در جریان سومین جلسه سندباکس سازمان بورس ایران مطرح شد؛

استارتاپ های حوزه بورس وارد سندباکس سازمان فرابورس ایران می شوند

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸

سومین جلسه سندباکس سازمان بورس ایران با حضور انجمن فین تک در محل فرابورس، امروز ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ برگزار گردید.

نمایندگان حاضر در این جلسه از سوی انجمن فین‌تک، آقایان مهدی عبادی، دبیر انجمن فین‌تک و محمد قاسمی نماینده استارتاپ های فعال در حوزه بورس بودند.

با توجه به نزدیک بودن زمان برگزاری فین‌استارزپلاس در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه دو موضوع فراخوان سندباکس سازمان بورس و جایگاه کارگروه سندباکس دو موضوع پیشنهادی برای گفتگو در این جلسه پیشنهاد گردید.


آقای هامونی در ابتدای جلسه اعلام کردند که سندباکس آماده ارائه سرویس است و همزمان با فین‌استارز پلاس فراخوانی منتشر خواهد شد تا از میان استارتاپ های ثبت‌نام کننده تعدادی با انتخاب این کارگروه وارد سندباکس گردند. در این خصوص انجمن فین‌تک اعلام کرد که ورود به سندباکس نباید توسط هیچ کارگروهی فیلتر شود و باید ورود به سندباکس برای همه استارتاپ های حوزه بورس بدون محدودیت باشد.

پس از آن مهدی عبادی اعلام کرد که ورود به سندباکس و شرایط حضور به سندباکس از دیدگاه استارتاپ های فعال در این زمینه چالش بزرگی نیست و بزرگترین چالش این استارتاپ ها نحوه خروج از سندباکس و توسعه کسب و کار است، چرا که مجوزهای موجود در این زمینه هم چارچوبهای بسیار قدیمی دارند و هم در بیشتر اوقات این مجوزها فعالیت استارتاپ های حوزه تکنولوژی را پوشش نمی‌دهند. به عنوان مثال معاملات الگوریتمی در هیچ کدام از مجوزهای سازمان بوری پیش‌بینی نشده است.

پیشنهاد گردید که به این منظور چارچوبهایی با همکاری انجمن فین‌تک، سازمان بورس و فرابورس ایران تهیه شود و به هیات‌مدیره سازمان بورس ارسال شود تا تاییدیه های لازم در این خصوص دریافت گردد.

فرابورس اعلام نمود که قصد دارد استارتاپ های حاضر در سندباکس را با ارائه لوگوی تایید حضور در سندباکس حمایت نماید.

در پایان قرار شد که فراخوان سندباکس امروز منتشر گردد و در مراحل بعدی اموری که ذکر گردید، پیگیری گردد.

آقای هامونی اعلام کردند که استارتاپ های حاضر در سندباکس با رعایت یک سری محدودیتها ریالی می‌توانند در حوزه شرکتها اقدام به خرید و فروش سهام نمایند و در زمان حضور در سندباکس نمی‌توانند به صورت عمومی اقدام به خرید و فروش سهام نمایند. در این خصوص انجمن فین‌تک پیشنهاد کرد که این محدودیت صرفا محدود میزان معاملات گردد و استارت‌آپ قابلیت خرید و فروش سهام به صورت عمومی را دارا باشد.

آقای دهقان در این خصوص اعلام کردند که بر اساس مدل کسب و کار استارتاپ ها این محدودیت‌ها قابل تغییر و شخصی‌سازی است.

گفتنی است هدف از راه‌اندازی سندباکس این است که فین‌تک‌ها بتوانند بدون ورود به فرایند مقررات و مجوزگیری از سازمان بورس ابتدا در آن ثبت‌نام کنند؛ چرا که ممکن است امکان وارد کردن ابزارها با هر سایزی به بازار سرمایه وجود نداشته باشد از این رو سندباکس یا جعبه شنی ابزارها را آزمایش می‌کند و اگر آن ابزار موفق باشد وارد مراحل بعدی شده و در نهایت به بازار معرفی و عرضه عمومی می‌شود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *