وزیر ارتباطات مطرح کرد:

توسعه ICT در روستاها موجب رونق، اشتغالزایی و مهاجرت معکوس می شود / بحث توانمند سازی زنان با کمک فناوری اطلاعات در ایران نتایج درخشانی داشته است 

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۷

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با وزیر امور زنان و خانواده افغانستان و رییس کمیته دولتی امور زنان جمهوری آذربایجان برای همکاری‌های مشترک جهت توانمندسازی زنان از طریق حوزه ICT اعلام آمادگی کرد.
محمدجواد آذری جهرمی عصر دیروز میزبان «دلبر نظری» وزیر امور زنان و خانواده افغانستان و «صداقت آوا» رییس کمیته دولتی امور زنان جمهوری آذربایجان بود؛ وزیر ارتباطات در ابتدای این جلسه ضمن خوشامدگویی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم با جمهوری اسلامی افغانستان و هم با جمهوری آذربایجان روابط گرم و صمیمانه‌ای دارد و از توسعه بیشتر روابط با دو کشور استقبال می‌کند.

وزیر ارتباطات با اعلام آمادگی برای همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با دو کشور افغانستان و آذربایجان گفت: حوزه ارتباطات دو خصلت دارد. نخست آنکه دانش IT دانش جوانان است و در حال حاضر هم جوانان بیشترین فعالان در این عرصه هستند.

وی افزود: خصلت دوم این است که، فناوری اطلاعات امکان برابری جنسیتی را در فضای کاری فراهم می‌کند. عصاره و مهم‌ترین نکته در استارت‎آپ‌های حوزه فناوری خلاقیت است و خلاقیت هم زن و مرد نمی‌شناسد.


آذری جهرمی با بیان اینکه توسعه نسل ۳ و ۴ موبایل در سطح کشور منجر به افزایش سطح اشتغال زنان شده است ،گفت: در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان، یعنی همسایگی پاکستان روستایی به اسم «کلپورگان» داریم، در این روستا هنری ۲۵۰۰ ساله به یادگار مانده و آن هنر ساخت ظروف سفالی است که بسیار هنر ارزشمندی هم محسوب می‌شود.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید گفت: زنان این روستا این ظروف را با دست تولید می‌کردند و باوجود هنری که داشتند از درآمد خوبی برخوردار نبودند و همین امر سبب شده بود تا خانواده ها در فکر ترک روستا باشند.

وی افزود: اتفاقی که افتاد کمکی ساده بود؛ ابتدا اینترنت را به این روستا بردیم و در ادامه گروهی را برای آموزش به آنجا اعزام کردیم تا زنان بیاموزند چگونه از موبایل، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای فروش محصولاتشان استفاده کنند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: زنان روستای کلپورگان امروز برای فروش صنایع‌دستی خود از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به بازاریابی می‌کنند و محصولات خود را از طریق دفتر پستی که در منطقه ایجاد کرده‌ایم به دست مشتریان می‌رساند و همین امر منجر به افزایش سطح کیفیت زندگی، توقف مهاجرت از روستا و حتی آغاز روند مهاجرت معکوس شده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: در نزدیکی مرز افغانستان در استان خراسان هم روستایی به نام «خراشاد» هست. زنان خانه‌دار این روستا با پنبه و نخ دستمال‌هایی حوله‌ای مخصوصی درست می‌کنند که رفتن ICT به این روستا موجب شده است که درآمد خانوارها تا چهار برابر افزایش پیدا کند.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید تصریح کرد: برنامه ویژه ای هم توسط مشاورمان در امور بانوان پیگیری می‌شود که برنامه بسیار حائز اهمیتی است و آن بحث توانمندسازی زنان با استفاده از فناوری اطلاعات است. از مجموعه ۳۱ استان ایران این برنامه در ۲۵ استان پیاده شده و نتایج بسیار درخشانی هم داشته است.

وی با بیان اینکه «این خصلت ICT است که تاثیرات زیادی روی خانواده‌ها دارد» گفت: سال گذشته در نشست WSIS در ژنو، برنامه اینترنت و کودک ایران توانست در شاخه حفاظت از کودکان در فضای مجازی جایزه اول را به خود اختصاص دهد. این‌ها بخشی از برنامه‌های ویژه ما برای زنان، کودکان و تقویت خانواده‌ها است و اتفاقاً جزو برنامه‌های دست اولی است که رئیس‌جمهور ایران در برنامه‌های انتخاباتی خود روی آن تأکید داشتند و در این زمینه هم سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام‌شده است.

آذری جهرمی افزود: امروز در ایران بیش از ۷۰ میلیون نفر از نسل ۳ و ۴ موبایل استفاده می‌کنند و در میان کشورهای منطقه تا پیش‌ازاین ترکیه در رتبه نخست بود و در حال حاضر به لحاظ بازار، ایران رتبه نخست را کسب کرده است.

وی بابیان اینکه خوب است سه کشور(ایران،افغانستان و پاکستان) با برنامه و نشست‌های مشترک در زمینه توانمندسازی زنان با یکدیگر همکاری داشته باشند گفت: ما با آذربایجان برنامه مشترک دوجانبه و یک برنامه مشترک چهارجانبه در کنار ترکیه و روسیه داریم. حال می‌توانیم سرفصل مشترک جدیدی در ارتباط با تقویت زنان با استفاده از فناوری اطلاعات و درنهایت بهبود شرایط زندگی داشته باشیم.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: در افغانستان هم علاقه‌مند هستیم که برنامه‌های مشترکی داشته باشیم. البته در انتهای فروردین‌ماه سفری به افغانستان خواهم داشت و امید است بتوانیم در این سفر زمینه همکاری‌ها در ارتباط با توانمندسازی زنان از طریق ICT را فراهم کنیم.

آذری جهرمی ادامه داد: هر سه کشور با یکدیگر ارتباطات تاریخی و سیاسی بسیار نزدیکی دارند و جدا از آن ارتباطات مردمی بسیار زیادی هم برقرار است. بیش از ۲ میلیون نفر از مردم افغانستان در ایران زندگی می‌کنند و ارتباطات فرهنگی بسیار نزدیکی با ایران دارند. با جمهوری آذربایجان هم ارتباطات سیاسی و فرهنگی زیادی با توجه به اشتراکات میان دو کشور داریم.

وی افزود: ما آمادگی داریم در حوزه ICT ارتباطات را رشد دهیم و همکاری‌های مشترکی بین ایران با افغانستان و آذربایجان با محوریت موضوع زنان، کودکان و خانواده و در چارچوب برنامه کلی معاونت زنان ریاست جمهوری تحت هدایت خانم ابتکار داشته باشیم.

در ادامه دلبر نظری، وزیر زنان و خانواده افغانستان ضمن تشکر از میزبانی گرم و صمیمانه آذری جهرمی گفت: ابتدا به‌عنوان مادری که دو فرزند جوان دارم، بسیار خوشحالم که امروز با یک وزیر جوان ملاقات دارم.

وزیر زنان افغانستان با بیان اینکه افغانستان مشکلات جدی دارد و جنگ ۴۰ ساله همچنان ادامه دارد؛ جنگی که زنان در کشور ما را سخت آسیب‌پذیر کرده است ادامه داد: در افغانستان با وجود آنکه ۴ وزیر زن داریم و به‌ تازگی ۵ سفیر زن برگزیده‌ شده‌اند اما ما هنوز با نابرابری‌های جنسیتی در حوزه‌های مختلف مواجهیم. خانم‌های جوان به ازدواج‌های اجباری مجبور می‌شوند و هنوز آداب‌ و رسوم سنتی در این کشور حاکم است.

دلبر نظری تصریح کرد: اما امیدواریم از طریق کشور همسایه ایران بتوانیم برای زنانی که تحصیل‌ نکرده‌اند و در خانه هستند آموزش‌هایی را از طریق ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشیم و به افزایش آگاهی‌های زنان در افغانستان کمکم کنیم.

وزیر زنان افغانستان با اشاره به بازگشت جوانان تحصیل‌کرده در ایران به افغانستان برای کمک به رشد و توسعه این کشور گفت: کشور شما مهاجرین افغان را به آغوش گرفت و آن‌ها را تربیت کرد و به ثمر رساند و امروز به وطنشان بازگشته‌اند. این زحمات را مردم و دولت افغانستان فراموش نمی‌کنند؛ اما درخواست داریم از طریق ارتباطات هم برای تربیت و تقویت زنان، با ما همکاری داشته باشید.

وزیر ارتباطات با استقبال از این پیشنهاد گفت: برنامه‌ای برای همکاری آماده داشته باشید، در سفر فروردین‌ماه به افغانستان می‌توانیم روی آن تفاهم و توافق کنیم. ما قطعا روی موضوع توانمندسازی زنان از طریق ICT حاضر به همکاری هستیم.

در ادامه صداقت آوا، رییس کمیته امور بانوان جمهوری آذربایجان ضمن ابراز خوشحالی از ملاقات خود با وزیر ارتباطات گفت: سازمان ملل کنوانسیونی برای از بین بردن تبعیض جنسیتی دارد. در کشور ما هم هر یک از وزارتخانه‌ها یک نفر تعیین کردند تا امور کاهش شکاف جنسیتی را پیگیری ‌کند. برای من بسیار جالب بود که شما هم مشاور امور زنان دارید. ما حتماً می‌خواهیم از تجربه شما در ارتباط با کاهش شکاف جنسیتی اطلاع پیداکرده و از آن استفاده کنیم.

آوا در ادامه با اشاره به فراگیر شدن استفاده از اینترنت در سطوح مختلف سنی گفت: حتی کودکان با سنین پایین هم در حال استفاده از اینترنت هستند که گاهی اوقات اطلاعاتی را دریافت می‌کنند که خوشایند نیست. ما در مجلس مصوبه‌ای داشتیم برای امنیت اینترنت و حفظ امنیت کودکان و نوجوانان. علاقه‌مندیم که مطلع شویم شما چه برنامه و اقداماتی برای حفظ امنیت کودکان در اینترنت و فضای مجازی دارید.

رییس کمیته امور بانوان جمهوری آذربایجان افزود: شما اشاره کردید به اینکه وزارت ارتباطات برنامه‌ای برای توانمندسازی زنان از طریق ICT در روستاهای دورافتاده داشته است که خیلی برای من جالب و قابل‌ تحسین است.

منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *