رییس سازمان فناوری اطلاعات هدف سال 1400 را اعلام کرد:

استفاده هر خانواده ایرانی از حداقل یک خدمت دولت الکترونیک

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران استفاده هر خانوار مستقر در ایران را از حداقل یک خدمت دولت الکترونیک در سال را از اهداف سال ۱۴۰۰ این سازمان برشمرد و گفت : توزیع یافتگی منصافه تراکنش خدمات دولت الکترونیک از اولویت‌های جدی در این بخش است و از همین نقطه امنیت و عدالت عمومی در کشور شکل می‌گیرد .
امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم تودیع و معارفه مدیران سازمان فناوری اطلاعات ایران به تشریح چشم‌انداز و مأموریت‌های جدید بر اساس تغییر جایگاه و کارکردهای سازمان پرداخت و گفت : تغییرات مختلفی در همه ابعاد صنعت از قبیل کشاورزی ، انرژی‌های تجدید پذیر ، دولت هوشمند ، اینترنت اشیا، حوزه بهداشت ، حمل‌ونقل ، آموزش و صنعت و غیره ایجادشده است و سازمان فناوری اطلاعات به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه فناوری باید همگام با تغییرات و تحولات رویکردهای متفاوتی را در راستای استفاده بهینه از فرصت‌های پیش رو اتخاذ کند .

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه تا دو سال آتی وارد قرن جدید و سال ۱۴۰۰ می شویم، افزود : خلق فرصت منصفانه برای استفاده شهروندان ایرانی از خدمات دیجیتال اعم از خدمات دولت و بخش خصوصی بدین معنی که خدمت دیجیتال را تا حد ممکن افزایش دهیم به همین دلیل بازبینی حوزه‌های ماموریت و چشم اندازهای جدید سازمان اقدامی مهم بوده است .

معاون وزیر ارتباطات مفهوم دولت هوشمند و توسعه شرکت‌های نوپا (نوآفرین ) را از پایه‌های اصلی چشم‌انداز سازمان معرفی کرد و گفت : در مفهوم دولت هوشمند باید بستری را فراهم کنیم که سرویس‌های دولتی سایر دستگاه‌ها از طریق امکانات موجود نظیر NIX و GSB (مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور) امکان توسعه و ارائه خدمت را داشته باشند و سرویس‌های دولتی به‌جای عرضه محور بودن تقاضامحور شوند ، به عبارتی باید بدانیم که نیاز شهروندان چیست و بر اساس نیاز مردم خدمات خود را ارائه دهیم .


وی در تشریح حوزه توسعه شرکت‌های نوپا که تحت عنوان نوآفرین معرفی می‌کنیم، افزود: استراتژی کلی ما در این بخش تسهیل گری است، بدین معنا که ما قوانین و مقررات مناسب را تدوین و پیشنهاد می‌کنیم و قصد مداخله‌گری نداریم و سرویسی که بخش خصوصی ارائه می‌دهد را ارائه نمی‌کنیم و از امکانات دولتی برای توسعه شرکت‌های نو پا استفاده می‌کنیم .

ناظمی گفت : تلاش خواهیم کرد خدمات خود را از طریق این شرکت‌ها به شهروندان ارائه ‌دهیم و البته باید به جایگاهی برسیم که ۲۰ درصد تراکنش‌هایی که روی GSB انجام می‌شود از طریق اپلیکیشن ها یی خارج از اپ ها و سرویس‌های دولتی باشد .

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران حوزه دولت هوشمند را از پروژه‌های اصلی سازمان دانست و سیاست‌گذاری در حوزه دولت الکترونیک و مشارکت در پروژه‌های ملی از اهداف این بخش معرفی کرد و در این خصوص افزود: حضور فعال سازمان در پروژه‌هایی نظیر کارت سوخت و استعلام یارانه ماهیت پیش‌دستانه و مشارکتی دارد و این رویکرد باعث رشد و توسعه ما می‌شود و از این رهگذر فرصت لذت دولت هوشمند و بهره‌مندی از خدمات الکترونیک را در شهروندان ایجاد می‌کند .

وی با اظهار امیدواری از اینکه هر دستگاه دولتی حداقل یک سرویس خود را از بستر سازمان فناوری اطلاعات ایران ارائه کند افزود : ما جهت نیل به اهداف خود به همکاری و تعامل دستگاه‌های نظیر ریاست جمهوری ، سازمان اداری و استخدامی ، وزارت کشور ، وزارت اقتصاد و وزارت بهداشت نیاز داریم .

ناظمی فعالیت در حوزه امنیت را از وظایف اصلی سازمان دانست و ایجاد امنیت در تبادل داده و ارائه سرویس را از اهداف این بخش برشمرد و گفت : تولید استانداردهای امنیتی و ارائه خدمت به‌کل اکوسیستم از عمده فعالیت‌ها در این بخش است .

معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان بخشی از وظایف سازمان اشاره کرد و افزود : در این بخش‌بر اساس اسناد بالادستی لایه‌های مختلفی نظیر زیرساخت ، لایه کسب‌وکار و خدمات و همچنین لایه محتوا وجود دارد و هرکدام الزامات و استراتژی‌های مختص خود را طلب می‌کند .

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران استفاده هر خانوار مستقر در ایران را از حداقل یک خدمت دولت الکترونیک در سال را از اهداف سال ۱۴۰۰ این سازمان برشمرد و گفت : توزیع یافتگی منصافه تراکنش خدمات دولت الکترونیک از اولویت‌های جدی در این بخش است و از همین نقطه امنیت و عدالت عمومی در کشور شکل می‌گیرد .

ناظمی دسترسی به اهداف تعیین‌شده در بخش دولت هوشمند را ضروری دانست و گفت : رسیدن به عدد ۲۰۰ میلیون تراکنش در ماه از اهداف پیش رو در این بخش است و در این راستا اتخاذ رویکرد پیش‌دستانه و داوطلبانه می‌تواند مؤثر باشد یعنی با سازمان‌ها و دستگاه‌ها تعامل برقرار کنیم و بخواهیم که خدمات خود را از بستر مهیا شده دولت الکترونیک ارائه دهند و هر سازمان حاکمیتی در کشور حداقل یک سرویس خو را از بستر دولت الکترونیک به شهروندان ارائه دهد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود : ما تلاش می‌کنیم که هرماه ۴۰ میلیون تراکنش از طریق بخش غیردولتی انجام شود، بدین معنی که اپلیکیشن های موجود ۲۰ درصد از خدمات ما را پوشش دهند .

ناظمی در بخش پایانی سخنان خود گفت : ما تلاش داریم تا این اهداف را با شعار دولت هوشمند محقق سازیم و از فرصت‌های پیش رو در این بخش نهایت استفاده را ببریم و در این راستا می‌بایست تغییراتی را در ساختار سازمان ایجاد کنیم و این تغییرات در راستای کارکردهای جدید سازمان و اهداف و مأموریت‌های پیش روی ما است.

منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *