در ادامه بازدید وزرا و معاونان رییس جمهور از پژوهشگاه فضایی؛

وزرای ارتباطات و علوم تفاهم‌نامه همکاری در صنعت فضایی امضا کردند

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷

در ادامه بازدید وزرا و معاونان رئیس جمهور از پژوهشگاه فضایی کشور و کسب اطلاع از آخرین دستاوردهای صنعت فضایی و پژوهش های در دست اقدام در این پژوهشگاه، عصر امروز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه فضایی کشور حضور پیدا کرد.
به گزارش وبنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از بازدید منصور غلامی از نمایشگاه دستاوردهای صنعت فضایی و همچنین نمایشگاه دستاوردهای بخش فضایی کشور، سامانه‌های فضایی پایش منابع آبی کشور و نیز آخرین مراحل آزمایش‌های کنترل کیفیت دو ماهواره پیام امیرکبیر و دوستی شریف، در راستای تعامل و همکاری با دانشگاه ها و پررنگ تر کردن نقش آنها در توسعه فناوری فضایی تفاهم نامه ای با حضور وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری به امضا رسید.
در ابتدای این نشست و پیش از امضای این تفاهمنامه محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن خیر مقدم به وزیر علوم، با بیان اینکه هر دو وزارتخانه در حوزه فناوری مسولیت هایی بر عهده دارند گفت: وزارت علوم و تحقیقات به صورت عام و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت خاص در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کنند و همواره یک ارتباط نزدیک و صمیمانه میان دو وزارتخانه بر قرار بوده است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه هایی که جمهوری اسلامی پیگیری کرده است برنامه جامع فضایی بوده گفت: این برنامه ده ساله اهدافی داشته و بر این اساس یک اکوسیستمی در حوزه های علمی و صنعتی کشور شکل گرفته است. طبیعتا ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی در حوزه های کشاورزی، محیط زیست و حوزه های صلح آمیز موضوعی بوده است که بر عهده وزارت اراتباطات قرار داده شده است.
وزیر جوان دولت تدبیر و امید ادامه داد: سازمان فضایی به نمایندگی از وزارت ارتباطات ماموریت اجرایی پیشبرد کار را بر عهده دارد که در کنار آن بازویی پژوهشی دارد که پژوهشگاه فضایی بوده است که این پژوهشگاه اقدامات موثری در صنعت فضایی انجام داده است.
وزیر ارتباطات افزود: در کنار آنها یک حلقه ای از دانشگاه ها در عرصه فضایی فعال شده اند و دانشگاه های مختلف با تخصص های گوناگون دست به دست یکدیگر دادند که در چارچوب یک کار تیمی که نمود آن در کارهایی که در دانشگاه علم و صنعت، شریف و امیرکبیر شاهد هستیم ظهور و بروز پیدا کرده است.
آذری جهرمی تاکید کرد: ساخت یک ماهواره کار یک مجموعه محدود نیست باتوجه به حساسیت ها و همچنین استانداردهای بسیار مشکلی که صنعت فضایی دارد و در کنار تحریم هایی که ظالمانه علیه جمهوری اسلامی اعمال شده است نیازمند یک کار تیمی سنگین از حوزه های مختلف هستیم.
وی با بیان اینکه بسیار باعث مسرت است که مسیر رشد جوانان و دانشجویان ایرانی را امروز چه در حوزه دستاوردهای صنعتی و چه در حوزه عملیات فضایی شاهد هستیم گفت: جا دارد تشکر کنم از تک تک افراد فعال در این صنعت که برای ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی و بلند آوازه کردن نام ایران تلاش کردند و باید دست تک تک آنها را بوسید.
وزیر جوان دولت تدبیر و امید تصریح کرد: طبیعتا ما در دو حوزه مسوولیت داریم یکی استمرار این فعالیت های علمی که در حال حاضر در عرصه فضایی وجود دارد و تقویت این توان و دانشی که در کشور به وجود آمده و دوم استفاده از این دستاوردهای در عرصه اجرایی کشور.
وی افزود: در همین راستا به دستور رئیس جمهور تیم هایی برای بهره گیری از این ظرفیت ها فعال شده اند و در همین راستا دیروز در خدمت وزیر نیرو بودیم و تفاهم شد در حوزه مدیریت منابع آب به کمک وزارت نیرو برویم و به آنها کمک کنیم.
آذری جهرمی ادامه داد: صبح امروز هم در خدمت دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه بودیم و در حوزه آمایش سرزمینی که طرح مهمی است مقرر شد ما در کنار سازمان برنامه و بودجه باشیم و برای تقویت چارچوب های فناوری و تکمیل کار مهمی که بر عهده دارند کمک حالشان باشیم. با وزارت کشاورزی هم مباحث خوبی داریم در حوزه کشاورزی داریم می توانیم به آنها کمک کنیم.
وزیر دولت دوازدهم با اشاره به ماهوره های در حال ساخت پژوهشگاه فضایی گفت: مجوعه پژوهشگاه فضایی چهار ماهواره در دست ساخت دارد و همزمان سه ماهواره هم در دانشگاه ها در دست ساخت است که طبق پیش مقدماتی که در جلسات شورای عالی فضایی داشتیم برای اصلاح ساختار فعالیت های فضایی تصمیم گرفتیم یکی از حوزه های که نیاز به اصلاح دارد ساختار پژوهش در عرصه فضایی است که بتوانیم تیم هایی که در این عرصه هستند را تقویت کنیم و به لحاظ تامین منابع مالی آنها را حفظ کنیم.
وی افزود: بر این اساس تصمیم گرفتیم پژوهشگاه فضایی، بحث مدیریت پژوهش ها را پیش ببرد، به جای اینکه خودش به سراغ تولید ماهواره برود. دانشگاه ها هم به جای اینکه صفر تا ۱۰۰ ساخت و تولید ماهواره را بر عهده بگیرند باید قطب‌سازی شوند. هر دانشگاه باید مسوولیت یک بخش از تولید ماهواره را برعهده بگیرد و این چارچوب تفاهم امروز بین دو وزارتخانه ارتباطات و علوم است.
وزیر علوم و تحقیقات: دانش فضایی بومی شده است
در ادامه این نشست نیز منصور غلامی وزیر علوم ضمن تشکر از زحمات، همت و حمایت های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجوعه سازمان فضایی کشور و پژوهشگران در عرصه فضایی در دانشگاه ها گفت: حاصل این زحمات رقم خوردن روزی به این خوبی در تاریخ همکاری های دانشگاه ها و وزات علوم و ارتباطات است.
وی افزود: آنچه امروز انجام می گیرد یکی از نمونه های خواستن و توانستن است. با وجود محدودیت هایی که در جریان تحقیقات فضایی بروز پیدا کرد و عدم همکاری هایی که برخی کشورها با جمهوری اسلامی داشتند. همین امر سبب شد که مراکز علمی ما اراده شان بر این شود که همه آنچه لازم دارند را خودشان به دست آوردند.
غلامی تصریح کرد: ماهورهایی که امروز در دست تولید است می توانند سنجش منابع طبیعی، پایش منابع آب و محیط زیست را مستقیما در اختیار محققین قرار دهد. این در نوع خودش بسیار پیشرفته و ارزشمند است و ایران را در منطقه در فاصله بالاتری نسبت به دیگر کشورها قرار خواهد داد و جمهوری اسلامی در صنعت فضایی در جهان جزو کشورهای پیشرو قرار می گیرد.
وی در خاتمه تاکید کرد که این دانش بومی شده است و حتما در آینده شاهد کارهای بیشتر، قوی تر و پیشرفته تر خواهیم بود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *