حاجی‌میرزایی مطرح کرد؛

تغییرات گسترده برای توسعه آموزش بازی‌سازی در سراسر کشور

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷

محمد حاجی‌میرزایی درباره برنامه جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: این برنامه برای گسترش فعالیت‌های آموزشی بنیاد و افزایش عدالت آموزشی و تمرکززدایی از تهران صورت می‌گیرد.

حاجی‌میرزایی با تأکید بر برنامه بنیاد جهت گسترش فعالیت‌های آموزشی انستیتو در سراسر ایران اظهار کرد: تلاش کردیم تا فعالیت‌های آموزشی بنیاد را در سراسر ایران گسترش دهیم. این امر که همه بودجه را خرج تهران کنیم از نظر عدالت آموزشی درست نیست و نهادهای بالادستی نیز خواستار گسترش حمایت‌های بنیاد در سراسر کشور هستند.

وی ادامه داد: برای پاسخ به این نیاز دو راه حل وجود داشت. یک اینکه به شیوه انستیتوی ملی بازی‌سازی واقع در تهران، در همه شهرها شعبه بزنیم که نه از نظر اجرایی، نه از نظر نیروی انسانی و نه از نظر بودجه چنین اقدامی امکان‌پذیر نیست. بنابراین در کارگروه‌های مختلف و در جلسات هیئت مدیره به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنیم تا هم تصدی‌گری خود را در حوزه آموزش کاهش دهیم و هم بگذاریم بخش خصوصی در این زمینه شکوفا شود، نه این که با بخش خصوصی رقابت کنیم.


تصدی‌گری و رقابت با بخش خصوصی کار صحیحی نیست

معاون آموزش و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره فعالیت‌های آموزشی این نهاد پس از واگذاری امور اجرایی انستیتو به بخش خصوصی گفت: بنیاد، چارت درسی، استانداردهای آموزشی، کتاب‌های درسی و چارچوب‌ها را تدوین کرده و در این چارچوب از بخش خصوصی دعوت به همکاری می‌کند.

میرزایی افزود: ۱۰ سال پیش زمانی که انستیتو ملی بازی‌سازی راه‌اندازی شد، مثل امروز مؤسسات آموزشی در حوزه بازی‌سازی گسترده نبودند. بنابراین بنیاد وارد تصدی‌گری آموزشی شد تا بحث آموزش در حوزه بازی‌سازی مغفول نماند؛ اما حالا بخش خصوصی در کنار دانشگاه‌ها و مراکز آزاد در این حوزه فعالیت می‌کنند. بخش خصوصی خیلی جدی مشغول فعالیت آموزشی شده و این عادلانه نیست که بخواهیم با بودجه دولتی با بخش خصوصی رقابت کنیم. چنین اقدامی زیست‌بوم آموزش بازی‌سازی را نیز از نظر اقتصادی خراب تخریب می‌کند.

دپارتمان‌های انستیتو ملی بازی‌سازی سراسری می‌شوند

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه انستیتو ملی بازی‌سازی را دپارتمان‌های هنری، فنی و طراحی بازی تشکیل می‌دهد، گفت: اخیراً دپارتمان روزنامه‌نگاری بازی نیز به انستیتو ملی بازی‌سازی اضافه شده است. در حال حاضر بیشتر ظرفیت این دپارتمان‌ها در تهران فعال است و علاقه‌مندان شهرستانی کمتر می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. در نتیجه لازم است با حفظ و تقویت دپارتمان‌های فعلی، از ظرفیت آنها برای گسترش استاندارد آموزش بازی‌سازی به سراسر کشور استفاده کنیم.

گسترش فعالیت آموزشی بنیاد در سراسر ایران

معاون آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از گسترش فعالیت‌های آموزشی این نهاد به سراسر ایران خبر داد و مسیر این گسترش را چنین تشریح کرد: ما از همه آموزشگاه‌هایی که استانداردهای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را رعایت کنند حمایت می‌کنیم. هر جایی در کشور که آموزش بازی‌سازی وجود داشته باشد اگر سیلابس‌ها و استانداردهای بنیاد را رعایت کنند، می‌توانند به عنوان شعبه‌ انستیتو ملی بازی‌سازی و تحت این برند به فعالیت بپردازند. بنیاد هم از این مؤسسات حمایت‌های مختلف مالی و معنوی خواهد کرد. حمایت‌هایی که علاوه بر بحث مالی (حمایت مالی در چند سال اول)، شامل حوزه‌هایی مانند معرفی، شبکه‌سازی از آموزش دهنده‌ها، داوطلبان آموزش و شتاب‌دهنده‌ها می‌شود.

به گفته حاجی‌میرزایی در ساختار جدید، دپارتمان‌ها وظایف اصلی خود را حفظ می‌کنند و بر کل ایران نظارت خواهند داشت. این دپارتمان‌ها سیلابس تدوین می‌کنند و کتاب و محتواهای آموزشی به‌روز را در اختیار عموم قرار خواهند داد. همچنین زیرساخت‌های آموزش مجازی که همین حالا هم ایجاد شده را با تمرکز بیشتر گسترش خواهند داد.

حمایت‌های آموزشی برای دوره‌های گران‌قیمت همچنان توسط بنیاد ارائه می‌شود

معاون آموزش بنیاد با اشاره به حفظ آموزش‌های گران‎قیمت و ارائه آن توسط بنیاد، اظهار کرد: با مشارکت فعالان صنعتی و استادانی که داریم افراد فعال را برای گذراندن دوره‌هایی مانند دوره آلتو فنلاند به خارج از کشور اعزام می‌کنیم تا بعدها از این افراد برای برگزاری کلاس استفاده کنیم. همچنین سعی داریم سال آینده هر ماه یک فرد تأثیرگذار آموزشی در جهان را به ایران بیاوریم تا تجربه‌ها و دانش خود را به فعالان ایرانی انتقال دهد.

حاجی‌میرزایی همچنین افزود: آموزش‌های گران‌قیمت که بخش خصوصی به دلیل عدم سودآوری به آن ورود نمی‌کند را همچنان خودمان دنبال خواهیم کرد. بخش آموزش مبانی که علاوه‌بر سودآوری، می‌تواند مورد استقبال عموم مردم نیز قرار بگیرد نیز با نظارت بنیاد در سراسر کشور تشکیل خواهد شد.

پیوند نظام آموزشی جدید و ساختار همگرا

معاون آموزش و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره ارتباط میان ساختار جدید آموزشی و ساختار همگرا نیز عنوان کرد: از دل سیلابس‌ها و ساختاری که تدوین خواهد شد رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه بیرون می‌آید. همچنین این ساختارها می‌توانند مورد استفاده آموزشگاه‌های مختلف وزارت علوم و فنی حرفه‌ای قرار گیرند.

وی افزود: از سوی دیگر افرادی که مهارت‌های بازی‌سازی دارند یا دوره دروس تدوین‌شده را می‌گذرانند، در ساختار همگرا امتیاز کسب می‌کنند و این امتیازات می‌تواند میزان حمایت دریافتی آنها را افزایش دهد.

شکستن تمرکز آموزشی از طریق کمپ‌های ویژه استانی

حاجی‌میرزایی معتقد است بنیاد از طریق کاهش تصدی‌گری اجرایی، می‌تواند بودجه فعلی خود را خرج نظارت و گسترش آموزش در کل کشور کند.

وی با اشاره به کمپ‌های ویژه استانی که در دستور کار معاونت آموزشی قرار دارد، گفت: در حال حاضر با چند استان مذاکره کردیم و برای باقی استان‌ها نیز فراخوان خواهیم داد. در قالب یک برنامه ویژه قرار است استادان نخبه دپارتمان‌های فعلی در کمپ‌های یک هفته‌ای به استان‌های مختلف سفر کنند و در این سفرها آموزش تخصصی به بازی‌سازان و استادان استان‌ها داده شود. در نهایت این کمپ‌ها با برگزاری گیم‌جم به پایان خواهد رسید. همچنین طبق این برنامه صندوق‌ها و شتاب‌دهنده‌ها را هم درگیر خواهیم کرد تا برندگان گیم‌جم‌ها بتوانند وارد زیست‌بوم تولید بازی شوند و یک سال پس از آن هم مورد حمایت ساختار همگرا قرار بگیرند.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: این سفرهای استانی که هر ماه یک بار برگزار می‌شوند به نوعی با افتتاح انستیتوی شهرستان‌ها (سازمان‌های تحت نظارت انستیتو ملی بازی‌سازی) همراه می‌شود و استادان آموزش‌دیده نیز در این کمپ‌ها در کنار آموزش‌های آنلاین به ارائه خدمات می‌پردازند. همچنین حمایت‌های دپارتمان از مراکز شهرستان‌ها ادامه خواهد داشت و به‌صورت حضوری و غیرحضوری حمایت‌های آموزشی مختلف را در اختیارشان قرار می‌دهند.

منبع: خبرگزاری آنا

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *