امکان اتصال قبوض خدماتی به سامانه اعتبار سنجی بررسی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷

اتصال سامانه اعتبارسنجی ایران به قبوض خدماتی در دستور کار شرکت اعتبارسنجی ایران قرار گرفته‌ است.
این شرکت مذاکرات خود برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت اتصال قبوض خدماتی به سامانه اعتبارسنجی را آغاز کرده است.
با اتصال قبوض خدماتی مانند قبوض آب، برق، تلفن و قبوض مربوط به شهرداری‌ها به این سامانه تقریبا تمامی شهروندان ایرانی اعتبار سنجی خواهند شد و از سویی دیگر از این اعتبار خود می‌توانند در نظام بانکی بهره ببرند.

مدیرعامل شرکت مشاره رتبه‌بندی ایران اعلام کرد که هم‌اکنون ۳۲ میلیون ایرانی نزد این شرکت نمره اعتباری دارند.

شرکت مشاوره رتبه‌بندی ایران بر اساس آیین نامه نظام سنجش اعتبار، سامانه ملی اعتبارسنجی را در نظام بانکی و اعتباری کشور عملیاتی کرده و در حال‌حاضر با تجمیع اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، گمرک، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری خدمات گزارشگری اعتباری و اعتبارسنجی (رتبه اعتباری) در خصوص کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را به نظام بانکی کشور ارائه می‌دهد. این شرکت به تازگی امکان دسترسی به نمره اعتباری افراد را برای خود اشخاص نیز از طریق اپلیکیشن سنجینه فراهم کرده است.


محمد جلیلی در خصوص اتصال قبوض خدماتی به سامانه اعتبار سنجی به پیوست گفت: «توافقات اولیه با وزارت نیرو برای اتصال قبوض آب و برق به سامانه اعتبار سنجی انجام شده است اما باید مشکلات فنی آن برطرف شود.»

جلیلی یکی از مشکلات فنی این اتصال را شناسایی صاحبان اصلی قبوض خدماتی عنوان و اعلام کرد: «معمولا وقتی خانه‌ها خرید و فروش می‌شوند نام صاحبان قبوض تغییر نمی‌کند از همین رو باید راهکاری پیدا شود تا امکان شناسایی فرد استفاده کننده اصلی از خدمات مشخص شود این مشکل در شناسایی مستاجران نیز رخ می‌دهد.»

هم‌اکنون سازمان ثبت‌احوال نیز برای تطبیق کدملی با کدپستی افراد نیز با چینین مشکلی مواجه است، تغییر آدرس افراد و ثبت نشدن آن موجب بروز چنین مشکلاتی می‌شود که به نظر می‌رسد در صورتی که ثبت‌احوال بتواند این مشکل را برطرف کند این مشکل اعتبار سنجی نیز برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت مشاره رتبه‌بندی در خصوص مزایای اتصال قبوض خدماتی به سامانه اعتبار سنجی گفت: «می‌توان میزان خوش‌حسابی افراد را از این طریق برآورد کرد. توجه داشته باشید که معمولا افراد قبوض خدماتی خود را پرداخت می‌کنند در این صورت می‌توانند از اعتباری که در این بخش به دست می‌آورند رتبه اعتباری خود را افزایش دهند و از طریق آن بتوانند در شبکه بانکی اعتبار بهتری به دست آورند.»

او ادامه داد: «البته ارائه‌دهندگان خدمات نیز از این اعتبار می‌توانند استفاده کنند، به گونه‌ای که اگر سابقه فرد در پرداخت قبوض خدماتی ثبت و نمره اعتباری فرد نیز مشخص باشد با نپرداختن یک قبض یا دو قبض لازم نیست هزینه و سرویس را قطع کنند بلکه می‌توانند مطمئن باشند که این فرد حتما مشکلی برایش پیش آمده و به زودی قبض خود را خواهد پرداخت. از سویی وقتی شخص می‌بیند اگر قبوض خود را پرداخت نکند نمره اعتباری‌اش در شبکه بانکی کاهش می‌یابد و احتمال دریافت وامش کمتر می‌شود بیشتر علاقمند به پرداخت قبوض خود در موعد مقرر خواهند شد.»

جلیلی همچنین خبر از اتصال سامانه قبوض جریمه خودرو به این سامانه اعتبار سنجی می‌دهد و افزود: «با پلیس راهنمایی و رانندگی نیز صحبت‌های اولیه را انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این سامانه‌‌ها را به یکدیگر متصل کنیم.»

منبع: پیوست

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *