محمدجعفر نعناکار در گفتگو با وبنا:

کتاب «مجوعه قوانین و مقررات مبتنی بر فضای مجازی» طی سال ها و براساس تجربه کاری نوشته شد

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

کتاب «مجوعه قوانین و مقررات مبتنی بر فضای مجازی» منتشر شد.

محمدجعفر نعناکار مدیرکل حقوقی جدید سازمان فناوری اطلاعات ایران، نویسنده این کتاب است.

نعناکار سال ۱۳۶۳ در خوزستان متولد شد. او در مقطع کارشناسی در رشته حقوق قضایی، در مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق بین الملل تحصیل کرده و دانش آموخته دوره دکتری حقوق بین الملل عمومی است. پیش از منصوب شدن به عنوان مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران، به عنوان مدیر حقوقی در شرکت فناپ که متعلق به گروه مالی پاسارگار است فعالیت می‌کرد. قبل از آن نیز در شرکت های دیگری که در حوزه فناوری اطلاعات و فین‌تک فعالیت داشتند، مشغول به کار بود. او همچنین به مدت ده سال وکیل پایه یک دادگستری بود ولی به دلیل سمت جدیدش در سازمان فناوری اطلاعات که یک سازمان دولتی است مجبور به ترک وکالت شده است، همچنین وی در حال حاضر مدرس دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.


نعناکار در مورد شکل‌گیری ایده نوشتن کتاب مجموعه قوانین و مقررات مبتنی بر فضای مجازی به خبرنگار وبنا می گوید: « طی ده سال فعالیت در حوزه آی‌تی و آی‌سی‌تی به خصوص در استارتاپ ها و حتی شرکت‌های بزرگی که به حوزه آ‌ی‌تی و آی‌سی‌تی ورود کرده بودند، قوانینی وجود داشت که همیشه محل رجوع بود. همچنین مطالبی وجود داشت که ندانستن آن‌ها سبب ضرر کسب‌و‌کارها به لحاظ حقوقی و قانونی می‌شد و ریسک کار آن‌ها را بالا می‌برد. کتاب منسجمی وجود نداشت که بتوان با مراجعه به آن نیازهای اولیه در مورد مسائل حقوقی و قانونی را برطرف کرد. برای این منظور نیاز بود کسب و کارها به یک موسسه و یا تیم حقوقی مراجعه کنند.»

او ادامه می دهد: «به مرور زمان این قوانین احصا و جمع آوری و در قالب یک کتاب نوشته شد. علاوه بر قوانینی که ضروریست کسب‌وکارها از آن اطلاع داشته باشند، تعدادی آئین‌نامه هم در کتاب قرار داده‌ایم. این آئین‌نامه ها به مدیران کسب‌و‌کارها کمک می‌کنند تا عملکرد بخشی از مواد قانونی را تبیین کنند. همچنین یک‌سری از مصوبات در کتاب نوشته شده تا مخاطبان بتوانند از آن استفاده کنند. احتمالا در آینده جلد دوم این کتاب نیز منتشر شود ولی این کتاب در حال حاضر بخش مهمی از مسائل و نیازهای کسب و کارها را مرتفع می‌کند.»

نعناکار در تشریح فرآیند انتشار کتاب «مجوعه قوانین و مقررات مبتنی بر فضای مجازی» می‌گوید: «کتاب برای یکی از نهاد‌های دولتی ارسال شد و مورد تایید قرار گرفت. بعد از آن، کتاب در نوبت چاپ قرار گرفت. به دلیل طولانی بودن موعد نوبت چاپ با چند ناشر وارد گفتگو شدم. یکی از بهترین ناشران این حوزه راه پرداخت است که کتاب‌های خیلی خوبی در حوزه آی‌تی، آی‌سی‌تی و فین‌تک منتشر کرده است و رسانه تخصصی فین تک به شمار می رود. با راه پرداخت گفتگو کردم و آن‌ها از این موضوع استقبال کردند. کتاب در قالب حدود ۴۰۰ صفحه منتشر شد و در آن قوانین متعددی مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی ذکر شده است.»

این حقوقدان در پایان می گوید: «همه قوانین منتشر شده در این کتاب در کتابهای گوناگون یا در اینترنت قابل دسترس است اما مساله این است که کدام قوانین خیلی اهمیت دارند و بیشتر محل رجوع هستند. کار مهم این کتاب جمع‌آوری قوانینی است که در این حوزه خیلی کاربرد دارند. این قوانین بر اساس تجربه کاری طی سال‌ها جمع آوری شده‌اند.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *