رییس کمیسیون سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه ای:

آینده صنعت بازی‌سازی کشور امیدوار کننده است

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷

حسین مزروعی، رییس کمیسیون سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای، آینده امیدوارکننده‌ای برای این صنعت در کشور پیش‌بینی کرده و رشد قابل توجهی نیز برای آنها متصور شده است.

حسین مزروعی رییس تازه انتخاب شده کمیسیون سرگرمی و بازی های رایانه ای پیش از اولین نشست این کمیسیون به صورت رسمی، گفت: این گردهمایی در سازمان نظام صنفی می تواند نقطه شروعی برای فعالیت جدی صنفی بازی سازان در فضای کسب و کار باشد و این صنف توسط نهادهای دولتی بیش از پیش جدی گرفته شود. بیش از چندسال از پا گرفتن این صنعت در کشور نمی گذرد و فعالان این صنعت بسیار جوان هستند. سیاست کلی ما این است که در مسیری حرکت کنیم که هم این کمیسیون نوپا تقویت و هم تعداد شرکت های بازی ساز و فعالان رسمی این حوزه و بیشتر شود و در نهایت فرصتی برای تعامل بهتر بازیسازان با سایر نهادهای تاثیر گذار فراهم آید.»
در جلسه اول این کمیسیون بنا بر آن قرار گرفته که نظرات بازی سازان شنیده شود و پس از آن اعضا برای اینکه حرکت کمیسیون باید به کدام جهت باشد تصمیم گیری کنند اما موضوع مهم تر این است که دست اندرکاران جوان حول محور این کمیسیون برای اولین بار به یک انسجام مطلوب و سازنده برسند.
این صنعت نوپا و این کمیسیون جدید برای اینکه صدای خود را به گوش مسئولان دولتی و تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران برساند، تصمیم دارد به فراخور موضوعات مطرح شده از افراد و نهادهای مرتبط دعوت به عمل آورد. مزروعی می گوید حجم مالی بازار بازی و سرگرمی در دنیا بسیار عظیم است و در ایران نیز با توجه به جمعیت جوان عددهای بزرگی تخمین زده می شود. هرچند این آمار به دلیل وجود نسخه های غیرقانونی فراوان و عدم رعایت کپی رایت قابل اتکا نیست اما می توان به طوری حدودی به این پتانسیل عظیم پی برد. حسین مزروعی می گوید:« بین تخمین‌های موجود از بازار داخل، و برآوردهای خارجی از بازار ایران، یک اختلاف چند هزار میلیارد تومانی وجود دارد. این اختلاف می تواند ناشی از دو دلیل باشد. یکی اینکه این اختلاف توسط بازار زیرزمینی و غیرقانونی نشر بازی جبران می شود یا اینکه در این بازار هنوز تا رسیدن به ارقام بالقوه راه زیادی باقی مانده.»
از همین رو آینده امیدوارکننده ای برای این صنعت در کشور پیش بینی می ‌شود و رشد قابل توجهی برای آنها تصور می شود. اما مزروعی می گوید بازی سازان نه تنها بازار داخل کشور، بلکه بازار خارج از کشور را هم هدف گرفته اند. هرچند با وجود تحریم ها مبادلات مالی و حقوقی به راحتی انجام نمی گیرد اما در همین شرایط هم بازی سازان ایرانی موفق شده اند در بازارهای خارج از کشور اعلام حضور کنند و خود را به بوته ازمایش بگذارند. استقبال کاربران و درامد مطلوب شرکت های بازی ساز ، نویدبخش آینده ای روشن برای بازی سازان در عرصه های بین المللی است و مزروعی می گوید بازی یک زبان مشترک در تمام دنیاست و مفهوم سرگرمی در تمام دنیا به تمام زبان ها فهمیده می شود. رییس کمیسیون سرگرمی و بازی های رایانه ای مشکل نیروی انسانی و مهاجرت را بزرگترین معضل این صنعت می داند و اضافه می کند تقاضای زیادی برای پذیرش نیروهای متخصص بازی سازی در شرکت های خارجی وجود دارد و با توجه به پرداختی های بالا و مزایای زیاد رقابت برای نگه داشتن نیروها بسیار دشوار شده است.


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *