رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد:

حمایت از پایان‌نامه‌‌هایی با موضوع فناوری که دارای بازار هم باشند / فراخوان دعوت از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه اندازه‎گیری تشعشعات رادیویی در بهمن ماه

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۷

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها گفت: از اسفند ماه سالجاری پایان نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا با موضوع فناوری اطلاعات مورد حمایت قرار می‌گیرند و از موضوعاتی که دارای مشتری و بازار باشند حمایت بیشتری خواهد شد.
محمد خوانساری رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات طی نشست خبری در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار با اشاره به سطوح مختلف پژوهش اظهار کرد: در پژوهشگاه ارتباطات موضوع اینکه پژوهش‌ها باید منجر به ارزش مشخص برای کشور و عملیاتی باشند تاکید شده، بنابراین اساتید باید در این زمینه کار کنند و تربیت دانشجویان نیز در این حوزه در دستور باشد.

وی درباره پژوهش‌هایی که در پژوهشگاه ارتباطات انجام می‌شود تصریح کرد: ما به دنبال پژوهش‌هایی دارای ارزش افزوده برای کشور هستیم البته داشتن مشتری و بازار برای فروش و در حوزه قوانین و مقررات راه‌های تسهیل موضوعی برای کشور نیز مدنظر است.

خوانساری بیان کرد: در پژوهش‌ها به اولویت‌ها، شاخص‌های کلیدی و تکالیف قانونی توجه می‌شود تا بتوانیم با بودجه محدودی که هزینه می‌کنیم حرکت‌های جهت‌دار در حوزه فناوری داشته باشیم.


رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در فناوری‌های نوین رصد، پایش و تحلیل روند فناوری انجام می‌شود خاطرنشان کرد: در حوزه ۵G، فناوری زنجیره‌ای بلوکی، رادیویی و اینترنت اشیا نقشه راه‌هایی برای حرکت کل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شده است که در بخش‌های مختلف این وزارتخانه به عنوان برنامه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: نقشه راه فناوری در «بیگ دیتاها» نیز آماده شده است که الزامات قانونی آن باید تهیه شود و برای این موضوع با سازمان تنظیم مقررات رادیویی در تعامل هستیم تا قوانین داده‌های کلان مورد نیاز را اجرا کنیم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در حوزه ۵G در سال گذشته پنج کارگاه آموزشی،۱۴ سخنرانی و یک سمینار، در اینترنت اشیا ۱۰ کارگاه آموزشی و یک سمینار و در زمینه خط و زبان فارسی دو کارگاه آموزشی و یک سمینار برگزار شده است.

خوانساری با تاکید بر اینکه باید در کنار فعالیت‌های ترویجی برنامه حمایت از دانشگاه‌ها وجود داشته باشد گفت: از اسفند ماه، فعالیت جدید حمایت از پایان نامه‌ها به عنوان سرمایه ملی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود که شامل پایان‌نامه کارشناسی ارشد است و اگر بازار و مشتری این موضوعات وجود داشته باشد حمایت‌های بیشتری را خواهد شد.

وی افزود: حمایت از پایان‌نامه دکتری نیز در برنامه ما قرار دارد. این حمایت‌ها به صورت موضوعی و رقابتی در حوزه رانش ابری، بلاک‌چین و رادیویی است. دانشجویانی که در این موضوعات پایان‌نامه خود را ارایه می‌کنند با راهنمایی اساتید می‌توانند در این رقابت شرکت کنند.

خوانساری درباره کسب‌وکارهای «دانش‌بنیان» و «فاوا» خاطرنشان کرد: در سال گذشته پارک حوزه فاوا افتتاح شد و امسال در دهه فجر شعبه مشهد این پارک افتتاح می‌شود. برای توسعه شبکه نوآوری و شبکه رشد نیز با جهت‌دهی فعالیت‌های این مراکز در ICT برنامه‌های حمایتی داریم که به زودی اعلام می‌شود.

وی گفت: پژوهشگاه نقش مشاوره‌ای برای فعالیت‌های وزارت ارتباطات دارد و طبق تکالیفی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات به آنها کمک می‌کنیم تا پژوهش‌هایی که انجام می دهند موثر باشد.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مهمترین فعالیت پژوهشگاه در سال ۹۶ و ۹۷ تکمیل شده است افزود: ما به عنوان نهاد حاکمیتی امکان ارزیابی و آزمون محصولات فناورانه داریم به طوری که ۱۰ آزمایشگاه تخصصی در این پژوهشگاه وجود دارد که به عنوان مرجع برای تایید محصولات شناخته شده است.

خوانساری با اشاره به وجود ۶ آزمایشگاه در دانشگاه‌ها برای تایید نمونه خاطرنشان کرد: در موضوعات امنیت نیز آزمایشگاه تخصصی برای آزمون تجهیزات کنترل صنعتی وجود دارد که با سازمان فناوری اطلاعات به طور مستقیم در ارتباط است و امنیت صنایع آب، پتروشیمی گاز و… را مورد سنجش قرار می‌دهد.

وی درباره راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال نیز توضیح داد: این کتابخانه به صورت رایگان در اختیار افراد است و نتایج پژوهش‌هایی که به صورت کتاب منتشر شده است را در اختیار افراد قرار می‌دهد و ۹ هزار مشترک نیز از آن استفاده می‌کنند.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمایت از قطب‌های پژوهشی حوزه ICT بیان کرد: قطب‌هایی که مجوزهای لازم را برای ثبت خود دریافت می‌کنند از اسفند ماه اعلام، تا مورد حمایت قرار گیرند.

وی درباره بومی‌سازی سامانه اندازه گیری شدت میدان پرتوهای رادیویی نیز گفت: در این زمینه آزمایش‌ها توسط مرجع مربوطه انجام می‌شود و مرجع تصمیم‌گیری سازمان انرژی اتمی و مرجع فنی نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که نمونه مهندسی آن تکمیل شده است و آمادگی اعلام فراخوان را داریم.

خوانساری افزود: در بهمن ماه فراخوان اعلام می‌شود تا شرکت‌هایی که توان تولید انبوه سامانه اندازه‌گیری میزان تشعشعات رادیویی دارند اعلام آمادگی کنند.

منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *