آماده باش شبکه ارتباطی کشور برای نوروز/ رومینگ دیتا سراسری شد

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷

با پیش بینی افزایش حجم استفاده از اینترنت و موبایل در ایام نوروز، شبکه ارتباطی کشور به حالت آماده باش درآمد و ارتقای ظرفیت پهنای باند و برقراری رومینگ ملی صوت و دیتا، در دستور کار قرار گرفت.

به دلیل افزایش حجم استفاده از ابزارهای ارتباطی در ایام نوروز، کمیته تأمین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی در وزارت ارتباطات، هماهنگی برای برقراری ارتباطات پایدار را در دستور کار قرار داده است.

چرا که چندسالی است استفاده از اینترنت و پیام رسان ها در صدر روش‌های تبریک عید و برقراری ارتباطات مسافران نوروزی قرار دارد و به همین دلیل استفاده چند برابری مردم از اینترنت، موبایل و تلفن، نیازمند افزایش ظرفیت شبکه در بعضی مواقع و برخی مناطق است.


نیازهای ارتباطی نوروزی کاربران چیست

استفاده از اینترنت بدون قطعی و با سرعت بالا، ارسال بدون مشکل و موفق پیام کوتاه، مکالمه با کیفیت و بدون قطع و وصلی با تلفن ثابت و موبایل و نیز پاسخگویی شبانه روزی خدمات دهندگان ارتباطی، نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسبی است که باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.

در سال‌های اخیر ارسال پیامک تبریک عید مانند قبل مشتری ندارد و کاربران از طریق شبکه‌های پیام رسان و اینترنت، پیام‌های تبریک خود را ارسال می‌کنند و به همین دلیل داشتن اینترنت با کیفیت، در درجه اول ضروریات کاربران ایرانی در ایام نوروز است.

در همین حال پوشش کامل آنتن دهی موبایل، افزایش ظرفیت مازاد دیتا در مناطق پرتردد، کشیک رفع خرابی و آماده‌باش ستاد حوادث غیرمترقبه از دیگر خواسته‌های کاربران محسوب می‌شود.

عدم پوشش ارتباطات موبایل در برخی مناطق به ویژه مناطق مسافر خیز از موضوعاتی است که همه ساله در ایام عید نوروز، با انتقاداتی از سوی کاربران همراه می‌شود. ۲ سال پیش به دلیل تعدد این اعتراضات، وزیر ارتباطات وقت با ارسال بخشنامه‌ای، اپراتورهای موبایل را ملزم به نصب آنتن‌های BTS سیار در نقاط پر ترافیک و پرتردد در ایام نوروز کرد.

از سوی دیگر نیاز به برقراری شیفت کاری مربوط به بخش‌های مختلف این حوزه برای رصد مشکلات، شکایات و تخلفات نیز از دیگر موضوعات مورد توجه است تا در صورتی که به هر دلیل مشکلی در برقراری ارتباطات به وجود آید، امکان رفع بلافاصله آن وجود داشته باشد.

از این رو برای پاسخگویی به این قبیل نیازهای کاربران، کمیته تأمین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی با حضور گروه‌های مختلفی چون ادارات کل ارتباطات زیرساخت استان‌ها، ادارات کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان‌ها، ادارات کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی استان‌ها، شرکت مخابرات، اپراتورهای سیار و شرکت‌های پست و پست بانک و دفاتر پیشخوان خدمات دولت، تشکیل شده است.

در این رابطه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هدف از تشکیل کمیته تأمین ارتباطات مناسبتی را برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مناسب در این ایام عنوان کرده و گفته است: «از آنجایی که طراحی شبکه اپراتورهای موبایل متناسب با پیک ترافیک ارتباطی در ایام خاص نیست، لذا با توجه به تجربه موفق کمیته ارتباطات اربعین، با همکاری اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، دبیرخانه دائمی «کمیته ارتباطات مناسبتی» را راه اندازی کردیم.»

شناسایی نقاط پرترافیک شبکه ارتباطی کشور شامل نقاط زیارتی و گردشگری و تقویت شبکه پهنای باند اینترنت و شبکه انتقال ارتباطات داخل کشور در این مناطق، از جمله برنامه‌های مدنظر این کمیته عنوان شده است.

رومینگ دیتا سراسری شد

اسماعیل رادکانی، رئیس کمیته تأمین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی وزارت ارتباطات تمهیدات اندیشیده شده برای برقراری ارتباطی پایدار و مناسب برای کاربران در ایام نوروز را شرح داد.

وی گفت: کمیته تأمین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی در وزارت ارتباطات که از تمام اپراتورها، مخابرات، رگولاتوری و مدیران استانی در آن عضو هستند، به صورت دائم و ماهانه در طول سال جلساتی دارد. اما علاوه بر این، در شرایطی نیز با توجه به فرارسیدن مناسبت خاص، این جلسات به صورت روزانه برگزار می‌شود.

رادکانی با اظهار امیدواری از اینکه امسال در ایام نوروز، شاهد ارتباطات پایدار در کل شبکه ارتباطی کشور باشیم و مسافران نوروزی نیز با اطمینان خاطر از ارتباطات بهره ببرند، گفت: تجربه نشان می‌دهد که بیشترین مقاصد مسافران نوروزی شهرهای شمالی و جنوبی، جزایر جنوب کشور، شهرهای زیارتی و مسیرهای جاده‌ای شیراز، یزد و اصفهان است. از این رو سعی شده تا تمامی نیازمندی‌های مسافران در این ایام با هماهنگی اپراتورهای ارتباطی و شرکت ارتباطات زیرساخت پاسخ داده شود.

وی اضافه کرد: در همین حال تجهیزات مورد نیاز برای پایداری ارتباطات در همه استان‌ها به ویژه استان‌های خراسان رضوی و خوزستان، بوشهر، هرمزگان، یزد، گلستان، گیلان و… که در ایام نوروز مقاصد اصلی گردشگری هستند تأمین شده است.

معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: اختلافی که امروزه با سفرهای چندسال پیش وجود دارد، به استفاده از دیتا به جای تلفن بر می‌گردد. به نحوی که امروز به جای حجم تلفن، شاهد بالا رفتن حجم استفاده از اینترنت هستیم و این موضوع ما را بر آن می‌دارد که ظرفیت سازی متفاوتی نسبت به سال‌های قبل‌تر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای نوروز امسال این ظرفیت سازی اتفاق افتاده است، ادامه داد: هم اکنون افزایش ظرفیت در اماکن دیدنی، تاریخی و زیارتی و پر مسافر، به نحوی فراهم شده که همه امکانات اپراتورها برای تمامی کاربران فراهم باشد. به همین دلیل موضوع رومینگ دیتا مهمترین اقدام انجام شده است.

رئیس کمیته تأمین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی وزارت ارتباطات با اشاره به فضای ایجاد شده تاکید کرد: از سوی دیگر با هماهنگی بین تمامی اپراتورها، رومینگ ملی مکالمه را به صورت سراسری در کنار رومینگ دیتا داریم. این پوشش دهی در مناطق پرتردد و جاده‌ها سبب می‌شود در صورت عدم پوشش از سمت یک شبکه، کاربر بتواند سرویس مورد نظر خود را از شبکه دیگری دریافت کند.

رادکانی با تاکید بر اینکه این سرویس هزینه اضافی برای مشترکان نخواهد داشت، افزود: کاربران می‌توانند با همان بسته‌های اینترنت موبایل، از سرویس سایر اپراتورها در شرایط رومینگ استفاده کنند. البته استفاده از این سرویس نیازمند فعالسازی دیتا رومینگ گوشی مشترک است. اما تنها در مناطقی که پوشش USO روستایی وجود داشته باشد، هزینه رومینگ مشترک، متفاوت خواهد بود که در این صورت نیز، به وی اطلاع رسانی می‌شود.

کاربران می‌توانند با همان بسته‌های اینترنت موبایل، از سرویس سایر اپراتورها در شرایط رومینگ استفاده کنند. البته استفاده از این سرویس نیازمند فعالسازی دیتا رومینگ گوشی مشترک است در این زمینه وزیر ارتباطات نیز اوایل اسفندماه در توئیتی اعلام کرد: «دیگر مهم نیست از کدام اپراتور خدمات می‌گیرید، از هفته آینده، تمام ایران سرای شما خواهد بود. چرا که با توافق صورت گرفته برای رومینگ ملی دیتای دو اپراتور بزرگ، ۳۸۰۰ کیلومتر جاده و بیش‌از ۵۵۰۰ روستای دیگر تحت پوشش ۳G و۴G قرار گرفتند تا نقاط کور نیز در دسترس قرار بگیرند.»

آنتن دهی اطراف حرم امام رضا تکمیل شد

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای پوشش دهی کامل ارتباطات در مشهد مقدس و اطراف حرم امام رضا (ع) نیز گفت: تا پیش از این پوشش ارتباطی اطراف حرم تنها از سوی یک اپراتور قابل قبول بود و شبکه دو اپراتور دیگر موبایل، در این زمینه نقص داشت. اما امسال با هماهنگی انجام شده با آستان قدس رضوی و اپراتورها، ظرفیت مازادی برای این قسمت از شبکه تأمین شد و حتی اپراتورهای موبایل، سایت‌های سیار در این مکان نصب کردند.

رادکانی به ظرفیت سازی صورت گرفته برای حل پوشش ارتباطات جاده‌ای کشور نیز اشاره و تاکید کرد: این ظرفیت سازی برای جاده‌های پرتردد صورت گرفته و اپراتورها وعده داده اند که ظرفیت سازی به نحوی باشد که در نقاط تمرکز مردم، امکان سرویس دهی و آنتن دهی وجود داشته باشد. پوشش دیتا نیز مانند استانداردهای دنیا در نقاط مختلف، قابلیت تغییرپذیری با توجه به نیاز و نقاط تمرکز کاربران دارد.

آماده‌باش مراکز عملیات شبکه اپراتورها

معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت به تعامل مناسبی که میان شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورها صورت گرفته، اشاره کرد و گفت: در این ایام در صورتی که مشکل اضطراری در یک مسیر ایجاد شود، تمام ارکان شبکه ارتباطی کشور به کمک آمده تا مشکل به سرعت رفع شود. به همین دلیل پیش بینی می‌شود که شاهد افت کیفیت سرویس در صورت بروز اتفاق غیر منتظر نباشیم.

وی افزود: مراکز فنی شرکت ارتباطات زیرساخت و مراکز عملیات شبکه اپراتورها ( NOC) به صورت ۲۴ ساعته با یکدیگر در ارتباط بوده و کانال‌هایی برای شرایط خاص پیش بینی شده تا بلافاصله در کمترین زمان ممکن، مشکل احتمالی گزارش داده و حل شود.

رئیس کمیته تأمین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی وزارت ارتباطات خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های فنی لازم برای ساعت پیک ترافیک نوروزی فراهم شده و تیم‌های هماهنگی در ایام نوروز در شیفت‌های ۲۴ ساعته در محل کار خود حضور خواهند داشت تا مکالمات هموطنان در این ایام بدون هیچ اختلالی و با کیفیت مطلوب برقرار شود.

در صورت بروز مشکل به اپراتورها زنگ بزنید

رادکانی تاکید کرد: در همین حال در صورت بروز هرگونه مشکل، تمام اپراتورهای موبایل و اینترنت به صورت پیامکی و یا از طریق سایت و تلفن پشتیبانی، آماده پاسخگویی ۲۴ ساعته به کاربران هستند.

رئیس کمیته تأمین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی وزارت ارتباطات با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت امسال به مراتب بیشتر از پیش بینی‌ها است، خاطرنشان کرد: هر نیازمندی که وجود داشته باشد تأمین شده و تیم‌های آماده باش در صورت لزوم، آماده هرگونه افزایش ظرفیت هستند. از سوی دیگر در این ایام، پاسخ به نیازمندی اپراتورها، فارغ از شرایط عادی، به صورت تلفنی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت، خواهد بود.

ظرفیت سازی برای زیرساخت ارتباطی بانک‌ها در نوروز

رادکانی در مورد ظرفیت سازی ارتباطی برای شبکه بانکی در ایام نوروز نیز گفت: ارتباط بانک‌ها از سوی اپراتورها و مخابرات تأمین می‌شود و اگر بانک‌ها نیاز به ظرفیت سازی داشته باشند، شرکت ارتباطات زیرساخت از طریق اپراتورها این ظرفیت را در اختیارشان قرار می‌دهد. از این رو برطرف کردن نیازمندی‌های شبکه بانکی و نیز استفاده اینترنت مردم از این طریق، قابل انجام است.

ارتباط بانک‌ها از سوی اپراتورها و مخابرات تأمین می‌شود و اگر بانک‌ها نیاز به ظرفیت سازی داشته باشند، شرکت ارتباطات زیرساخت از طریق اپراتورها این ظرفیت را در اختیارشان قرار می‌دهد. از این رو برطرف کردن نیازمندی‌های شبکه بانکی و نیز استفاده اینترنت مردم از این طریق، قابل انجام است رفع محدودیت‌های احتمالی کانالهای ارتباطی کشورهای همسایه

از آنجایی که کشورهای همسایه معمولاً هدف گردشگران ایرانی در ایام نوروز هستند، موضوع تعامل وزارت ارتباطات با این کشورها نیز در دستور کار قرار گرفت تا محدودیت‌های احتمالی کانالهای ارتباطی از این طریق فراهم شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در نوروز ۹۷ بیش از ۴۳ میلیون و ۴۵۷ هزار دقیقه ترافیک بین الملل بین ایران و دیگر کشورها برقرار شده و در سال ۹۶ نیز بالغ بر ۵۴ میلیون و ۳۷۲ هزار دقیقه مکالمه بین ایران و دیگر کشورها در نوروز به ثبت رسید که بیشترین مسیر ترافیک بین‌الملل مربوط به کشورهای افغانستان، عراق، امارات، ترکیه، پاکستان، آمریکا، آذربایجان، کانادا و آلمان بوده است.

در این زمینه رئیس کمیته تأمین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی وزارت ارتباطات با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای برقراری مکالمات موفق بین الملل و استفاده از سرویس رومینگ بین الملل نیز اظهار داشت: مذاکراتی با کشورهای همسایه و مسافر پذیر صورت گرفته تا کاربران ایرانی در این کشورها نیز بتوانند از ظرفیت ارتباطی شبکه بهره ببرند و ظرفیت سازی مناسبی انجام شده است.

معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: از آنجایی که کشورهای همسایه معمولاً هدف گردشگران ایرانی در ایام نوروز هستند، با این کشورها تعامل برقرار کرده تا محدودیت‌های احتمالی کانالهای ارتباطی را برطرف کنیم. در این راستا افزایش کانال ارتباطی با این کشورها صورت گرفته است.

وی گفت: پایش کانالهای ارتباطات بین الملل به صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود تا در صورت بروز مشکل، بتوان به سرعت آن را حل کرد. با این وجود پیش بینی می‌کنیم که در زمینه ارتباطات بین الملل مشکلی از نظر ظرفیت و کیفیت ارتباطات نداشته باشیم.

رادکانی افزود: از سوی دیگر ظرفیت سازی خوبی نیز با کشور عراق شکل گرفته تا زائران حسینی نیز با مشکلی در زمینه ارتباطات مواجه نشوند. همچنین پایداری ارتباطات در نقاط مرزی کشور نیز ارتقا یافته است.

تماس غیرضروری با خطوط خدماتی اضطراری ممنوع

در راستای برقراری ارتباطات با کیفیت، کانالهای ارتباطی اپراتورهای موبایل برای رسیدگی به مشکلات احتمالی مشترکان آماده پاسخگویی هستند.

سامانه تلفنی ۱۹۵ و پایگاه رسیدگی به شکایات وزارت ارتباطات نیز برای دریافت نظرات مردم و ثبت و رسیدگی به شکایات مشترکان در ایام نوروز فعال است.

در همین حال در مورد کدهای اضطراری و خدماتی و صحت مسیریابی این کدها نیز اقداماتی از سوی رگولاتوری صورت گرفته است. اما با این حال با توجه به احتمال افزایش وقوع حوادث در ایام نوروز، کاربران باید از تماسهای بی‌مورد و غیرضروری با شماره‌های امدادرسانی، فوریتی و اطلاع‌رسانی شامل ۱۱۲ هلال احمر، ۱۱۰ فوریت‌های پلیسی، ۱۲۰ راهنمایی و رانندگی، ۱۱۵ فوریت‌های پزشکی، ۱۲۵ آتش‌نشانی و ۱۴۱ اطلاعات جاده‌ها پرهیز کنند تا کارکنان این بخش‌ها بتوانند با استفاده از این خطوط ارتباطی اضطراری، خدمت‌رسانی بهتری به مردم داشته باشند.

منبع: مهر

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *