علی لاریجانی در بازدید از سازمان فناوری اطلاعات:

منظور از دولت الکترونیکی، حکومت هوشمند است/ پیشنهاد تشویق و تنبیه دستگاه ها برای پیوستن به دولت الکترونیکی

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۷

رییس مجلس شورای اسلامی در بازدید از مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد که دولت الکترونیکی فقط مختص قوه مجریه نیست و تمام قوا و نهادهای حاکمیتی نیز باید اطلاعات مورد نیاز مردم را به صورت الکترونیک و هوشمند ارائه کنند.
به گزارش وبنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی بعد از بازدید از مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات، با اشاره به قانون برنامه توسعه و بازدید از زیرساخت های دولت الکترونیکی، گفت: گام هایی که وزارت ارتباطات از نظر زیرساختی برداشته بسیار مهم و قابل توجه است.

وی با بیان اینکه منظور از دولت الکترونیکی از نظر قانون گذار حکومت هوشمند است، افزود: دولت الکترونیکی فقط مختص قوه مجریه نیست و بقیه قوا و نهادهای حاکمیتی از جمله دستگاه قضایی، قوه مقننه و نیروهای مسلح که خدماتی به مردم و دستگاه های دیگر ارائه می کنند نیز باید اطلاعات خود را از این درگاه برای دسترسی مردم و آسان سازی امور ارائه کنند.

لاریجانی تصریح کرد: اگر در این زمینه نیاز به روشن شدن قانون داریم می توانیم از طریق شورای هماهنگی قوای سه گانه به دستگاه ها ابلاغ کنیم.


وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش ها در حدود ۲۵۰۰ دستگاه باید اطلاعات خود را ارائه کنند، افزود: این در حالی است که تاکنون ۲۶۰ دستگاه یعنی حدود یک دهم این تعداد اطلاعات خود را ارائه دادند و این اشکال بزرگی است که می توانیم با تشویق و تنبیه این مشکل را مرتفع کنیم و اگر دستگاه هایی سخت افزار و نرم افزار لازم را دارند از اجبار قانونی برای اتصال به درگاه دولت الکترونیکی استفاده کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات نیز اشاره کرد و گفت: حق هر شهروندی است که در موارد مورد نیاز به اطلاعات دسترسی داشته باشد و در تمام کشورها نیز این موضوع دنبال می شود.

وی با تاکید بر دستاوردهای دولت الکترونیکی در راستای شفافیت و مبارزه با فساد به بحث قانون انتخابات پرداخت و تاکید کرد: وزارت ارتباطات با شورای نگهبان و دستگاه های ذیربط در برگزاری الکترونیکی انتخابات جلساتی داشته باشد تا با رفع اشکالات، انتخابات در کشور به صورت الکترونیکی برگزار شود.

لاریجانی تصریح کرد: انتخابات الکترونیکی باعث شفافیت و تشویق مردم به حضوردر انتخابات می شود، و البته در بعضی از کشورهای همسایه انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شود و ما هم حتما به کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به این نقطه برسیم.

وی الکترونیکی و هوشمند سازی خدمات را برای بنیه اقتصادی کشور یک امر ضروری عنوان کرد و گفت: در این زمینه تاکیدات مقام معظم رهبری و قانون نیز داریم و باید همت کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در حوزه فضای مجازی کمبود قانون وجود دارد، افزود: برای این منظور نیازمند کار مشترکی بین دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، کمیسیون مربوطه در مجلس و وزارت ارتباطات هستیم تا در حوزه امنیت و حقوق خصوصی در فضای مجازی مقررات و قوانینی تدوین و تصویب شود.

وی افزود: اگر این پیشنهادات بار مالی نداشته باشد بهتر است به صورت طرح ارائه شود تا با سرعت بیشتری به تصویب برسد و پیشنهاداتی که بار مالی دارد به صورت لایحه از طرف دولت ارائه شود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *