انتقال دانش روز طراحی بازی‌های رایگان در دوره‌های جدید انستیتو ملی بازی‌سازی

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

«مجموعه کارگاه‌های پیشرفته F2P» از یکشنبه ۱۶ دی ماه شروع شده و هر دوهفته یکبار برگزار می شود. این مجموعه کارگاه‌ها با هدف انتقال تجربیات بازی‌سازانی که در دوره‌ی Game Executives دانشگاه آلتو هلسینکی شرکت کرده‌اند به صنعت گیم ایران طراحی شده است.
در چند سال اخیر کشور فنلاند به یکی از پیشروترین کشورهای تولیدکننده‌ی بازی‌های موبایل تبدیل شده است. شرکت‌های بسیار موفقی نظیر Supercell،Rovio، Yousician، EA، Seriously و Playraven هر ساله بازی‌های موبایل پرفروش و جریان‌سازی را تولید می‌کنند.
دوره‌ی Game Executives یک دوره‌ی فشرده‌ی کوتاه مدت تخصصی است که توسط دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه آلتو هلسینکی برگزار می‌شود. مدرسان این دوره مجرب‌ترین بازی‌سازهای موبایل F2P فنلاند هستند با هدف انتقال تجربیات‌شان در مدیریت پروژه، مدیریت محصول، مارکتینگ و تجاری‌سازی در بازارهای بین‌المللی، سرفصل‌های دوره را تعریف می‌کنند.
امسال بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بخشی از هزینه‌ی شرکت در این دوره را برای چند نفر از بازی‌سازان فعال در حوزه‌ی F2P تقبل کرد تا در این دوره شرکت کنند و پس از بازگشت بتوانند در قالب برگزاری کارگاه این تجربیات را به بازی‌سازانی ایرانی منتقل کنند.
این مجموعه کارگاه تشکیل شده از ۵ کارگاه مختلف که سرفصل‌های هر کارگاه با محوریت سرفصل‌های دوره‌ی Game Executives منطبق است. با تلاش های صورت گرفته، استفاده آنلاین از این کارگاه‌ها برای علاقمندانی که در شهرستانها به سر می‌برند و امکان شرکت حضوری در این کارگاه ها را ندارند نیز فراهم گردیده است.

در جلسه اول این کارگاه‌ها مطالب زیر بازگو شد:

کارگاه ۱


عنوان: معرفی دوره و پیش‌درآمد

هدف: آشنایی با کلیت دوره و سرفصل‌ها

توضیح کلی: در اولین روز از کارگاه‌ها قرار است که کلیت دوره و مباحثی که در طول دوره به آن‌ها پرداخته خواهند شد را با هم مرور کنیم. در روز اول بدون این که وارد مباحث تخصصی مدیریت پروژه و بازاریابی بشویم در مورد پیوستگی مطالب، سرفصل‌هایی که به آن‌ها خواهیم پرداخت و پیش نیازهایی که برای هر سرفصل لازم است بدانید صحبت خواهیم کرد.

هم‌چنین بخشی از صحبت‌های روز اول به جامعه‌ی بازی‌سازی هلسینکی و عوامل موفقیت فنلاند در حوزه‌ی گیم موبایل اختصاص خواهند داشت. از آن‌جایی که یکی از بخش‌های بسیار مهم دوره‌ی مدیریتی آلتو، بازدید از استودیوهای برتر بازی‌سازی موبایل هلسینکی بود تلاش خواهیم کرد تا مشاهدات و درس‌هایی که از برخورد نزدیک با برتری شرکت‌های بازی‌سازی F2P دیده‌ایم را بیان کنیم.

سرفصل‌ها:

● مقدمه دوره و توضیح کلی مباحث و پیوستگی مطالب

○ سرفصل‌های این دوره چه مباحثی را پوشش می‌دهند

○ پیش نیازها برای هر روز از کارگاه‌ها چه هستند

● فرهنگ ساخت بازی F2P

○ استودیوهایی که می‌خواهند F2P بسازند چه رویکرد و اخلاقی باید داشته باشند؟

○ شباهت‌هایی که اکوسیستم بازی‌سازی ایران و هلسینکی دارند

○ مرور عوامل موفقیت استودیوی Track Twenty (الکترونیک آرتز هلسینکی)

○ ساختار استودیوهایی که F2P می‌سازند

● آشنایی با مفهوم GaaS

○ تفاوت‌های بنیادی مدل اقتصادی و مدیریت پروژه در GaaS

○ بازی به عنوان سرویس بهتر است یا بازی پریمیوم؟

● معرفی اکوسیستم بازی‌سازی موبایل در هلسینکی و عوامل موفقیت

○ تاریخچه‌ی بازی‌سازی در فنلاند

○ معرفی شرکت‌های پیش‌رو

○ فعالیت‌هایی که باعث رشد سریع فنلاند به عنوان کشور پیش‌رو در بازی موبایل شده‌اند

● درس‌هایی که در مورد اهمیت کامیونیتی در فنلاند فراگرفتیم

● پرسش و پاسخ

پیش‌نیازها: —

اما در کارگاه دوم مطالب زیر ارائه گردید:

کارگاه ۲

عنوان: Monetization

هدف: آشنایی با روش های مختلف درآمدزایی در بازی های رایگان

توضیحات کلی: در این کارگاه سعی می شود با روش های مختلف درآمد زایی در بازی های رایگان موبایلی آشنا شویم و همچنین با استفاده از داده، فروشگاه بهتری برای بازی طراحی کنیم و تخفیف های هوشمندانه ای ارائه دهیم. با استفاده از به روزترین متدها بازیکنان را دسته بندی کنیم و بر اساس شخصیت آن ها پیشنهادات بهتری در بازی داشته باشیم.

سرفصل ها:

● چگونگی طراحی یک بازی رایگان با پرداخت درون برنامه ای و بررسی روش های موجود

● طراحی مناسب فروشگاه، تفاوت منابع در بازی و نحوه استفاده از آن ها ( Hard Currency, Soft)

● نحوه دسته بندی بازیکنان بر اساس رفتار خرید و بازی کردن

● طراحی تخفیف های مناسب بر اساس شخصیت های افراد

● پرسش و پاسخ

پیش نیازها: آشنایی با مفاهیم اولیه بازی های F2P و همچنین KPI مهم این دسته از بازی ها

https://gameanalytics.com/blog/50-kpi-measure-mobile-game-app.html

https://gameanalytics.com/blog/9-metrics-maximum-revenue.html

محتوای ارائه شده در کارگاه های بعدی به شرح زیر می باشد:

کارگاه ۳

عنوان: اهمیت و روش‌های فرآیند جذب کاربر (UA) و بازاریابی در بازی‌های F2P

هدف: آشنایی با مفاهیم اصلی، استراتژی‌های مختلف، برنامه‌ریزی و اجرای فرآیندهای UA و Marketing

توضیح کلی: در این کارگاه نگاه دقیق‌تری به فرآیند جذب کاربر، زیرساخت‌های لازم آن، Life Cycle پروژه‌ها و مباحث بازاریابی مرتبط با بازی‌های F2Pخواهیم پرداخت. ابتدا مفاهیم اصلی مرتبط با UA‌و بازاریابی را مرور خواهیم کرد و سپس وارد جزئیاتی از قبیل بودجه‌بندی جذب کاربر، چرخه عمر محصول،KPIهای مرتبط، اهمیت این دو از دیدگاه مدیریت پروژه و جایگاه این دو در اکوسیستم فعلی بازی‌های F2P خواهیم شد.

سرفصل‌ها

● مرور کلی و سریع مفاهیم و واژگان اولیه

● بررسی تحلیلی فرآیند UA

○ اهداف مختلف UA و استراتژی‌های مختلف (Quality vs Quantity)

○ پیش‌بینی بودجه

○ Channel Optimization

○ زیرساخت‌های فنی

○ Ad Networks

● بررسی User Life Cycle

○ دوره‌های مختلف در چرخه عمر محصول

○ اهداف و اولویت‌های بازاریابی در هر دوره

○ ساخت برنامه مدون بازاریابی

● تاثیرات UA و بازاریابی روی KPIها

○ پیش‌بینی LTV و ROI

○ بررسی CAC و مقایسه جذب‌های Organic, Virality‌و Paid

○ IR‌و CTR و اهمیت Creative Assetها

○ فیچرشدن در مارکت‌ها

مطالعه

https://mobilefreetoplay.com/top-mobile-video-ad-networks-for-mobile-games-2018/

https://mobilefreetoplay.com/how-to-plan-and-track-events-in-mobile-games/

http://www.mobyaffiliates.com/blog/average-cost-per-install-apps/

https://sensortower.com/blog/q3-2017-mobile-advertising-atlas

کارگاه ۴

عنوان: مدیریت تولید

هدف: شناخت مراحل ویژه‌ی مدیریت پروژه یک بازی F2P

توضیح کلی: تفاوت‌هایی که در مدیریت یک پروژه بازی‌سازی با مدیریت یک پروژه بازی F2P وجود دارد در این روز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این کارگاه‌ با تاکید بر دیدن بازی به عنوان یک سرویس و نه یک محصول، مواردی که عموما از سوی بازی‌سازان در مدیریت پروژه مغفول واقع می‌شود، مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در پایان این روز انتظار می‌رود شرکت کنندگان بر مراحل پیش‌تولید، تولید و پس تولید یک بازی F2P اشراف پیدا کنند.

سرفصل‌ها:

● پارادایم‌ و اصول دنیای دیجیتال

● تعادل بین خلاقیت و داده

● پایه‌های تجارت ما

● قیف‌ها، تعدد قیف‌ها و قیف‌های چندگانه

● حلقه‌های بازخورد

● خروج منابع و اشیا مصرفی

● سه بعد پیشرفت درون بازی

● تصمیم گیری و طراحی بازی داده‌محور

● فرهنگ شرکت‌های F2P(ضرورت شفافیت و دانش عمومی)

● عرضه‌ی اولیه (Soft launch)

● پرسش و پاسخ

پیش‌نیازها: برای این کارگاه شما نیاز به شناخت معیار‌ها و KPIهای بازی‌های F2P دارید. لطفا با این ابزار دانش خود را محک بزنید و تلاش کنید با تغییر مقادیر CPI، Initial budget و Re-investment rate درآمد بازی تمثیلی را به حداکثر برسانید.

خواندن و مرور این مفاهیم کمک بسیاری در فهم کارگاه خواهد کرد:

https://sensortower.com/blog/q3-2017-mobile-advertising-atlas

کارگاه ۵

عنوان: نگاه کردن به بازی‌سازی به عنوان کسب و کار

هدف: یادبگیریم چطور در حوزه‌ی بازی‌سازی تفکر استراتژیک داشته باشیم، بتوانیم در بیزنس مدل کسب و کار بازی‌سازی‌مان نوآوری ایجاد کنیم، چطور پس از رسیدن به درآمد مناسب، کسب و کار را گسترش بدهیم و چطور در صورت لزوم تغییر مسیر بدهیم

توضیح کلی: در آخرین روز از کارگاه‌های مدیریتی آلتو در مورد چگونگی نگاه کردن به بازی‌سازی نه به عنوان یک تفریح و سرگرمی بلکه به عنوان یک کسب و کار صحبت می‌کنیم. ابتدا از دید Lasse Seppänen (تهیه‌کننده‌ی اجرایی Alan Wake در شرکت Remedy) و مدیرعامل شرکت Playraven که یکی از موفق‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی هلسینکی است در مورد انتخاب چشم‌انداز، ماموریت و استراتژی مناسب برای یک استودیوی بازی‌سازی حرف می‌زنیم و این که چطور با انتخاب چشم انداز و استراتژی درست بر اساس توانایی‌ها می‌شود وارد بیزنس بازی‌سازی شد.

سپس در مورد چالش‌های بازی‌سازی به عنوان یکی از حوزه‌های کارآفرینی از زبان دکتر Shailendra Vyakarnam (استاد کارآفرینی دانشگاه مدیریتCranfield در انگلیس و مولف کتاب Camels, Tigers and Unicorns) صحبت می‌کنیم. در مورد عبور از Chasm (دره)های خطرناک گسترش کسب و کار می‌گوییم و این که شرکت‌های بازی‌سازی در هر مرحله از رشد کمپانی چه مواردی را بیش‌تر باید مد نظر قرار بدهند.

 سرفصل‌ها:

● انتخاب چشم انداز و استراتژی برای استودیو

○ چطور شرکت Playraven با تفکر استراتژیک تاسیس شد و رشد کرد

○ چطور می‌توانیم بر اساس توانایی‌های‌مان چشم‌انداز استودیو را تعریف کنیم؟

● عبور از دره‌ها

○ فازهای رشد یک شرکت بازی‌سازی کارآفرین

○ دره‌هایی که در هر فاز پیش روی کارآفرین‌ها هستند

○ در هر فاز روی چه کارهایی باید بیش‌تر تمرکز کرد

○ چطور برای رشد شرکت و مسیر آینده تصمیم گیری کنیم؟

● پرسش و پاسخ

 پیش نیازها: پیش از حضور در کارگاه این مقاله‌ها را مطالعه کنید

https://www.dropbox.com/s/31j98ir73ztj6a1/chesbrough.pdf?dl=0

https://www.dropbox.com/s/gywsz3ix5i14blw/marchand_hennig-

thurau_2013_jim_value_creation_in_the_video_game_industry_industry_economics_consumer_benefits_and_research_opportunities.pdf?dl=0

https://services.hbsp.harvard.edu/api/courses/379720/items/R1305C-PDF-ENG/sclinks/f4764c26c2977d0ccda4af401588d690

https://strategyzer.com/books/business-model-generation

انستیتو ملی بازی‌سازی با همکاری لحظه نگار امکان استفاده آنلاین از این کارگاه‌ها را فراهم کرده است. برای ثبت نام میتوانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://lahzenegar.com/play/e0879

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *