اولین سرویس اعتبارسنجی بانکی بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارایه شد

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷

«سنجینه به عنوان ارائه کننده خدمات اعتبارسنجی یک شروع برای استفاده بخش خصوصی از بستر مرکز تبادل اطلاعات (GSB) به شمار می‌آید.»

رضا باقری اصل، جانشین دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، با اعلام این خبر در مراسم رونمایی از اپلیکیشن سنجینه اعلام کرد: «روز گذشته (۷ بهمن ماه)‌ اجازه مربوط به استفاده بخش غیردولتی از پایگاه‌های داده دولتی در کمیسیون تنظیم مقررات داده شده و خوشبختانه امروز اولین سرویس از این دست با رونمایی اپلیکیشن سنجینه به بهره‌برداری رسید.»

اپلیکیشن سنجینه پلتفرمی جامع بر مبنای سرویس‌های شرکت‌ مشاوره رتبه‌بندی ایران است که اقدام به ارائه خدمات رتبه‌سنجی و گزارش‌های اعتباری مشتریان می‌کند.


باقری اصل در توضیح دسترسی بخش غیردولتی به پایگاه‌های داده دولتی برای ارائه سرویس‌های متنوع گفت: «ما تعهد کرده بودیم سرویس تبادل اطلاعات با ۵۰۱ بخش دولتی را در اختیار کسب‌وکارهای غیردولتی قرار دهیم و حال این تعهد عملی شد.»

او با اشاره به اینکه هم‌اکنون زمان اینکه یک کارمند، اعتبارسنجی و ارزیابی را انجام دهد گذشته است افزود: «در شرایط فعلی دیتا و داده‌ها حرف اول را می‌زنند، وقتی در کشور تقریبا ۸ میلیون چک برگشتی وجود دارد مشخص می‌شود که باید مدل اعتبارسنجی و رتبه‌بندی افراد تغییر کند.»

او ادامه داد: «به نظر می‌رسد امکان عمیق‌تر کردن این نمره اعتباری در آینده وجود خواهد داشت. در نظر بگیرید که میزان جرایم رانندگی افراد یا میزان دارایی‌های آنان نیز روی این بستر قرار گیرد در آن صورت است که می‌توان یک گزارش کامل و جامع دریافت کرد. در آینده نزدیک همچنین امکان اتصال این سرویس به بورس‌ها نیز فراهم خواهد شد.»

او تاکید کرد که این سرویس می‌تواند زیرساخت اعتماد و تجارت الکترونیکی را تغییر دهد و سرویس‌های ارزش افزوده را از یک جایگاه قلیل نظرسنجی و قمار به جایگاه واقعی خود برساند.

بلوغ در سیستم اعتبارسنجی ایران
به گزارش وبنا در ادامه این مراسم، محمد جلیلی، مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران، در پاسخ به سوال پیوست در خصوص اینکه چه شرایطی فراهم شده تا یک سرویسی که تاکنون در اختیار بانک مرکزی و بانک‌ها بود امروز در اختیار بخش غیردولتی و عموم مردم قرار گیرد، گفت: «از ابتدا این رویکرد که اطلاعات جمع‌آوری شده در اختیار مردم قرار گیرد وجود داشت؛ اما برای اینکه اطلاعات قابل اتکایی وجود داشته باشد باید حداقل ۴ یا ۵ سال از داده‌های جمع‌آوری شده بگذرد.» او در ادامه افزود: «اعتبارسنجی ایران یک قدمت ۱۲ ساله در نظام بانکی ایران دارد اما اوایل سال ۹۱ این سیستم به بلوغ خود رسید و این دیتا آنالیز تکمیل شد. در آن زمان می‌توانستیم بگوییم ما از تمام افرادی که یک رکورد اطلاعاتی در بانک دارند اطلاعاتی در اختیار داریم و می‌توانیم آنان را رتبه‌بندی کنیم.»

جلیلی ادامه داد: «روزانه شبکه بانکی کشور ۱۰۰ هزار نفر را از طریق این سامانه استعلام می‌کنند. اما تاکنون عموم مردم از آن مطلع نبودند. شبکه بانکی به صورت حضوری افراد را احراز هویت می‌کند و ما برای اینکه این سرویس را در اختیار عموم مردم قرار دهیم باید زیرساخت فنی آن برای احراز هویت فراهم می‌شد که این اقدام از سوی سازمان فناوری اطلاعات صورت گرفت.»

اعتبارسنجی به روشی کاملا امن
معاون محصول سنجینه نیز در توضیح این محصول به خصوصیات آن اشاره و تاکید کرد که اطلاعات در هیچ‌کجای مسیر ذخیره نمی‌شود؛ بلکه از طریق کانالی امن از سرور اعتبارسنجی به دست درخواست کننده گزارش رتبه‌بندی می‌رسد.

شیوا کریمی‌راد گفت: «افراد علاوه بر اینکه می‌توانند رتبه اعتباری خود را از این طریق به دست آورند می‌توانند درخواست رتبه اعتباری دیگری را نیز با کسب اجازه از آن شخص بگیرند. البته شخص اعتبارسنجی شده می‌تواند اجازه دسترسی به گزارش اعتباری خودش را بدهد و میزان سطح دسترسی را نیز تعیین کند.»

احسان مظفرپور، موسس و عضو هیات مدیره شرکت آیکان تولیدکننده محصول سنجینه هم در این مراسم اعلام کرد: «سیستم اعتبارسنجی سنجینه براساس استاندارد جهانی است و امکان مدیریت ریسک را فراهم می‌کند در اصل برای مدیریت ریسک داده جدیدی در اختیار افراد قرار می‌دهد.»

او با اشاره به ارائه این سرویس گفت: «در این سرویس پرداخت از طریق سیم‌کارت (carrier billing) فعال شده است و ما می‌خواهیم بگوییم که می‌توان با سرویس‌های خدمات ارزش‌افزوده خدمات قوی‌تری نیز داد.»

به گفته او در این سرویس برای دریافت گزارش اعتباری ۱۲ هزارتومان از طریق دو روش پرداخت یعنی سیم‌کارت و کارت‌های بانکی صورت می‌گیرد. همچنین با عضویت در این سرویس به صورت روزانه ۴۰۰ تومان از حساب متقاضی کسر می‌شود که در مجموع در طول ماه ۱۲ هزار تومان خواهد بود.

مظفرپور تاکید کرد: «پس از رونمایی اولیه و آزمایشی ما بازخوردهایی را گرفتیم و در قیمت‌‌های خود بازنگری کردیم و تاکیدمان روی آن است که بدون اطلاع کاربر از حساب او پولی کسر نشود.»

ابوذر مهرمنش، مدیرکل بخش خدمات ارزش‌افزوده همراه اول نیز در این مراسم اعلام کرد:‌ «از ابتدای بهمن ماه ما مدل تسهیم درآمدی خود با شرکت‌های خدمات ارزش افزوده را تغییر داده‌ایم و بر اساس سهم آنان از بازار و میزان تاثیرگذاری‌شان مدل تسهیم درآمد تغییر خواهد کرد.»

منبع: پیوست

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *