همکاری دیجی‌کالا و دانشگاه تهران برای تبدیل پژوهش‌ها به فناوری‌های کاربردی

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷

مرکز نوآوری‌های گروه دیجی‌کالا، دیجی‌کالا نکست (Digikala Next)، روز سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۹۷ رویداد پل نوآوری را به میزبانی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، در پردیس دانشکده‌ فنی برگزار کرد. مهم‌ترین هدف این رویداد تبدیل پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی به فناوری کاربردی و استفاده از آنها برای حل مسائل کسب‌وکارها است. اولین رویداد مشترک دیجی‌کالا و دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه  تهران، اختصاصا به موضوعات مرتبط با حوزه تکنولوژی و فناوری‌های هوشمند لاجستیک اختصاص داشت.

همچنین در این رویداد از وبسایت پروژه داده‌های باز دیجی‌کالا (opendata.digikala.com) رونمایی شد.

داده‌های دیجی‌کالا در دسترسی پژوهشگران کشور


دیجی‌کالا در این رویداد از یکی از برنامه‌های نوآوری باز خود رونمایی کرد. در این برنامه دیجی‌کالا به همه پژوهشگرانی که نیاز به داده‌های واقعی دارند، کمک می‌کند. برنامه داده‌های باز دیجی‌کالا نکست با همکاری معاونت فناوری و محصول دیجی‌کالا با هدف ارائه بستر مناسب برای تحقیق و توسعه علوم داده محور (Data Science) شروع به کار کرد.
در برنامه نوآوری باز، اطلاعات واقعی تراکنش‌های بیش از ۲ میلیون مشتری و صد هزار کالا نمونه‌برداری شده است. تیم تکنولوژی و محصول دیجی‌کالا پس از بررسی‌های فراوان و ساعت‌های زیاد راستی آزمایی و پاکسازی و اطمینان از عدم افشای اطلاعات محرمانه مشتریان، این اطلاعات را در اختیار پژوهشگران کشور قرار می‌دهد. این داده‌ها زیرساخت مناسبی جهت انجام تحقیقات علمی و توسعه محصولات و فناوری‌های داده‌محور مانند هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، یادگیری ماشینی، علوم اجتماعی و شناختی و سایر حوزه‌های علمی است.

چرخه نوآوری باز علاوه بر کمک به پژوهش در سراسر جهان، ارجاعات این پلتفرم را هم بالاتر می‌برد. دیجی‌کالا داده‌های خود را در آدرس opendata.digikala.com در دسترس پژوهشگران قرار داده است. داده‌های این پلتفرم به معنای واقعی باز است و در اختیار همه پژوهشگران قرار می‌گیرد. دسترسی به آنها هزینه‌ای ندارد و فقط استفاده تجاری از آن ممنوع است.

دانش و فناوری معطوف به اقتصاد دانش بنیان

دکتر مجید نیلی احمدآبادی، رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، در بخشی از صحبت‌های خود درباره این همکاری با دیجی‌کالا نکست گفت:

وقتی ما صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌کنیم، دانشگاه کارآفرین یعنی دانشگاهی که به حل مسائل موجود در جامعه که مسائل علم و جامعه هستند بپردازد و راه‌حل‌های اقتصادی ارائه دهد. اما برای اینکه مسائل را بهتر بشناسیم، باید سرمایه‌گذار جذب کنیم و ریسک موفقیت را تا جای ممکن کمتر کنیم. برای این منظور لازم است با بازیگران بازار تکنولوژی‌های های تِک (High Tech) در کشور همکاری داشته باشیم.

همکاری با شرکت‌های های‌تِکی که علم و فناوری را می‌فهمند و سرمایه‌گذاری روی آن را لازم می‌دانند، راه حلی غیرقابل اجتناب برای دو طرف است. ما از یک سال و نیم پیش با همین هدف مدل دانشکده سرمایه‌گذار را آغاز کرده‌ایم و تاکنون چند فعالیت به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است.

هدف ما از این همکاری این بود که دانشگاهی با نگاه پژوهشی و حل مسئله‌ای را به جامعه معرفی کند و خروجی دیگر این بود که دستاوردهای کاربردی از مقاله‌ها استخراج شود. یکی از خروجی‌های دانشگاه کارآفرین نیروی انسانی نوآور و خودآموز و خروجی مهم دیگر دانش و فناوری معطوف به اقتصاد دانش بنیان است. با توجه به اینکه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان به سرعت در حال توسعه است، نیاز به هم‌افزایی جدی بین دانشگاه و صنعت نوآور و لبه تکنولوژی به وجود آمده است و ما هم اکنون در همان مسیر قرار گرفته‌ایم.

ما با داشتن نیروی انسانی فرهیخته و برجسته کشور، زیرساخت قوی، تجربه و شبکه بین‌المللی قوی با محققان و پژوهشگران برجسته داخلی و خارجی داریم. اکنون تصمیم داریم در راستای این هدف با مشتری هوشمند یک سرمایه‌گذاری هوشمند داشته باشیم. مشتری که بداند که چه استفاده‌ای از فناوری دانشگاه خواهد داشت، علم و تکنولوژی را بشناسد و با ما زبان مشترک داشته باشد، زبان اقتصاد را خوب بداند، مسلط به دانش و فناوری باشد، نیاز آینده بازار را بشناسد و مهم‌تر از همه علاقه به بقا داشته باشد، می‌تواند سرمایه‌گذار خوبی برای دانشگاه باشد. دانشگاه هم با روحیه پژوهشگرانه و نوآورانه تیمی، آینده‌نگری علمی و دانش روز، زیرساخت‌های علمی و آزمایشگاهی و استعداد برتر پژوهشگران وارد می‌شود. در این سرمایه‌گذاری مشترک می‌توان به دستاوردهای چشمگیر در صنایع و دانشگاه‌ها رسید. ما در تلاشیم که این همکاری در قالب طراحی پروژه‌های کاربردی و مفید پایان‌نامه‌های دانشجویان از دوره کارشناسی تا دکترا باشد. این کاری است که ما در آن مهارت داریم و می‌توانیم کنترل کیفی روی آن داشته باشیم. بعد از آغاز این فعالیت یک چرخه اقتصادی برای این همکاری متصور هستیم که بعد از دانشگاه در مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری ادامه پیدا می‌کند. در نهایت این فعالیت به مجموعه مشترکی میان تیم دانشجویی، استاد، سرمایه‌گذار و مشتریان هوشمند تبدیل می‌شود که آینده علمی و اقتصادی فعالیت‌های مشترک را جلو می‌برد. خروجی این فعالیت هم در فرمت‌های مختلف می‌تواند وارد بازار اقتصاد دانش بنیان شود. کاری که ما امروز با دیجی‌کالا نکست آغاز کردیم نمونه‌ای از این فعالیت‌ها است و زیرساخت‌های لازم برای این همکاری در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران شروع شده است.

برای موفق شدن کسب‌وکار این کارها را نکنید

دکتر روح‌الله رحمانی، رئیس هیات مدیره مرکز نوآوری‌های دیجی‌کالا نکست، در رویداد پل نوآوری، درباره شرایط موفق شدن یک کسب‌وکار و تکنولوژی که قابلیت تبدیل شدن به کسب‌وکار موفق دارد، گفت:

اگر دانشگاه در کنار صنعت قرار نگیرد، پلی برای نوآوری شکل نمی‌گیرد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که ما چگونه می‌توانیم یک تکنولوژی را به کسب‌وکاری موفق تبدیل کنیم. برای پاسخ دادن به این سوال من می‌توانیم به شما بگویم چه کارهایی را انجام ندهید تا تکنولوژی شما به استارتاپ موفق تبدیل شود. گفتن جمله “اینجا ایران است”، هر چالشی که در کشور ما وجود دارد، زمانی در جایی دیگر هم وجود داشته است. پروژه‌ای فکر کردن به این معنی که به شروع و پایان کار فکر کنید، تنها کار کردن، نشستن در محل کار، به تاخیر انداختن ثبت اختراع و کار روی تکنولوژی که ارزش آن را ندارد هم از مواردی است که به شکست منجر می‌شود. در یک کسب‌وکار موفق شما هر روز یک راه حل جدید پیدا می‌کنید که با دیروز متفاوت است و روی تکنولوژی کار می‌کنید که ارزش افزوده برای تیم ایجاد می‌کند.

ساختن آینده بهتر از پیش‌بینی کردن آینده است. امیر صالحی، مدیرعامل دیجی‌کالا نکست این عبارت را ماهیت وجودی دیجی‌کالا نکست عنوان کرد و گفت:

ما می‌خواهیم به جای انتظار برای شرایط اقتصادی بهتر، به سمت آینده‌ای رویم که خودمان آن را می‌سازیم. ما در دیجی‌کالا نکست علاوه بر حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، می‌دانیم چطور نوآوری را تجاری کنیم و از استارتاپ‌ها هم حمایت می‌کنیم. این حمایت هم از نظر سرمایه‌گذاری و هم نظر فضای فیزیکی است که در کارخانه نوآوری آزادی یک فضای ۱۲۰۰ متری برای این منظور داریم. ما از پایان‌نامه‌های مرتبط با لاجستیک، هوش مصنوعی و بقیه موضوعات مرتبط با اولویت‌های دیجی‌کالا حمایت می‌کنیم.

چالش‌های فناوری‌های هوشمند لاجستیک

سهیل مقدم، معاون ارشد تکنولوژی دیجی‌کالا (CTO)، بعد از صحبت درباره تکنولوژی‌های روز دیجی‌کالا و فناوری‌های هوشمند لاجستیک که برای آنها از دانشگاه کمک گرفته خواهد شد، گفت:

دیجی‌کالا می‌خواهد از تجربه اساتید و دانشگاهیان استفاده کند و این تجربه را به شکل کاربردی وارد پلتفرم خود کند. ما چند صورت مسئله کلی را مطرح کردیم و صحبت ما امروز بیشتر در حوزه لاجستیک است. دیجی‌کالا تجربه خوبی در صنعت دارد و اکنون می‌خواهد آن را با تجربه و علم دانشگاه ترکیب کند و از آن دستاوردهای کاربردی به دست آورد.

کیوان محیط مافی، مدیر محصول دیجی‌کالا هم مهم‌ترین مسئله را ایجاد تجربه خوب برای مشتری و چشم‌انداز دیجی‌کالا را تبدیل شدن به بهترین پلتفرم در خاورمیانه و شمال آفریقا عنوان کرد. محیط‌مافی در ادامه چالش‌های دیجی‌کالا در حوزه لاجستیک مقیاس بالا را که هرکدام توان تبدیل شدن به موضوعی پژوهشی دارند، عنوان کرد:

ورود و جایگذاری کالا در انبار، برداشت بهینه کالا از انبار، تکمیل سفارش، بسته‌بندی سفارشات، دسته‌بندی مرسولات، مسیریابی بهینه و تحویل سفارشات، مکان‌یابی مراکز پردازش و توزیع، لاکرهای هوشمند و جمع‌سپاری منابع انسانی.

در پایان این رویداد پنلی با حضور دکتر مجید نیلی، دکتر روح‌الله رحمانی، سهیل مقدم، امیر صالحی و کیوان محیط مافی، برگزار شد. در این پنل دیجی‌کالا با همکاری اساتید دانشگاه تهران، چالش‌هایی را که با آنها روبه‌رو است با دانشجویان و محققان در میان گذاشت تا بهترین راه حل‌ها تبدیل به پایان نامه و طرح‌های پژوهشی با حمایت دیجی‌کالا نکست شود.

هدف دیجی‌کالا ارائه تجربه‌ی خوشایند خرید و ارائه سرویس مطمئن به مشتریان خود است و به همین منظور در جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی و الگوریتم‌های هوشمند برای کاهش خطا سرمایه گذاری خواهد کرد. دیجی‌کالا از ارائه راه حل نوآورانه از سمت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برای توسعه این تکنولوژی‌ها استقبال می‌کند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *