بر اساس بررسی‌های شورای سیاستگذاری کودکآنلاین:

تغییر رفتار در تهیه محتوا از تلویزیون به سمت ابزارهای دیجیتال در حرکت است / آیا مرگ تلویزیون فرا رسیده؟!

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷

درحالیکه تحقیقات نشان می دهد که قشر کودک و نوجوان در دنیا طی تغییر رفتاری به جای استفاده از تلویزیون، روز به روز سهم بیشتری از محتوای مورد علاقه خود را از ابزارهای دیجیتال بدست می آوردند، اما تقریبا بیشتر آنها از فقدان محتوای مناسب، حس مشترکی دارند.

مطابق بررسی‌های انجام شده در شورای سیاستگذاری جشنواره کودکآنلاین، کودک و نوجوان همواره بیشترین علاقه را به دریافت محتوای تصویری و ویدیو دارند که در بین آنها محتوایی با مضامین شاد و سرگرمی محبوب ترین هستند.
از طرفی محتوای ویدیویی راحت ترین مسیر برای گسترش به سمت صنایع مجاور را دارست. ضمن اینکه این شکل از محتوا بیشترین قابلیت را برای مهاجرت به سوی انواع دیگر محتوا دارد.
این را باید اضافه کرد که عمر، بقا و امکان استمرار محتوای ویدیویی، به مراتب بیش از انواع دیگر محتواست.
همچنین مطابق تحقیقات انجام داده شده در سال ۲۰۱۷ توسط سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای بریتانیا موسوم به آفکام، بیش از چهل درصد خردسالان، نزدیک به نیمی از کودکان و چیزی حدود ۷۰ درصد نوجوانان در دنیا از طریق ابزارهای دیجیتالی چون تلفن همراه و تبلت، محتوایی که می خواهند را دریافت می کنند که این یعنی حرکت به سمت تحقق تئوری «مرگ تلویزیون» که از سال های پیش از سوی کارشناسان حوزه ارتباطات عنوان شده بود.
واقعیت دیگر این است که نزدیک به نیمی از خردسالان، بیش از دو سوم کودکان و ۹۰ درصد نوجوانان در جهان از یوتیوب استفاده می کنند.
به عبارتی هرچه سن از خردسالی به سمت نوجوانی پیش می رود، علاقه به دریافت محتوای تصویری از طریق ابزارهای دیجیتال بیشتر شده و اگرچه در کشورمان تحقیقات مدونی پیرامون استفاده کودکان و نوجوانان از پلتفرم های تصویری چون آپارات در دست نیست اما در دنیا و در میان خردسالان، کودکان و نوجوانان میل به استفاده از پلتفرم هایی تصویری چون یوتیوب بالاتر رفته است.
این روزها شبکه های اجتماعی بزرگترین چالش رسانه ها چون تلویزیون به شمار می روند اما تقریبا بیشتر این قشر از فقدان محتوای مناسب، حس مشترکی دارند.
از نظر اقتصادی نیز آمارها گویاست که بازار جهانی محتوای کودک و نوجوان در دنیا یکی از پنج بازار دارای رشد سریع به شمار می رود بطوریکه فقط یکی از برندهای فعال در این حوزه به نام «دیزنی چنل» سالانه ۴۵۰ میلیون دلار درآمد دارد.
آفکام همچنین حجم بازار محتوای کودک و نوجوان را در دنیا بالای ۲۰ میلیارد دلار برآورد می کند که به طور متوسط بیش از ۲۵ درصد شاخص رشد آن است. ضمن اینکه در این بازار بیشتر وزنه به سمت کفه خدمات آنلاین سنگینی می کند که این تغییر رفتار تقریبا در همه دنیا به وضوح قابل رویت است.

منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *