بیانیه مطبوعاتی دیجی‌کالا؛ توسعه ابزارهای نظارتی برای کنترل کالاهای غیراصل؛

تضمین اصالت کالا، شفاف‌تر از همیشه

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

دیجیکالا با انتشار بیانیه ای از توسعه ابزارهای نظارتی برای کنترل کالاهای غیراصل خبر داد.

به گزارش وبنا متن این بیانیه ای به شرح زیر است:

دیجی‌کالا در راستای مهم‌ترین اصل خود، مشتری‌محوری و تعهد خود به فروش کالاهای اصل، همواره برای ساختن تجربه خریدی امن و قابل اعتماد تلاش می‌کند. ضمانت اصالت کالا از اصول جدی و غیرقابل نقض دیجی‌کالا از ابتدای شکل‌گیری تاکنون بوده است.
تفکیک کالاهای اصل و غیراصل از یکدیگر، یکی دیگر از پروژه‌های جدید دیجی‌کالا برای حفظ حقوق معنوی برندهای معتبر و حمایت از مشتریان و فروشندگان دیجی‌کالا است. به همین منظور کالاهایی که تولیدکننده‌ آن، برندها و نمایندگی‌های اصلی نیستند، همواره با نشان برند متفرقه در دسترس مشتریان قرار می‌گرفتند. اما از این پس برای شفافیت بیشتر، در عنوان کالا هم به غیراصل بودن آنها اشاره می‌شود.
وجود کالاهای غیراصل در بازار ایران به دلیل عدم حضور نمایندگی رسمی بسیاری از برندها، مسأله‌ای شایع است و گاهی تفکیک این کالاها از نمونه‌های اصل آنها فرآیند پیچیده‌ای است. اگرچه این معضل در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وجود دارد و فروشگاه‌های آنلاین معتبر جهان هر کدام با توجه به شرایط و قوانین خاص کشور محل فعالیت، سازوکار ویژه‌ای برای مقابله با آن در نظر گرفته‌اند. پروژه‌های فروشگاه‌های آنلاینی همچون آمازون (Amazon Project Zero) و ای‌بی (eBay VeRO Program)، نمونه‌هایی از تلاش این مجموعه‌ها برای جلوگیری از فروش کالاهای غیراصل به جای اصل است.
هدف دیجی‌کالا رساندن کالاهای قابل اعتماد به دست مشتری در کنار حفظ حقوق برندهای معتبری است که با دیجی‌کالا همکاری می‌کنند. با این وجود، برخی از مشتریان تمایل به خرید کالای غیراصل مشابه طرح اصلی با هزینه بسیار کمتر دارند. برای مثال یک کفش غیراصل ممکن است قیمتی یک پنجم برند اصلی خود داشته باشد و تعدادی از مشتریان با آگاهی از اصل نبودن این کالا، تمایل به خرید آن داشته باشند.


دیجی‌کالا برای حفظ حقوق برندهای معتبر و ایجاد امکانی مطمئن برای ارائه سرویس به این گروه از مشتریان خود، از این پس علاوه بر استفاده از نشان “برند متفرقه”، در عنوان کالا نیز به غیراصل بودن آن اشاره می‌کند. لازم به ذکر است حدود سه هزار کالا از مجموع تنوع یک میلیون و دویست‌هزار کالایی (کمتر از نیم درصد) چنین شرایطی داشتند که در عنوان آن‌ها هم مشخص شده است.
راه‌حل دیجی‌کالا برای مبارزه با کالاهای غیراصل و شفافیت کامل در این بخش، توسعه ابزارهای نظارتی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های تشخیص خودکار و پردازش تصاویر در ورودی‌های مرکز پردازش کالا برای نظارت کامل بر همه‌ کالاهای ورودی از ۳۰ هزار فروشنده مارکت‌پلیس است. همین‌طور فروشندگان در پلتفرم مارکت‌پلیس تعهد به تضمین اصالت کالا دارند و در صورت مشاهده ارائه کالای غیر اصل به جای اصل، تا ده برابر فروش کل خود جریمه می‌شوند و دسترسی آنها نیز برای فروش مسدود می‌شود. در صورت رسیدن چنین کالاهایی به دست مشتریان، دیجی‌کالا مسئولیت کامل آن را پذیرفته و خدمات جبرانی لازم به مشتریان ارائه می‌شود.
در دو سال گذشته دیجی‌کالا در حال به روزرسانی استانداردهای عملیاتی برای حفظ پلتفرم مارکت‌پِلیس به عنوان فضایی امن و قابل اعتماد برای خرید است و خود را مسئول حفظ تجربه‌ خوشایند خرید مشتریان در هر شرایطی می‌داند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *