معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به درخواست پلیس فتا برای مسدود کردن دیوار :

فیلتر نباید «اولین» راه باشد

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

بحث فیلتر کردن سایت دیوار به اتهام فروش اجناس دزدی توسط برخی کاربران آن، مدتی قبل مطرح شد. امروز هم رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دادسرای جرایم رایانه ای درخواست کرد با دستور قضایی، دیوار را مسدود کنند. اما رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران معتقد است به جای دستور فیلتر می توان دنبال راه حل این مشکلات بود.

به گزارش وبنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایرنا در خصوص فیلتر کردن سایت دیوار گفت : زمزمه های فیلتر کردن سایت دیوار از چند ماه قبل از سوی پلیس و مقامات قضایی مطرح شد. دلیل آن هم شکایات متعدد کاربرانی بود که در خرید محصولات با مشکل رو به رو بودند و اغلب طعمه کلاهبرداران می شدند. همین مسئله باعث شد آبان ماه کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران اعلام کند که اگر سایت های دست دوم فروشی، بحث کنترل وشناسایی و احراز هویت کاربران خود با بهبود نبخشند، حتما برخورد جدی تری با آنها خواهد شد. در حال حاضر زمزمه های چند ماه قبل به صدای بلندی تبدیل شده و رئیس پلیس فتای تهران درخواست مسدود شدن این پلتفرم را مطرح کرده است.

سازمان فناوری اطلاعات ایران جزو سازمان هایی است که برای حمایت کسب و کارهای مجازی قدم های بسیار خوبی برداشته است. از تشکیل کمیته رسیدگی به شکایات این کسب و کارها تا هموار کردن مسیر کاری شان از طرق مختلف. دکتر امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا در خصوص درخواست مسدود شدن سایت دیوار گفت : مشکلی که در حال حاضر برای سایت دیوار به وجود آمده و پلیس فتا در خصوص آن صحبت کرده، این است که قسمتی از اجناسی که در این سایت به فروش می رسد دزدی است و هویت فروشندگان نیست مشخص نیست. در واقع مشکل دیوار این است که نمی داند چه کسی کالای مورد نظر را برای فروش در سایت آن ها قرار داده است.


وی پس از شرح مشکل اصلی که در این بین وجود دارد گفت: یکی از راه حل هایی که می توان برای این کار در نظر گرفت احراز هویت است. به این ترتیب ؛ افرادی که قصد دارند اجناس با ارزش بالایی – مثلا پنج میلیون تومان- را دراین سایت به فروش برسانند، ملزم شوند که هویت خودشان را از طریق کارت ملی اعلام کنند. از طرف دیگر سایت دیوار نیز بتواند با کمک سامانه شاهکار، هویت فرد را احراز کند.

شیوه کار به این صورت است که فروشنده از طریق سایت دیوار، کد ملی اش را به سامانه شاهکار اعلام کند. پس از چند دقیقه یک کد چند رقمی به شماره موبایل آن فرد و هم زمان برای دیوار ارسال می شود. زمانی که او این کد را در سامانه وارد می کند، دیوار می تواند چک کند که این کد با کدی که همزمان برای او ارسال شده هم خوانی دارد یا نه.

او در ادامه به حفظ حریم خصوصی شهروندان تاکید کرد و گفت :در این روند لازم نیست سایت دیوار یا هر سایت دیگری که از این طریق احزار هویت می کند، به تمام اطلاعات فردی کاربر دسترسی داشته باشد. این کار هم حریم شخصی شهروندان را حفظ می کند و هم این را به وجود می آورد که سایت برای یکسری از موضوعات این تطبیق را انجام بدهد.

دکتر ناظمی و سازمان فناوری اطلاعات از دو ماه قبل این پیش بینی را انجام داده و شروع به آماده سازی این سیستم برای ارائه به شرکت های استارتاپی و شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کرده اند. او گفت :« ظرفیت این سرویس در حال حاضر کامل نشده و خیلی بالا نیست. احتمالا با توجه به این که دیوار به سازمان فناوری اطلاعات اتصال فیزیکی پیدا کرده است، امیدواریم بتوانیم از روز شنبه این سرویس را به سایت دیوار بدهیم تا مشکل آن حل شود. با توجه به این که ما از قبل خودمان را آماده کرده بودیم، تمام تلاش مان را می کنیم از شنبه یا در نهایت تا آخر هفته بعد این سرویس را ارائه بدهیم.

او افزود : حمایتی که ما می توانیم از شرکت های انجام دهیم، فراهم آوردن چنین سرویس ها و خدماتی از بدنه دولت الکترونیک است که به کسب و کارها داده شود. باید قبول کنیم که کشور و کل دنیا در حوزه فناوری های نوین تجربه های جدیدی را به دست می آورد که برطرف کردن مسائل و مشکلات شان الزاما، خیلی راه حل های دقیق و دم دستی ندارد.

ما به مثابه کسی که دارد سرویس دولتی می دهیم و فردی که سرویس خدمات دیجیتال به کاربران ارائه می دهد، باید یاد بگیریم که متوجه خطاهای مان بشویم و خودمان را اصلاح کنیم. ما سعی می کنیم خدمات مورد نیاز این کسب و کارها را در اختیار شان قرار بدهیم و به نظر من این یک پشتیبانی جدی در این حوزه است.

او درپایان گفت : زمانی که این اتفاق در خصوص شرکت های خارجی رخ می دهد، ما فیلترشان نمی کنیم. اما زمانی که یک سرویس و اپلیکیشن ایرانی دچار چنین مشکلاتی می شود بلافاصله و راحت، بدون این که به پیامدهای آن فکر کنیم خیلی راحت مسئله را رسانه ای می کنیم و دستور فیلتر آن را می دهیم در حالی که این اقدام برای برندینگ آن تجارت بسیار خطرناک است.

چیزی که باید یاد بگیریم و به یادگیری های قبلی اضافه کنیم، این است که وقتی این اتفاق برای یک سرویس ایرانی رخ می دهد، اولا خیلی حرفه ای تر برخورد کنیم و برند یک سامانه، شرکت یا پلتفرم را این چنین مورد تهاجم قرار ندهیم و دوم سعی کنیم با همفکری هم راه حل هایی مانند احراز هویت پیدا کنیم تا این اتفاق را مدیریت کند و کیفیت خدمات را بهبود ببخشد. نباید اولین چیزی که به ذهن مسئولان خطور می کند، دستور فیلترینگ باشد.

مدتی قبل در سازمان فناوری اطلاعات ایران ای تشکیل شد برای این که مجموعه ها و سازمان های دولتی نتوانند مستقیم از کسب و کارها شکایت کنند و ملزم شدند قبل از شکایت به مراجع قضایی، مشکل شان را در کارگروه تشکیل شده مطرح کنند. امیر ناظمی در این خصوص گفت : کارگروهی که ما تشکیل داده ایم برای مجموعه های دولتی است و نیروهای انتظامی در آن چهارچوب نمی گنجد.
۲۷ بازدید
خبر خوان
چاپ

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *