در جریان بازدید از شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی مطرح شد

استقبال وزیر ارتباطات از اجرایی شدن سیستم برداشت مستقیم (Direct Debit) بانک مرکزی/ اقدام بانک مرکزی در آزادسازی نظام‌های پرداخت به ایجاد فضای رقابتی منجر می‌شود/ انقلابی در حوزه نظام بانکی رخ داده است

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: اگر اقدام بانک مرکزی در تسهیل پرداخت بر اساس سرویس برداشت مستقیم یا (Direct Debit) عملیاتی شود یک تحول بزرگ در توسعه کسب و کارهای مجازی ایجاد می‌کند.
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، صبح امروز پس از بازدید از شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی با تشکر از اقدامات و تلاش های صورت گرفته گفت: انصافاً کارهای ارزشمندی در شرکت خدمات انفورماتیک انجام گرفته است. یادمان هست که نظام بانکی کشور پیش از این چه شرایطی داشت و الان در چه مسیری در حال حرکت است، در مقایسه با گذشته انقلابی در نظام بانکی کشور رخ داده است.

آذری جهرمی ادامه داد: چرخه پیشرفت در نظام بانکی یقیناً برای مردم قابل لمس است اما شاید ندانند چه انقلابی در این حوزه رخ داده است. بر اساس تحولاتی که در این نظام بانکی بروز کرده شاهد هستیم که ارائه خدمات حضوری مردم در بانک‌ها روز به روز کمتر می‌شود.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید تصریح کرد: البته این مسیری است که همه دنیا رفته اند که شاید نکته ویژه ای نباشد اما نکته ویژه در این است که این اقدامات مبتنی بر دانش بومی است و اگر هم تکنولوژی وارد شده است بر پایه دانش خودتان آن را برای ارائه خدمات آماده کرده اید.


وی با تاکید بر این که فارغ از تمام خدمات ارائه شده دو نکته را برای بهبود شرایط باید مد نظر داشته باشید گفت: نکته نخست اینکه شبکه بانکی کشور به عنوان یک زیرساخت شبکه ای باید با سند تدوین الزامات شبکه ملی اطلاعات همخوانی داشته باشد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در این سند آمده است که زیرساخت ارتباطات باید درلایه دو باشد.به این معنا که استقلال شبکه بانکی به عنوان یک نهاد مستقل بر بستر شبکه ملی اطلاعات وجود داشته باشد. بنا نیست در بستری که اینترنت و سایر ارایه خدمات وجود دارد خدمات بانکی هم روی همان بستر باشد که اگر آن بستر دچار اختلال شد نظام بانکی هم دچار اختلال شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه اینکه «زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات یک زیر ساخت سرتاسری است اما روی آن شبکه های مستقلی می تواند شکل بگیرد» گفت: در وزارت ارتباطات این امکان به وجود آمده است که این شبکه را به صورت مستقل دریافت کنید. طبیعتا در این مفهوم مخابرات باید فیبرهای تاریک را به شما واگذار کند، چون آنجا دیگر دیتا مفهومی ندارد.

وی تصریح کرد: بحث دوم این است که به لحاظ فنی برای پایداری ارائه خدمات، توپولوژی سایت مورد بازبینی قرار گیرد. بایستی شرایطی فراهم کنید که به هر شکل ممکن بانک ها ارتباط خودشان را با جاهای مختلف داشته باشند.

وزیر ارتباطات با اشاره به همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت ارتباطات در حوزه دولت الکترونیکی گفت: این همکاری‌ها در راستای راحت کردن زندگی مردم صورت گرفته است و از این رو برای تسهیل ارائه خدمات باید اقدامات دیگری هم در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از این خدمات می‌تواند در تسهیل پرداخت وام ها صورت گیرد گفت: فرض کنید فردی برای دریافت وام به بانک مراجعه می کند. بر اساس مقرراتی که اکنون وجود دارد همین فرد برای مبلغی که اتفاقا قابل توجه هم نیست باید ضامن معرفی کند، یا گواهی کسر از حقوق و غیره ارایه دهد. همزمان فرد دیگری با کمترین مانع و مشکل چند هزار میلیارد وام می‌گیرد و وثیقه ای هم ارایه می کند بدون آنکه اساسا ارزشی داشته باشد.

آذری جهرمی تصریح کرد: اگر نظام اعتباری (credit) راه بیفتد و مشخص شود اعتبار افراد چقدر است بسیاری از این موانع کنار گذاشته خواهد شد.

وی افزود: بر اساس این سیستم می‌توانید ببینید گردش حساب فرد چقدر است و یا به صورت آنلاین استعلام گرفته شود که فرد چقدر حقوق دریافت می کند و اگر قبلا وامی گرفته مکانیزم پرداخت آن چگونه بوده است. این ها اقداماتی است که می‌تواند ارائه خدمات به مردم را تسهیل کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مبحث دیگر در ارتباط با تسهیل ارایه خدمات در چارچوب دولت الکرونیکی یک نواخت شدن کد پستی است که یقینا بانک مرکزی هم به شدت با آن درگیر است گفت: مثلا همین الان اگر حساب های بانکی خود من را استعلام کنید چهار آدرس و چهار شماره تلفن مختلف وجود دارد. به این دلیل که حساب ها در بازه های زمانی مختلف باز شده است. در این شرایط بانک نمی تواند مدیریت وحدت رویه را با مشتری خود داشته باشد که بهبود خدمات کد پستی می تواند در این ارتباط به کمک شما بیاید.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید در ادامه با تاکید بر اینکه مبحث دیگر خدمات مکانی است گفت: این مبحث بیشتر برای مراکز امدادی همچون اورژانس و پلیس ۱۱۰ و… به کار می آید به این شکل که فردی که با این مراکز تماس می گیرد موقعیت مکانی آن همزمان مشخص خواهد شد.

وی افزود: ولی همین خدمات مکانی به این شکل می تواند به کمک شما بیاید که مشخص می کند مشتری در داخل کشور درحال پرداخت با دستگاه پوز است یا بیرون کشور. همین الان پوزهای شما را به خارج از کشور می برنند برای دلالی ارز که با امکان دستیابی به موقعیت مکانی می توانید خدمات خودتان را مدیریت کنید. این ها موضوعات حائز اهمیتی است که در دولت الکترونیکی می تواند کار را پیش ببرد.

آذری جهرمی با بیان اینکه زحماتی که شما در این مرکز کشیده اید در این شرایط خیلی می تواند در صرفه جویی ها در ایجاد شفافیت در ارایه خدمات بهتر به مردم موثر باشد گفت: همین موضوع ارایه خدمات کارت سوخت را دیدید که چقدر اثر داشت. صرفه جویی ۱۳ هزار میلیارد تومانی برای خرید فیزیک صندوق مالیاتی در این شرایط اقتصادی دستاور کمی برای کشور نیست. ۱۳ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از دو برابر درآمد سالانه سکتور (Sector) آی سی تی کشور.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در هر صورت دولت الکترونیکی متعلق به همه است و وزارت ارتباطات تنها کنار شما است گفت: وظیفه ما به عنوان وزارت ارتباطات تسهیل دولت الکترونیکی است.

وی با بیان اینکه بحث جدی دیگری که وزارت ارتباطات دارد توسعه فضای مجازی است گفت: انصافا اگر اقدام بانک مرکزی در تسهیل پرداخت بر اساس سیستم و یا سرویس برداشت مستقیم (Direct Debit( عملیاتی شود یک تحول بزرگ در توسعه کسب و کارهای مجازی ایجاد می کند.

آذری جهرمی افزود: اقدامی که شما در حوزه فین تک ها و یا آزادسازی نظام های پرداخت می کنید می تواند منجر به ایجاد فضای رقابتی برای کسب و کارهای مجازی به وجود بیاورید که شاید از دید شما ارزش چندانی نداشته باشد البته نه اینکه ارزش آن را ندانید اما شاید آن را در چارچوب ارایه خدمات بانکی ارزیابی کنید اما این گام کوچک از دید شما گام بزرگ از دید ملی است.

وی افزود: روی این اقدامات مانور دهید چون در بین مردم ایجاد امید می کند و امید مهمترین چیزی است که کسب و کارها در کشور به آن نیازمند هستند.

منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات،

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *