سامانه اینترنتی پست کتاب رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷

از سامانه اینترنتی پست کتاب ظهر امروز (سه‌شنبه ۲ بهمن) با حضور جمعی از مدیران موسسه خانه کتاب و شرکت ملی پست در سالن سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به سابقه همکاری با شرکت ملی پست گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران سه سال پیش تفاهم‌نامه همکاری برای توزیع کتاب امضا کردند که این تفاهم‌نامه در پایان سال ۹۶ به اتمام رسید و اردیبهشت امسال در مذاکره با مدیرعامل شرکت پست برای امضای تفاهم‌نامه جدید امضای همکاری شد.

وی افزود: همزمان با بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه امسال، تفاهم‌نامه جدید با شرکت ملی پست ایران امضا شد و از آن تاریخ به بعد کارهای عملیاتی و اجرایی در موسسه خانه کتاب توسط کارشناسان دنبال شد.


حسینی‌پور با بیان اینکه طولانی شدن فرایند انجام این کار به دلیل چند ضلعی بودن کار بود، گفت: این کار پنج ضلع بود که شامل شرکت ملی پست، موسسه خانه کتاب به عنوان تاییدکننده هویت صنف، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و کتابفروشان و شرکت واسط فنی و زیرساختی بود.

وی با اشاره به مکاتبه با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، توضیح داد:‌ مکاتباتی با این اتحادیه انجام شد و اگرچه رضایت قلبی برای انجام کار وجود نداشت و ناشران می‌خواستند که تخفیف‌های بیشتری بگیرند اما نباید از این موضوع غافل شویم که شرکت پست یک مجموعه دولتی است و به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده است.

حسینی‌پور با اشاره به فرایند فعالیت سامانه پست کتاب، گفت: ناشران یا کتابفروشان می‌توانند به سایت خانه کتاب مراجعه کرده و به درگاه پست کتاب وارد شوند و پس از تایید اطلاعات آن‌ها توسط خانه کتاب قراردادی با آن‌ها بسته می‌شود و کار به فاز اجرایی وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود این سامانه به مناسبت دهه فجر و همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ایران عملیاتی شود، عنوان کرد: این‌روزها حال کتاب خوب به دلیل نوسان قیمت کاغذ و مواد اولیه این حوزه خوب نیست و نامساعد است، قیمت کتاب‌ها افزایش زیادی داشته‌اند و تاثیر آن در فضای نشر دیده می‌شود، به‌طوری که بهای کتاب از تابستان به بعد حدود سه برابر شده است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب تاکید کرد: در این میان اگر هزینه‌های حمل و نقل هم به هزینه‌های کتاب افزوده شود، بار زیادی به مصرف‌کننده وارد می‌شود و ممکن است موجب شود که خواننده و مشتریان برای خرید کتاب عقب‌نشینی کنند.

پست در دورافتاده‌ترین روستاها
در بخش دیگر این نشست، محمد احمدی؛ معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با بیان اینکه در صنعت ارتباطات پست به عنوان یک پایگاه و جایگاه ارتباطی از گذشته تا امروز حضور داشته است، گفت: پست به دلیل نبود تکنولوژی در حوزه‌های ارتباطی نقش نزدیک‌تر کردن جوامع مختلف را بر عهده داشتند که بعد از توسعه پست پس از قرون وسطی، یکی از عامل‌های اصلی توسعه انتشارات و کتاب پست بوده است.

وی افزود: مجموعه پست در سراسر دنیا نقش حمایت اجتماعی از محصولات فرهنگی را بر عهده داشته است و این نقش در عرضه نشریات و روزنامه‌ها و بعد از آن کتاب در خدمت جامعه بوده است و از نظام‌های مختلف پستی جهانی کار کتاب با نرخ تخفیفی انجام می‌شود.

احمدی با اشاره به تفاهم‌نامه شرکت پست و موسسه خانه کتاب نیز گفت: مسئولان شرکت پست مدنظر داشتند در چارچوب نرخ‌نامه مصوب فراتر از آنچه در جهان است حرکت کنند و به همین دلیل نرخ تخفیف پست و توزیع مطبوعات کتاب را حدود ۶۰ درصد در نظر گرفتیم.

وی درباره تفاوت‌های تفاهم‌نامه کنونی با تفاهم‌نامه قبلی نیز گفت: آنچه در تفاهم‌نامه حاضر تفاوت ایجاد می‌کند این است که بستر مناسب اطلاعاتی است که توان مجموعه را به شکل عملیاتی در خدمت فعالان نشر قرار داده است، ما یک بستر ارتباطی هستیم که سه بعد را در کنار هم برای تولید محصول پیش می‌بریم.

احمدی با اشاره به این بسترها، توضیح داد: این بسترها شامل فیزیکی، الکتریکی و مالی است که ساختار تولید محصول در پست را شکل می‌دهد و شرکت پست به دلیل ماهیتی که دارد در دورترین نقاط کشور تعهد خدمت دارد و خوشحال هستیم زمینه‌ای فراهم شده است که می‌توانیم به ناشران و مولفان، همچنین علاقه‌مندان کتابخوانی عرضه خدمت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اگر امروز شرایط به‌گونه‌ای است که توسعه کشور در پایتخت متمرکز شده است با این تفاهم‌نامه فرصتی ایجاد شده است که بسیاری از این خدمات به نقاط مختلف کشور برسد و مردم زیادی به این امکانات دسترسی داشته باشند، البته باید بگویم نرخ‌هایی که برای کار در نظر گرفته شده برای شرکت پست زیان‌ده است زیرا هزینه‌های حمل و نقل بسیار بالا است.

احمدی با بیان اینکه شرکت پست این کار را وظیفه اجتماعی خود برای توسعه فرهنگ می‌داند، افزود: علاوه بر امکاناتی مثل یکپارچگی، توسعه عدالت اجتماعی، دسترسی ساده‌تر به منابع صنعت نشر نیز این تفاهم‌نامه دیده شده است و در کنار آن تسهیل دسترسی به کتاب برای کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند نیز در کار دیده شده است که این موضوع منجر به توسعه اشتغال خواهد شد.

تجارت الکترونیک یک فرصت
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در حوزه تجارت الکترونیک نقش کلیدی خود را بازی کنیم، گفت: هر کدام از فعالان حوزه نشر در صورتی که تمایل داشته باشند محصولاتشان بهتر دیده شود، می‌توانند به اداره پست منطقه خود مراجعه کرده و محصولات خود را برای عرضه در بازار الکترونیک شرکت پست ارائه دهند.

وی افزود: زمینه‌ای فراهم شده است که با توجه به ۹ هزار نفر همکار در روستاهای مختلف کشور محصولات و تولیدات فرهنگی در حوزه‌های مختلف به دست مردم این مناطق و روستاها برسد و شرکت پست به درستی این وظیفه را دنبال می‌کند.

احمدی همچنین درباره میزان تخفیف‌های در نظر گرفته شده در این تفاهم‌نامه نیز توضیح داد: هدف غایی ما کمک به حوزه فرهنگ است و در این زمینه علاوه بر اینکه ۶۰ درصد نرخ کتاب تخفیف برای آن در نظر گرفته‌ایم در این تفاهم‌نامه بین ۱۵ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ موصبه تخفیف داده‌ایم که از ۲ تا ۴۰ کیلوگرم خواهد بود.

درگاهی با کمتربن ایرادات فنی
حسین‌ تبریز‌نیا؛ معاون فناوری اطلاعات موسسه خانه کتاب نیز در این نشست با بیان اینکه امروز اعلام رسمی فعالیت سامانه است، گفت: برای فراهم‌سازی نرم‌افزار و زیرساخت سامانه زمان زیادی در موسسه خانه کتاب صرف شده است تا این درگاه با کمترین ایراد و مشکل فنی هنگام اجرا روبه‌رو شود.

وی افزود: در این زمینه ناشران از امروز می‌توانند با مراجعه به سایت پست کتاب پس از درج اطلاعات اولیه، مدارک احراز هویت خود را ارسال کرده و پس از بررسی مدارک، امکان استفاده از پنل به صورت موقت در اختیار ناشران و کتابفروشان قرار می‌گیرد.

تبریزنیا با بیان اینکه پنل اصلی بعد از عقد قرارداد موسسه خانه کتاب با ناشر یا کتابفروش در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، یادآور شد: تلاش کردیم این سایت و زیرساخت‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده است ایراد نداشته باشد و در صورت بروز مشکل نیز افراد می‌توانند با پشتیبانی سایت تماس بگیرند.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *