یک روانپزشک کودکان، نوجوان و خانواده:

وزارت ارتباطات می‎تواند خلاءهای آموزشی و تولید محتوا را پر کند / حضور بیش از اندازه در فضای مجازی برای کودکان مناسب نیست

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

یک روانپزشک کودکان، نوجوان و خانواده با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات با همکاری سایر وزارتخانه های ذیربط می تواند خلاء آموزش والدین و تولید محتوا را پر کند گفت: عدم آموزش والدین در برخورد با کودکان یکی از مشکلات امروزی است که برای رفع آن وزارت ارتباطات با تولید محتوا در حوزه های مربوط می تواند گام های ارزنده ای بردارد.
حسام فیروزی روانپزشک کودکان، نوجوان و خانواده، با بیان اینکه امروزه نگرانی های زیادی برای حضور کودکان در فضای مجازی وجود دارد، اظهار کرد: خانواده ها باید توجه داشته باشند که مهمترین اصل در تربیت فرزندان ایجاد رابطه صمیمی بین والدین و فرزند است و با این روش کودک کمتر به سمت رفتارهای سوء می رود.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی بخش کمی از زندگی کودکان را تشکیل می دهد تصریح کرد: فضای مجازی پنج درصد از زندگی کودک را تشکیل می دهد و می توان آن را به خانه ای تشبیه کرد که دارای درهای متعددی است اما کودک فقط از یک در رفت و آمد می کند بنابراین وظیفه والدین این است که فضا را برای استفاده از درهای دیگر برای کودکان فراهم کنند و اطلاعات و آموزش ها را از سایر راه ها به کودک خود منتقل کنند ،نکته مهم این است که باید بدانیم نمی توان جلوی ورود تکنولوژی را به خانه ها گرفت پس باید آموزش را جدی بگیریم.

این روانپزشک کودک تاکید کرد: ایجاد رابطه صمیمی میان کودک و والدین سبب می شود که فرزند، آنها را به عنوان اسطوره بداند بنابراین راهی که آنها در زندگی به درستی رفته اند را می پیمایند.

فیروزی افزود: وزارت ارتباطات با ایجاد ارتباط با سایر وزارتخانه ها می تواند خلاء آموزشی والدین را پر کند و داشتن آگاهی والدین می تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند.


وی با اشاره به اهمیت ارایه آموزش به والدین تصریح کرد: پیشنهاد می شود تا دولت زمینه ای را فراهم کند که شرط ثبت نام کودکان در مدرسه داشتن گواهینامه مهارت و طی شدن دوره های آموزشی والدین باشد.

فیروزی با هشدار نسبت به استفاده بیش از حد از فضای مجازی گفت: حضور بیش از حد در فضای مجازی موجب اعتیاد کودک می شود و این موضوع زمینه اختلال در رشد را فراهم می کند که افسردگی و پرخاشگری را در پی دارد زیرا ساختار مغز برای زندگی در جنگل، کوه و زندگی آزاد منطبق شده است و زمانیکه خارج از این حیطه باشد حجم مغز کم می شود و شانس ابتلا به افسردگی افزایش می یابد.

منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *