وزیر ارتباطات در بازدید از مرکز کنترل هوشمند ترافیک تهران:

 پلیس راهور با آزاد سازی اطلاعات به رشد کسب و کارهای حمل و نقل هوشمند کمک کند

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در ستاد فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک تهران بزرگ بازدید کرد.
وی در این بازدید که با همراهی سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ و سردار محمد رضا مهماندار رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ انجام شد، با اشاره به اینکه کار بزرگی در هوشمند سازی مدیریت ترافیک تهران انجام شده است، افزود: با توجه به تراکم جمعیتی و حساسیت تهران، دیگر نمی توان این شهر را به شیوه سنتی مدیریت کرد و باید به سمت شیوه های هوشمند رفت.

آذری جهرمی با اشاره به شبکه بزرگی که برای هوشمند سازی ترافیک تهران ایجاد شده است، گفت: نگهداری و مدیریت این شبکه با بیش از ۱۶۰ کیلومتر فیبر نوری در مسیرهای اصلی شهر و نصب ۲۸۰۰ دوریبن کنترل سرعت و ترافیک و سیستم برق و تجهیزات کار مهم و دشواری است که شاید دیده نمی شود.

وی به اهمیت تصمیم گیری بر اساس داده های واقعی ترافیک شهری تاکید کرد و گفت: با استفاده از این داده ها می توان ترافیک شهر را کاهش داد.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به خوشفکری که در نیروی انتظامی برای هوشمند سازی از گذشته وجود داشته، گفت: پیش برد پروژه های هوشمند سازی، مدیریت جهادی نیاز دارد که بتواند این کارها را به سرانجام برساند و در مرحله بعد نیاز به دانش در بهره برداری است که با افزایش دانش پرسنل و آموزش سطوح مدیریتی و برنامه ریزی به وجود می آید.

وی به پلیس راهور تهران پیشنهاد کرد که شاخص های خود را به صورت آنلاین ارائه کند و در ادامه تاکید کرد: این آمار و اطلاعات در بسیاری از بخش های کشور قابل استفاده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: به طور مثال آماری که درباره تردد در محدود بازار تهران نسبت به سال گذشته ارائه شد، می تواند برای استفاده بخش های دیگر در اختیار آنها قرار گیرد.

وی به موضوع آزاد سازی اطلاعات برای استفاده کسب و کارهای این حوزه اشاره کرد و افزود: آزاد سازی اطلاعات و استفاده کسب و کارها از این اطلاعات می تواند باعث رشد این کسب و کارها شود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: به طور مثال مسیریاب های داخلی هم اکنون در رقابت با نمونه های خارجی رشد خوبی داشته اند به طوری که ۲ میلیون نصب این اپلیکیشن ها ثبت شده که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نصب مربوط به یکی از این مسیریاب ها است و در صورتی که این مسیریاب های داخلی به برخی از اطلاعات موجود در مرکز کنترل ترافیک پلیس دسترسی داشته باشند رشد خوبی می کنند و همین موضوع مزیت رقابتی این اپلیکیشن ها با نمونه خارجی آن است.

آذری جهرمی حمل و نقل هوشمند را برای یک شهر هوشمند لازم دانست و گفت: مدیریت حمل و نقل هوشمند نشان می دهد که پلیس در کنار بخش خصوصی که حمل و نقل هوشمند را راه اندازی کرده، توانسته سامانه های خود را به روز کند و این پیشرفت افتخار آمیز است.

وی افزود: با اطلاعات موجود در این مرکز می توان به وسیله هوش مصنوعی خدمات شهری را توسعه داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پایان سخنان خود با اشاره به همکاری وزارت ارتباطات و اپراتورها، تاکید کرد: در تحقق دولت الکترونیک نیازمند همکاری بیشتر نیروی انتظامی هستیم و با دستور فرماندهی ناجا همکاری خوبی در حال شکل گیری است و اگر حوزه پلیس راهور نیز به دولت الکترونیکی ملحق شود و بتوانیم برخی از اطلاعات آنها را در اختیار کسب و کارها قرار دهیم، به توسعه دولت الکترونیکی کمک می شود و کسب و کارهای حوزه حمل و نقل نیز تقویت می شوند و این امر در نهایت به رفاه شهروندان و امنیت آنان منجر می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بازدید در جریان ساخت و تجهیز این مرکز و نحوه عملکرد سامانه های مرکز کنترل هوشمند ترافیک تهران قرار گرفت و از استودیوی در حال ساخت این مرکز نیز بازدید کرد.

منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *