رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت ارتباطات:

حجم و ابعاد تغییرات در تحول دیجیتال غیر قابل باور است/ تحول دیجیتال یک مسئله فناورانه نیست بلکه یک تغییر فرهنگی است

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت ارتباطات در مجمع مدیران منابع انسانی قوای سه گانه با اشاره به حجم غیر قابل باور تغییرات در حوزه تحول دیجیتال در آینده نزدیک، تاکید کرد: با این تحولات، تغییر شگرفی در عملکرد یک سازمان یا یک کشور با انواع فناوری های نوین و رسانه های اجتماعی ایجاد می شود و سبک زندگی ما را تغییر می دهد.
به گزارش وبنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شاهین جعفر پور رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه مجمع مدیران توسعه منابع انسانی قوای سه گانه که به میزبانی وزارت ارتباطات در محل موزه پست برگزار شد، با اشاره به طرح موضوع تغییر و تحول، گفت: تغییر می تواند حرکت رو به بهبود یا به سمت نقصان باشد اما درتعریف تحول، موضوع بهبودی و بهتربودن نهفته است.

وی با اشاره به تحول دیجیتال که در جامعه مطرح شده است، افزود: برای نخستین بار تحول دیجیتال در سال ۲۰۰۴ مطرح شد اما در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ مورد توجه قرار گرفت و در ۵ سال گذشته تغییرات و تاثیراتی که در این حوزه اتفاق افتاده ، حجم بسیار بالایی داشته است.

جعفر پور تصریح کرد: این علائم نشان از بیدار شدن اژدهای خفته ای دارد که اثرات آن در تمام ابعاد زندگی انسان مشخص شده است.


وی با اشاره به حرکت از پارادایم حضور به پارادایم الکترونیکی در نهایت پارادایم دیجیتالی شدن، افزود: با این تحولات تغییر شگرفی در عملکرد یک سازمان یا یک کشور با انواع فناوری های نوین و رسانه های اجتماعی ایجاد می شود و سبک زندگی ما را تغییر می دهد.

رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت ارتباطات به استفاده از فناوری های بلاکچین، بیگ دیتاها و اینترنت اشیا اشاره کرد و گفت: فقط در حوزه اینترنت اشیاهم اکنون ۵ میلیارد و در آینده نزدیک بیش از ۵۵ میلیارد اشیا و انسان از طریق شبکه اینترنت به هم متصل می شوند که غیر قابل باور است.

وی افزود: آینده پژوهان نیز با این حجم و ابعاد تغییرات امکان تدوین نقشه راهی را ندارند و مشخص نیست که به کجا می رویم.

جعفر پور به موضوع محیط کار دیجیتال اشاره کرد و گفت: در این حوزه تعاریفی از گذشته در ۴ عنوان اینترانت سازمانی، جعبه ابزارهایی از فناوری، رویکرد مستمر و برنامه ریزی و آرایش فیزیکی و فرهنگی وجود داشت.

وی پنج مشخصه بارز محیط کار دیجیتال را قابلیت موبایلی، سادگی، همکاری و ارتباط اجتماعی و فضای باز و منعطف کاری عنوان کرد و افزود: تحول دیجیتال یک مسئله فناورانه نیست بلکه یک تغییر فرهنگی است و بر اساس مطالعات انجام شده یک سوم چالش های این حوزه، چالش های فرهنگی و رفتاری است.

رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت ارتباطات در ادامه سخنان خود در این مجمع به اقدامات انجام شده در حوزه تحول دیجیتال در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: اقداماتی با عنوان بسط تحول دیجیتال در وزارت ارتباطات برای آشنا کردن مدیران ارشد، میانی و پایه وزارت ارتباطات و همچنین کارشناسان ستاد این وزارتخانه و بخش ICT با مبانی کاربردی تحول دیجیتال انجام شده است.

وی به اقدامات مرحله تعمیق تحول دیجیتال در وزارت ارتباطات و بخش ICT اشاره کرد و افزود: دوره رهبری دیجیتال برای مدیران جوان وزارت و بخش ICT طراحی و اجرا شد و همچنین دوره محیط کار دیجیتال برای مدیران منابع نیروی انسانی این وزارتخانه و بخش ICT برگزار شده است.

جعفر پور به برگزاری کارگاه های تخصصی توانمند سازی بانوان به عنوان یکی دیگر از اقدامات در این حوزه اشاره کرد و گفت: در فاز سوم و اجرایی این اقدامات، تسهیلاتی برای اشتغالزایی در این حوزه پرداخت شده است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه هنوز ما از تحول دیجیتال در دنیا چیزی ندیده ایم، افزود: با برنامه هایی که در حوزه تحول و اقتصاد دیجیتال دیده شده است، زودتر از زمانی که به آن فکر می کنیم، به هدف ایران دیجیتال می رسیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *