رساندن این ظرفیت‌های بالقوه نیازمند بررسی و اقدامات کارشناسی دولت است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *