نخستین سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷

نخستین سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی مراسمی رونمایی شد. این سامانه در نظر دارد ارتباطی مؤثر و کارآمد میان ایده پردازان و سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در مراسم «رونمایی از نخستین سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری» گفت: امروز یک خلا در کشور برطرف می‌شود. به نقطه‌ای می‌رسیم که بتوان فضایی ایجاد کرد تا سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده با یکدیگر بهتر در ارتباط باشند.

وی بیان کرد: حوزه استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان، یکی از بسترهایی است که باید تعامل سرمایه‌گذاران با آن پررنگ‌تر باشد. ممکن است تأمین مالی از این راه تأمین مالی منطقی‌تری نسبت به سایر زمینه‌های تأمین مالی باشد. چراکه صاحبان ایده‌ها تمرکز فعالیت‌های خود را بر روی علم معطوف کرده‌اند و در فعالیت‌های اقتصادی تخصص کمتری دارند. پس باید این کار را به گروه‌های باسابقه‌تری اختصاص داد.


دلیری توضیح داد: با بستر حمایتی‌ای که معاونت علمی در چند سال گذشته برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است، به نتیجه رسیدیم که باید کمک ویژه‌تری در حوزه تأمین مالی ایجاد کنیم تا بستر سرمایه‌گذاری فعال شود. درنتیجه ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در بورس یکی از خدماتی بود که در این زمینه صورت گرفت. فعال کردن هولدینگ های اقتصادی، حتی درگیری برخی نهادهای پولی و بانکی ازجمله اقداماتی بود که در این زمینه صورت دادیم.

وی خاطرنشان کرد: در بین صورت دادن این فعالیت‌ها، شاهد بودیم که بزرگ‌ترین معضلی که مانع ارتباط‌‌گیری این گروه‌ها با یکدیگر می‌شود، کمبود یک پلتفرم ارتباطی است. در ابتدا انتظار می‌رفت معاونت علمی به‌عنوان دولت این ارتباط را برقرار کند. اما در معاونت علمی این نگاه دولتی کمرنگ است و کارها توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد. کارگزاران این حوزه همه از بخش خصوصی هستند و یکی از دلایل مهم موفقیت معاونت علمی همین بستر اعتماد به جوانان و بخش خصوصی با تجربه در این زمینه است.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی گفت: بر همین مبنا طی فراخوانی از افرادی که توانایی ایجاد این ارتباط و ایجاد بستری برای ارتباط صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران، مشاوران و افرادی که می‌توانند در این بستر ارزش‌گذاری داشته باشند را برقرار کنند دعوت به عمل آوردیم. برخی از این فراخوان استقبال کردند و وارد مذاکره شدیم. نخستین مجموعه‌ای که توانستیم با هم به نتیجه برسیم یکی از شتابدهنده‌های معاونت علمی با عنوان دیموند بود. پس از جلسات مفصل توافقی با نگاه مشترک به این بستر ایجاد شد.

شکوفایی اقتصاد کشور با سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان

دلیری همچنین به شرکت‌های دیگر فعال در این حوزه که معاونت علمی در حال مذاکره با آنهاست اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری را برای همه سرمایه‌گذاران و همه صاحبان ایده از طریق پلتفرم‌های مد نظر برقرار کنیم به هدف خود رسیده‌ایم. به این صورت که هرکسی که نیاز به تأمین مالی ایده خود داشت بتواند از این بستر استفاده کند و ارتباط با کسی که باید در این مجموعه سرمایه‌گذاری کند برقرار شود.

وی ادامه داد: امروزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا صندوق‌های پژوهش فناوری که در حال سرمایه‌گذاری VC هستند باید از طریق شتابدهنده‌ها، مراکز رشد، پارک‌ها یا حتی مراجعه به استارتاپ‌ها این ارتباط را برقرار کنند. ممکن است این ارتباط به‌درستی برقرار نشود و افرادی که نزدیک‌تر و همراه‌تر با مجموعه موردنظر هستند به علت نبودن پلتفرم مناسب نتوانند ارتباط لازم را برقرار کنند. اما امروز با راه‌اندازی «نخستین سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری» نخستین قدم برای باز شدن این فضا برای هر دو گروه باز خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ابراز امیدواری کرد تا سرمایه‌گذاران کشور چه در بخش خصوصی و چه در هولدینگ‌های با وابستگی به دولت به این مسیر سوق پیدا کنند تا منابع مالی خود را از طریق سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌‌ها شکل دهند. چراکه این امر می‌تواند در شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان نقش موثری ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان که در کشور فعال هستند با معضل تأمین مالی مواجه هستند. این در حالی است که ما مشکلی به نام وام نداریم. منابع بانکی، صندوق‌های نوآوری شکوفایی تأمین هستند. اما برای چنین شرکت‌هایی به علت طی کردن مراحل نوپایی تأمین مالی به این صورت و با چنین تسهیلاتی مفید نخواهد بود و باید سرمایه‌گذاری شکل بگیرد.

به گفته دلیری، سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری می‌تواند امکانی را فراهم کند تا تمامی شتاب‌دهنده‌های کشور که بر روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده و آنها را به مراحلی رسانده‌اند که وارد بازار شوند، اطلاعات و خروجی شتاب‌دهنده خود را در این سامانه‌ وارد کنند. شرکت‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری یا مراکز رشد هستند، بزرگ‌شده و نیاز به سرمایه‌گذاری دارند از این راه بتوانند طرح خود را معرفی کنند. مجموعه‌های مراکز نوآوری که در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها شکل‌گرفته و استارتاپ‌های دانشجویی در آن فعالیت می‌کنند برای ورود به بازار و تأمین مالی ایده‌های خود را در این سامانه ثبت کنند. حتی استارتاپ‌هایی که با هیچ‌کدام از این مراکز ارتباطی ندارند و طرح‌های جذاب و مفیدی برای اقتصاد کشور دارند از این طریق می‌توانند تأمین مالی داشته باشند.

فراخوانی برای سرمایه‌گذاری در دنیای استارتاپ

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی بیان کرد: امروز با برگزاری مراسم «رونمایی از نخستین سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری» فراخوانی به سرمایه‌گذاران می‌دهیم تا از وجود چنین بستری در کشور که با حمایت های معاونت علمی در این مسیر همراه است، آگاه شوند. وقتی سرمایه‌گذاران بر روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند و آنها در آینده به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شوند یا حتی شرکت دانش‌بنیان باشند، بیش از ۱۲۰ خدمت از معاونت علمی دریافت می‌کنند.

وی در راستای خدماتی که معاونت علمی به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد، گفت: این خدمات موجب می‌شود ریسک فعالیتی و همچنین هزینه‌های چنین شرکت‌هایی کاهش پیدا کند. دغدغه سرمایه‌گذاران در مدیریت شرکت‌ها پرداخت هزینه‌های جاری است. این شرک‌ها معاف از مالیات هستند و از معافیت‌های گمرکی برخوردارند. حتی پیش‌بینی شده است که شرکت‌های دانش‌بنیان از نیروی امریه برخوردار باشند. یعنی می‌توانند برای استفاده از نیروی انسانی خود از نیروهای انسانی که از پیش درگیر بوده‌اند بهره ببرند. این شرکت‌ها حتی در منازل مسکونی مجوز فعالیت دارند.

دلیری پس از توضیحات نمونه‌هایی از حمایت‌های معاونت علمی و تسهیلاتی که استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از آن برخوردار هستند، بیان کرد: سرمایه‌گذاری سنتی امروزه با رکود مواجه شده و به سمت فعالیت‌های فناورانه سوق پیداکرده است. به همین منظور حمایت‌های معاونت علمی و همکاری نهادهای مرتبط می‌تواند هزینه سرمایه‌گذاری و ریسک فعالیتی را بسیار کاهش دهد. در کنار آن ممکن است در آینده بتوان ظرفیت‌هایی برای هموارتر شدن این مسیر ایجاد کرد.

وی از جمله این همواری‌ها به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در تابلو بورس اشاره کرد و افزود: یکی از بسترهای تأمین مالی این تابلو است. ضمن این‌که ۵۰ درصد هزینه‌های ورود شرکت‌ها به تابلو فرابورس از طریق معاونت‌علمی فراهم می‌شود. همچنین نسبت به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تسهیل‌گرایانه‌تر برخورد می‌شود. از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی نیز می‌توان بسته‌های حمایتی‌ای دریافت کرد.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با تاکید بر این مسئله که سرمایه‌گذاری بر بستر استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اولویت‌های کشور است، گفت: اگر بتوان این موضوع را درست در جامعه و برای سرمایه‌گذاران توضیح داد و انواع حمایت‌ها را معرفی کرد، می‌توانیم اقتصاد پویا و رو به جلویی برای کشور داشته باشیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *