مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور شرکت ملی پست ایرا

GNAF پلی به سوی دولت الکترونیکی است/ می خواهیم آدرس قانونی را راه اندازی کنیم تا محل سکونت همه مشخص باشد

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور شرکت ملی پست ایران با اشاره به این که در برخی از استان ها تعداد ساختمان های بدون پلاک ثبتی به ۱۰۰ درصد می رسد، گفت: در حال حاضر ۵۵ میلیون نشانی در کشور ثبت شده است اما بیشتر از ۵۰ درصد ساختمان های کشور پلاک ندارند و این مشکلی است که در استاندارد سازی نشانی در پروژه GNAF(جی نف)با آن روبرو هستیم.
حسن جوادی صادق با اشاره به اینکه تهران و اصفهان در مقایسه با بقیه شهر های کشور وضعیت بهتری برای اجرای پروژه GNAFبرخوردار هستند، گفت: در کشور بیش از ۲۸ میلیون ساختمان داریم که همکاران ما از آن ها فهرست برداری کرده اند اما در واقعیت ۱۶ میلیون ساختمان بدون پلاک ثبتی داریم که اجرای پروژه GNAF را با کندی روبرو می کند.

وی افزود: در شرکت ملی پست ایران ساختار بانک اطلاعاتی استاندارد مبتنی بر کدپستی را داریم که الگوی استاندارد مختص به ایران در دنیا است و دیتا بیس(اطلاعات پایه) آن را هم داریم، اما با تمام این اشکالات ما متوقف نشده و منتظر سازمان نقشه برداری نماندیم .

جوادی صادق با اشاره به اینکه دو سال پیش پس از ارتباط با سازمان نقشه برداری متوجه شدیم که سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی نقشه پارسل تولید نمی کند، گفت: این دو سازمان تنها نقشه پایه در کشور را تولید می کنند و به عبارتی اصلا نقشه های مورد نیاز پروژه GNAF در کشور تولید نمی شود.


وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل با بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که برخی از شهرداری ها نقشه پارسل را تولید کرده اند، افزود: شهرداری تهران، مشهد و اصفهان این نقشه را داشتند و در سال ۹۵ که سال اول اجرای پروژه بود، نقشه پنج شهر را گرفتیم و وارد فاز اجرایی شدیم.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور شرکت ملی پست با اعلام اینکه در سال ۹۶ نقشه۷۰ شهر دیگر هم به این پروژه اضافه شد، گفت: همین الان که با هم صحبت می کنیم، نقشه پارسل ۷۸ شهر دیگر را هم استاندارد سازی نشانی کرده ایم و نقشه ۳۲۰ نقطه شهری را با تعامل از شهرداری ها گرفتیم که نتیجه آن را بر روی سامانهwww.sina.post.ir برای عموم قابل مشاهده است. که واژه sina مخفف سامانه یکپارچه نشانی های ایران است.

وی افزود: تا کنون در سامانه سینا استاندارد سازی نشانی ۷۸ شهر را راه اندازی کرده ایم که شامل مراکز استان ها و شهرهای بزرگ به غیر از چهار شهر زاهدان، کرمان، یاسوج و بوشهر است که نقشه پارسل ندارند.

جوادی صادق با اعلام اینکه نقشه پارسل زاهدان را شرکت ملی پست تهیه و تولید کرد، گفت: اول از سازمان نقشه برداری خواستیم که تولید نقشه پارسل را انجام دهد و برنامه دو ساله به ما دادند که برای ما بسیار زمان بر بود.

وی ادامه داد: پس از آن قراردادی با یک شرکت بسته شد که از طریق پهباد از زاهدان تصویر برداری و نقشه را تهیه کند که پروژه موفقی هم بود. ولی با توجه به حساس بودن منطقه٬ مجوز پرواز را به سختی گرفتیم و الان نقشه در اختیار ما است اما سه شهر دیگر همچنان بدون نقشه هستند.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور شرکت ملی پست با اعلام اینکه در حال حاضر پروژه GNAF برای ۷۸ شهر انجام شده است، گفت: این تعداد ۶۴ درصد نقاط شهری ما را در کشور پوشش می دهد که برای ثبت رکورد به طور کلی عمده پروژه در دو سال گذشته انجام شده و ۲۲۰ شهر را هم تا پایان سال به این مجموعه اضافه می شود.

جوادی صادق با اعلام اینکه استانداردی که برای GNAF انتخاب شده یک استاندارد دیتا بیسی است که قالب نشانی استاندارد GNAF را بر اساس کوتاه ترین و دقیق ترین شکل در نظر می گیرد، اظهار کرد: نشانی GNAF بر روی سه بخش متمرکز است، .محله، معبر و پلاک.

وی افزود: مردم معمولا بر اساس مسیر آدرس می دهند. ما این اعمال سلیقه را کنار گذاشتیم و قالب نشانی های استانداردی که در دنیا وجود دارد را استفاده کردیم، محله ها را بر اساس محلاتی که شهرداری اعلام کرد در نظر گرفتیم که به طور مثال در تهران ۳۵۴ محله رسمی داریم که مرز آنها معلوم و در سامانه سینا قابل رویت است.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور شرکت ملی پست خاطر نشان کرد: بر طبق اعلام وزارت کشور فقط ۱۶ شهر محله رسمی دارند. که آنها را هم به تدریج بر روی سامانه بارگذاری کرده ایم و قرار است تمام مراکز استان ها تا پایان سال دارای محلات رسمی شوند.

جوادی صادق در توضیح نحوه استفاده از سایت سینا گفت: اگر یک محله را انتخاب کنید و یا در قسمت جست و جو سایت نام یک معبر و پلاک را بنویسیم٬ به محض جست و جو مکان را پیدا و برای فرد نمایش می دهد. آنچه در این سایت دیده می شود نقشه پارسل است که تمام قطعات ملکی روی آن مشخص شده است.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور شرکت ملی پست با بیان اینکه در سامانه سینا برای تمام قطعات ملکی پلاک اعلام شده است، گفت: به این صورت کاربر با پیمایش روی نقشه می تواند مکان را پیدا کند. حتی بر اساس نام ساختمان و نام فعالیت هم می تواند جست و جو را انجام دهد.

حسن جوادی صادق با اشاره به اینکه در این سامانه برای تمام قطعات ملکی پلاک صادر شده است، گفت: حتی اگر ملکی چند پلاک داشته باشدبر روی نقشه قابل مشاهده است.

وی افزود: در سامانه سینا این قابلیت وجود دارد که کاربران بتوانند اطلاعات مکانی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و یکی دیگر از خصوصیاتی که بر روی نقشه اعمال شده ، ثبت پلاک است که برای شرکت هایی مانند اسنپ و تپسی بسیار قابل استفاده است و کاربر به راحتی می تواند با پلاک نقطه اصلی را نشان دهد.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور شرکت ملی پست یکی دیگر از قابلیت های این سامانه را اعلام مغایرت برشمرد و گفت: این روش باعث می شود که ما بتوانیم از دانش مردمی هم استفاده کنیم تا اگر کسی مغایرتی در نقشه دید به ما اعلام کند تا آن را برطرف کنیم و اطلاعات نقشه برروزرسانی شود.

وی افزود: متخصصان ما برای طراحی این پروژه زحمت های بسیاری کشیده اند و از جان و دل مایه گذاشته اند. در نامه ای که برای آذری جهرمی وزیر ارتباطات نوشتیم اشاره کرده ایم که در موضوع نشانی ها و پلاک ها به شدت دچار مشکل هستیم. این مساله یک مساله ی حیاتی است که به زیر ساخت های کشور مربوط می شود.

حسن جوادی صادق با اعلام این خبر که در مرحله بعد می خواهیم کدهای پستی و کد های ملی را به هم مرتبط کنیم تا هدف بزرگ دولت الکترونیکی محقق شود، تصریح کرد: می خواهیم آدرس قانونی را در کشور راه اندازی کنیم که محل سکونت افراد مشخص باشد. این نقیصه ای در کشور است که آمار افراد را داریم ولی نمی دانیم در کجا زندگی می کنند.

منبع: روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *