آذری جهرمی با اشاره به دولت الکترونیکی و حذف قبوض کاغذی گفت:

۱۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان صرفه جویی به نفع مردم / بی توجه به فضاسازی های سیاسی ماموریت های خود برای رفاه مردم را انجام می دهیم

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنرانی به مناسبت «هفته ایران دیجیتال» با اشاره به دولت الکترونیکی از صرفه جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با این صرفه جویی می توان کارهای بزرگی به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را بایدنسبت به هدر رفت این منابع حساس کرد.
به گزارش وبنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سمینار تخصصی تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران با بیان اینکه صنعت IOT (اینترنت اشیا) را به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی توسعه صنعتی کشور در حوزهICT دانست و گفت: اگر اکنون وارد این حوزه نشویم، بازار را به دست دیگران می دهیم و نمی توانیم این بازار را داشته باشیم.

وی با اشاره به نقشه اقتصاد و تحول دیجیتال، افزود: چند تفاهم نامه در دستور کار قرار گرفت که با شهرداری تهران در زمان آقای نجفی تفاهمی انجام شد اما با تحولاتی که در شهرداری تهران ایجاد شد نتوانستیم به جمع بندی در این حوزه برسیم هرچند با دیدگاهی که آقای حناچی به عنوان شهردار جدید در این حوزه دارند بتوانیم زیست بوم در حوزه خدمات شهری را فعال کنیم.

وی به حوزه سلامت به عنوان حوزه دیگری که برای هوشمندسازی اشاره کرد و افزود: با وزارت بهداشت تفاهم نامه ای به امضا رسیده است و مذاکرات در این زمینه با آنها ادامه دارد.


وزیر ارتباطات به تفاهم نامه دیگری که با وزارت نیرو در زمینه هوشمند سازی منعقد شده، اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه ارتباطات و پژوهشگاه نیرو در این زمینه سندی را تهیه کردند و این سند در زمینه استفاده از ظرفیت هایIOT برای تحول دیجیتال در آب و برق نهایی شده و قرار است یکی از استان ها به عنوان پایلوت برای اجرای این تفاهم نامه انتخاب شود که این موضوع به خوبی در حال پیشرفت است و در بودجه سال ۹۸ وزارت ارتباطات و نیرو این موضوع دیده شده است.

وی افزود: با این طرح صنعت کنتورسازی و سنسورهای هوشمند رشد قابل توجهی دارد.

آذری جهرمی درباره محدودیت های فرکانسی پیش روی اپراتورها گفت: فرکانسی که باید در دسترس باشد، آزاد نیست و اگر بخواهیم در باند ۹۰۰ نیز سرمایه گذاری کنیم به ازای هر مشترک ماهانه ۱ دلار باید هزینه شود و نه تنها باIOT صرفه جویی نخواهیم داشت، بلکه ضرر هم می کنیم.

وی تفاهم نامه با وزارت کشاورزی در حوزه هوشمند سازی آبیاری را یکی دیگر از اقدامات وزارت ارتباطات عنوان کرد و افزود: بر اساس صحبت های وزیر کشاورزی با پیاده سازی آبیاری هوشمند تا ۳۵ درصد در منابع آبی صرفه جویی می شود و برای کشور ما که در شرایط بحران آبی بوده بسیار مهم است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سالانه ۱۰ میلیارد مکعب آب برای برگشت دریاچه ارومیه به حالت عادی نیاز است، گفت: این درحالی است که در حال حاضر این دریاچه یک و نیم میلیارد مکعب آب دارد و در شرایط بهتر یک میلیارد مترمکعب آب اضافه می شود ضمن اینکه آب مصرفی حوزه کشاورزی آذربایجان غربی ۵ میلیارد مکعب در سال است.

وی افزود: اجرای این طرح کار بسیاری ندارد و باید ظرفیت های این حوزه را فعال کنیم و صنعت این حوزه مانند تولید شیرهای هوشمند راه اندازی می شود.

آذری جهرمی درباره گولاتوری مشارکتی نیز، گفت: از زمان حضور آقای همتی در بانک مرکزی موضوع پرداخت های الکترونیکی و فین تک ها پیگیری شده و قرار است در جلسات مشترکی این موضوع دنبال شود.

وی به آموزش کارکنان وزارت ارتباطات و شرکت های تابعه برای تحول دیجیتال اشاره کرد و افزود: بیش از ۴۰ تا ۵۰ کارگاه آموزشی برای کارکنان این وزارتخانه در استان ها و مراکز برگزار شده و ساختارها نیز تغییر کرده است و همزمان با پژوهش و گفتمان سازی، ما نیز در حال پیگیری موضوعات این حوزه هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگر از سخنان خود با این سوال که باید ببینیم در صنعت مخابرات در زمینه تحول دیجیتال چه اقداماتی انجام شده است، گفت: بر اساس آمار اپراتورهای مخابراتی از حوزه IOT بهره کمتری داشته اند و فقط به یک سرویس یا خدمت جدید درآمدی اتکا می شود.

وی با اشاره به موضوع مدیریت نقدینگی در مخابرات ایران، افزود: یک آمار ساده نشان می دهد که مخابرات در تامین مطالبات انباشته پیمانکاران و کارکنان و بازنشستگان خود دارد دچار مشکل است.

وزیر جوان کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به وجود ۳۰ میلیون مشترک در شرکت مخابرات، اظهار کرد: هزینه تمام شده صدور هر قبض ۲ هزار تومان می شود که در سال بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان هزینه چاپ و صدور قبوض تلفن می کند و این یک قلم از دور ریز هزینه های ما به شمار می رود.

آذری جهرمی تاکید کرد: زیرساخت های دولت الکترونیکی آماده شده است و هم اکنون درحالی مردم با سه کلیک کارت های سوخت خود را دریافت می کنند که ۳۳۰ میلیارد صرفه جویی دارد.

وی با بیان اینکه می توان ۳۶۰ میلیارد تومان در حوزه قبض تلفن صرفه جویی کرد، افزود: ۳۵ میلیون کنتور برق و تقریبا همین مقدار کنتور آب داریم و ۲۰ میلیون نیز کنتور گاز داریم که در شرایطی که نظام درآمدی دچار اشکال است، ۱۴۴۰ میلیارد تومان در سال هزینه قبض های خدماتی می شود.

وزیر ارتباطات بودجه تخصیص یافته شده به وزارت ارتباطات از ابتدای سال تاکنون را ۶۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: با این رقم باید ماهواره پرتاب شود، شبکه ملی اطلاعات توسعه داده شود و ادعا می کنند که باید ۳۰۰ میلیارد به پیام رسان ها وام هم داده شود و دولت الکترونیک هم راه اندازی کنیم، البته ما از کمبود بودجه گلایه نداریم و با شرایط سخت تر از این هم کار می کنیم.

وی عدد ۱۴۴۰ میلیارد تومان را بسیار قابل توجه دانست و افزود: امروز با دولت الکترونیکی می شود از صرف این هزینه ها جلوگیری شود.

آذری جهرمی به انجام مانور برای خاموش شدن سایت های اپراتورهای تلفن همراه اشاره کرد و گفت: در این مانور یکی از اپراتورهای ۴۸ درصد سایت های آن خاموش شد و با بررسی آن مشخص شد که مسوول نگهداری باطری های این سایت ها لیست نگهداری باطری های را تکمیل کرده است.

وی افزود: چه هزینه ای برای نگهداری باطری ها به این افراد پرداخت می شود و چقدر هزینه باطری تعویض نشده، پرداخت شده که به نحوی فریب داده اند و آیا با مکانیزم های IOT قابل پیشگیری نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مذاکراتی که در این حوزه با وزارت نفت و نیرو شده است، گفت: رییس جمهوری نیز در دولت در این زمینه دستوراتی دادند که با توجه به مسئله بهره وری در این حوزه حتما در دولت الکترونیک فعال و بکارگیری شود.

وی با اشاره به اینکه باید اپراتورها به صورت عملی وارد این حوزه شوند، افزود: امروز ما به غیر از کارهای علمی و پژوهشی و پایش این حوزه باید ببینیم که اپراتورها در چه حوزه هایی می توانند از IOT استفاده کنند که انجام ندادند و اعلام کنید.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه با ۱۴۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی در صدور قبوض با کمک دولت الکترونیکی ،۹۶ هزار وام ازدواج می توان پرداخت کرد، گفت: مدیران باید بدانند این پول ها برای مردم و بیت المال است و جاهایی که می توان با تحول دیجیتال برای آن صرفه جویی کرد حق الناس است.

وی به صدور کارت های هوشمند متعدد اشاره کرد و افزود: از این کارت های هوشمند کجا استفاده می شود درحالیکه هر کدام از این کارت ها بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان هزینه دارد و عمده این پول ها نیز به صورت ارز به خارج کشور منتقل می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: ما به عنوان وزارت ارتباطات وظیفه توسعه زیرساخت ها را داریم که انجام شده است.

وی به رشد ۱۰ برابری تراکنش های مرکز ملی تبادل اطلاعات اشاره کرد و افزود: اما با این حال رشدی که باید اتفاق می افتاد هنوز نرسیدیم و اگر این سیستم ها درست نشود به چه شکلی می توان برای شفافیت پایش انجام شود.

آذری جهرمی با اشاره به برخی فضاسازی های سیاسی گفت: بدون توجه به فضاسازی های سیاسی با تلاش ماموریت های خود را به پیش می بریم تا رفاه و توسعه اقتصادی را برای مردم ایجاد کنیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *