مدیر مارکتینگ پذیرش 24 در گفتکو با وبنا؛

مردم را از صف های پنج صبح بیمارستان ها نجات دادیم!

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸

پنج و نیم صبح است و انبوهی از مردم در خیابان صف کشیده اند. نگرانی در چهره ی آنهایی که دیرتر به انتهای صف رسیده اند موج می زند. ساعت شش پرسنل کم کم از راه می رسند و هیجانی در جمعیت به پا می شود. نگهبان در آهنی را باز می کنند و پذیرش مرکز کار خود را آغاز می کند. دریافت نوبت دو ساعت طول می کشد و بعد از آن صدای اعتراض مردم که از صبح در صف مانده اند بلند می شود. حالا آنهایی که نوبت خود را گرفته اند باید چند ساعتی منتظر رسیدن دکتر و بعد منتظر ساعت نوبت خود بمانند. صد ها ساعتی که هر روز بیماران برای گرفتن نوبت هدر می دهند و کسی در این میان مقصر نیست. حالا در ایران نام بیمارستان هایی به گوش می رسد که بدون نیاز به حضور در مرکز نوبت می دهند. راهکاری ساده اما بسیار کاربردی برای مراکز درمانی شلوغ و کمک به بیماران.

محمد ابراهیم قانع، مدیر مارکتینگ پذیرش ۲۴، به همراه سه هم بنیانگذاری که از آنها یاد می کند ۱۱ سال است که در حیطه ی استارتاپی فعالند و بحران های زیادی را پشت سر گذاشته اند.

ابتدا گروه مهندسی را شکل دادند و بعد از پشت سر گذاشتن هشت شکست توانسته اند تجربه ی سه استارتاپ موفق را در رزومه ی خود داشته باشند.


در حال حاضر چهار هم بنیانگذار و سی همیار فعالند و مشغله ی استارتاپ موفق و میلیاردی آنها باعث شده تا ۲ استارتاپ موفق دیگر خود را برای موفقیت این استارتاپ تعطیل کنند. همان سی و چند نفری که حالا اسم نرم افزار نوبت دهی آنها در اکثر بیمارستان ها، مطب ها و فضای حوزه سلامت دیجیتال کشور زبانزد شده و تحولی در دنیای مدیریت بیمارستان ها و مطب ها و نوبت دهی آنان به وجود آورده است.

با او به گفت و گو نشستیم.

ایده ی نوبت دهی پزشکان از کجا به ذهن شما رسید ؟

ما در یکی دیگه از استارتاپ هامون محصولمون رو به یکی از بیمارستان ها ارائه کردیم .

مدیر بیمارستان بسیار خوش ذوق، خوش فکر و دغدغه مند در مورد مشکلات مدیریتی مرکز بود. از ما خواست تا جلسه تحلیلی در مورد معضلات و مشکلات بیمارستان داشته باشیم. جلسه خیلی خوب پیش رفت و تحلیل ما شفاف و هدفمند بود.

این آغازی بود تا ما با باور به توانایی های فنی خودمون تصمیم بگیریم که وارد دنیای استارتاپ های حوزه ی سلامت و نوبت دهی بشیم. ما آینده ی بزرگ و روشنی رو تصور کرده بودیم.

تجربه ی ابتدایی شما موفق بود ؟

ما بعد از هشت شکست حالا به دو استارتاپ موفق رسیده بودیم، پروژه ها به سوددهی خوبی رسیده بودن اما رشد پروژه ی سیستم نوبت دهی بیمارستان برای ما خیلی جذاب بود و ما رو به این نتیجه رسوند که منابع، فکر و توانی که داریم رو روی یک پروژه سرمایه گذاری کنیم و حتی با اینکه درآمد خوبی از بقیه پروژه ها داشتیم حذفشون کردیم.

اما در مورد پذیرش ۲۴ و اینکه آیا از اول موفق بود یا نه؟ خیر، تیم ما فراز و نشیب های زیادی رو پشت سر گذاشت و ما آزمون و خطاهای زیادی داشتیم. بار ها تا مرز شکست رفتیم اما تونستیم با تغییرات به موقع و هوشمندانه در مدل درآمدی شرکت در جای درست، تصمیم درست بگیریم و این تصمیمات درست ما رو در مسیر پیشرفت نگه داشت.

آیا مردم از نوبت دهی اینترنتی استقبال می کنند ؟

واقعیت اینه که ضریب نفوذ اینترنت و اپلیکیشن برای نوبت دهی بسیار پایین تر از تلفنه و تیم ما خوب اینو درک کرد. ما با تجربه قبلی تونستیم سامانه نوبت دهی رو ارائه کنیم که به همه ی نیاز های بیمار، دکتر، درمانگاه و بیمارستان جواب بده.

نوبت دهی تلفنی با ارایه پیشنهاد مهاجرت بیماران به ابزار های نوین، پشتوانه رشد نوبت دهی اینترنتی، اپلیکیشن و USSD تلگرامی شد و تونستیم بخش قابل توجهی از بیمارانمون رو به ابزارهای نوین مهاجرت بدیم و این روند همچنان ادامه داره.

ما تلاش می کنیم تا به جامع ترین دایرکتوری پزشکان کشور تبدیل بشیم و فکر می کنیم در حال حاضر همچین دیتابیسی اصلا وجود نداره ، یعنی هیچ مجموعه ی دیگری هم اطلاعات جامعی از پزشکان و درمان کشور در اختیار نداره که بتونه از اون بانک به بیماران خودش نوبت دهی یا سایر خدمات سلامت رو ارائه کنه.

واقعیت اینه که تفاوت ما و رقبا دقیقا در همین مورده! که ما اطلاعات حقیقی رو داخل وبسایت و اپلیکیشن قرار دادیم، یعنی ما سعی نکردیم اطلاعات فیک از بیمارستان ها و مراکز و مطب هارو جمع آوری کنیم، داخل سیستم قرار بدیم و بخوایم بیماری رو جذب بکنیم که در نهایت نتونیم خدمتی رو در اختیارش قرار بدیم.

امیدواریم بتونیم با این رشدی که در پیش گرفتیم تا پایان سال ۹۸ حداقل بیست استان کشور رو مجهز به سیستم نوبت دهی کنیم و یکی از قوی ترین مراجع ارایه خدمات درمانی باشیم که مراکز و پزشکان داخلش فعال هستند و ارائه ی خدمت میکنند.

اگر مردم بپرسند برای ما چه کرده اید جواب شما چیست ؟

ما مردم را از صف های طولانی پنج صبح بیمارستان ها نجات دادیم و با این کار صدها هزار ساعت را به مردم و صدها درخت را دوباره به طبیعت برگرداندیم !

می دانید سالانه در ایران بیش از چند صد میلیون نوبت درمانی صادر می شود. به طور میانگین برای هر نوبتی که به صورت سنتی دریافت می شود ، بسته به موقعیت شهری و شلوغی مرکز درمانی، حدود دو ساعت صرفا برای دریافت نوبت از هر فرد زمان صرف می شود!

ما در مدت کوتاهی فعالیت بیش از ۲۵ میلیون نفر را تحت پوشش خدمات پذیرش ۲۴ قرار دادیم و برای بیش از ۳ میلیون نفر خدمت درمانی ارایه کردیم. با محاسبه ای که داشتیم تا به حال شش میلیون ساعت در وقت مردم صرفه جویی کردیم…

بیایید ساده تر شمارا با ۶ میلیون ساعت آشنا کنم !

این زمان به طور میانگین چیزی به اندازه ی عمر ۱۰ انسان است! ما پیش بینی می کنیم با روندی که در پیش گرفتیم در سالهای آینده با این شیوه ی جدید نوبت دهی از هدر رفتن زمانی به اندازه ی عمر ده ها انسان جلوگیری کنیم. اینها میلیون ها ساعتی هستند که هر کس تنها برای دریافت نوبت و نه ویزیت یا آزمایش یا هر چیز دیگری، صرفا برای اینکه بداند در چه ساعتی می تواند پزشکش را ملاقات کند از دست می دهد. در ادامه ی همین روند از قطع بیش از ده ها درخت جلوگیری شده و شما تصور کنید این آمار مجموعا چقدر می تواند در کاهش الودگی هوا و ترافیک موثر باشد!

ما به مراتب پیام هایی رو از پرسنل بیمارستان ها می گیریم که چقدر با سیستم نوبت دهی ، بهره وری کارشون بیشتر شده و خستگی اونها در اداره کردن بخش ها کاهش پیدا کرده. بیماران دیگه لازم نیست ساعت ها پشت در بیمارستان ها صف بکشند و منتظر روشن شدن هوا بمونن. حالا تیم ما از ۳۰ نفر جوان خوش فکر تشکیل شده که ما به همراهی با این تیم نخبه افتخار می کنیم.

پزشکان و مدیران مرکز درمانی میتونن گزارشات مفصلی را با استفاده از داشبورد های مدیریتی پذیرش ۲۴ استخراج کنند و نسبت به جزئیات فرآیند درمانی به تفکیک هر پزشک آگاهی داشته باشن.

چه راهی را برای آینده در پیش خواهید گرفت ؟

پذیرش ۲۴ حالا از فعالان جدی بازار سلامت کشور است و در رقابت با صدها استارتاپ سلامت دیجیتال، با مرتفع کردن مشکلات شلوغی بیمارستان ها، بهم ریختگی، بی نظمی، شلوغی و با فراهم کردن نوبت دهی آسان برای بیماران رشد و محبوبیت شگفت انگیزی را تجربه می کند.

ما به تازگی اپلیکیشن نوبت دهی عمومی را به بازار عرضه کردیم و پذیرش۲۴ در نسخه آزمایشی نزدیک به ۲۰.۰۰۰ نصب فعال در حدود سه ماه دریافت کرده. پذیرش۲۴ حالا روزهای روشنی را پیش رو دارد. به تازگی فاند دوم سرمایه گذاری خود را دریافت کرده و در حال رشد با سرعتی شگفت انگیز هستیم.

پذیرش۲۴ در دنیای سلامت دیجیتال که ماندگاری و دوام در آن کار هرکسی نیست، به خوبی مسیر خود را پیدا کرده و در حال گسترش بازار خود است. گردشگری سلامت یکی از مدل های درآمدی این استارتاپ است که با توجه به سابقه ای که از تیممون سراغ داریم امکان موفقیت بالایی را برایش پیش بینی می کنیم.

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *