دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال:

استارت آپ‌ها زمینه‌ساز بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شوند

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری گفت: استارت آپ‌های حوزه انرژی می توانند زمینه ساز بهینه سازی مصرف انرژی در کشور باشند.

به گزارش وبنا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پنل تخصصی «استارت‌آپ‌ها راهکار جدید برای مشکلات قدیم» با اشاره به مسائل موجود در زمینه مقررات حوزه انرژی کشور، گفت: به دلیل آنکه بازار و خدمات حوزه انرژی کشور در تصدی دولت است به شدت تحت تاثیر سرمایه‌گذاری و مقررات در بخش‌های آب و برق و نفت و گاز است.

وی افزود: تا دولت به موضوع انرژی ورود پیدا نکند و شرکت‌های بزرگ دولتی همچون توانیر، ‌شرکت گاز و نفت سازوکارهای لازم برای ورود استارت‌آپ‌ها را فراهم نکنند امکان حضور استارت آپ‌ها در این حوزه بسیار سخت خواهد بود.


دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید به لزوم حضور استارت اپ‌ها در حوزه‌های مختلف کشور، تصریح کرد: قاعدتا شرکت‌های دولتی باید از خوابی که در روزهای پیشرفت استارت اپ‌ها رفته‌اند،‌ بیرون بیایند و از ظرفیت‌های گسترده استارت اپ‌ها در حوزه‌های مختلف بهره ببرند.

وی در تشریح زنجیره ارزش ناکارآمدی در کشور، ‌توضیح داد: در حوزه انرژی کشور به دلیل وجود مشکلات تاریخی، یک زنجیره ارزش ناکارآمدی شکل گرفته است که باعث شده تا شرکت‌ها در کل حوزه زنجیره ارزش انرژی با بهره‌وری و کارایی پایین و نوآوری کم، خدمات خود را ارائه کنند، که این روند بیشتر به دلیل حضور پر رنگ بخش دولتی به وجود آمده است.

محمدی خاطرنشان کرد: برای از بین بردن ناکارآمدی‌های موجود در حوزه انرژی، باید سیستم‌های استارت آپی انرژی را در ۴ لایه تولید، ‌توزیع، بهینه‌سازی مصرف و سیستم های مدیریت انرژی فعال کرد و از ظرفیت آن بهره برد که البته هرکدام از این لایه‌ها نیازمند سیستم‌های حمایتی است.

وی ادامه داد: فرصت‌هایی که استارتاپ‌ها در ۴ لایه ذکر شده می‌توانند ایجاد کنند مبتنی‌بر ۳ حوزه تکنولوژی شامل فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، فناوری‌های نوظهور دیجیتال‌ همچون هوش مصنوعی، داده‌های کلان، اینترنت اشیا و بلاک‌چین و پلات‌فرم‌های اقتصاد اشتراکی هستند که هر کدام به نوعی می‌توانند به حوزه انرژی کمک کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشریح کرد: فناوری‌های حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر که همخوان با سیاست‌های کاهش آلاینده‌ها و کاهش کربن در هوا هستند در حال تقویت و رشد در بازارهای انرژی دنیا هستند که از سال ۲۰۲۲ به بعد شاهد رشد فزاینده‌ای در این حوزه خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: فناوری‌های نوظهور اقتصاد دیجیتال همچون هوش مصنوعی، داده‌های کلان، اینترنت اشیا یا بلاک‌چین‌ها، بسترهای مهمی در حوزه تولید، بهینه‌سازی مصرف و توزیع و سیستم‌های مدیریت انرژی هستند که می‌توانند از طریق فعالیت‌های استارت‌آپی ظرفیت‌های گسترده این بخش را فعال کنند.

محمدی با تاکید بر لزوم حضور استارتاپ‌ها در حوزه انرژی کشور، گفت: استارت اپ‌های حوزه انرژی در پلات‌فرم‌های اقتصاد اشتراکی نیز می‌توانند ورود پیدا کنند وزمینه اشتراک‌گذاری دارایی‌های انرژی خانگی و مصرف آن در راستای بهینه‌سازی مصرف را فراهم آورند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *