مدیران پیامرسانهای داخلی در نشستی از عدم حمایت کافی در حوزه سختافزار و عدم اجرای کامل مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیامرسانهای داخلی گلایه کردند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نشست تحلیلی بررسی چرایی عدم مهاجرت مردم به پیامرسانهای داخلی توسط اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و با حضور حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، احسان قاضیزاده هاشمی، رییس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی، مهدی داوری مدیرعامل پیامرسان بیسفونپلاس، محسن غفاری مدیرعامل پیامرسان ایتا و ایمان عیسیزاده مدیر فنی پیامرسان سروش برگزار شد.
حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست، گفت: ما در داخل کشور شبکههای اجتماعی زیادی داریم که در مجموع ۳۰ تا ۴۰ میلیون کاربر در آنها فعال هستند و تنها بعضی از آنها موفق هستند.
فتاحی در خصوص علل عدم اقبال کافی مردم به پیامرسانهای داخلی اظهار کرد: از سال گذشته سند حمایت از پیامرسانهای داخلی که نتیجه تلاش ۱۸ ماهه دستگاههای مختلف کشور بود، در شورای عالی فضای مجازی تصویب و به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و سپس رییس جمهور نیز آن را ابلاغ کرد. در سند مذکور ابعاد زیادی آمده و برای همه نهادها و دستگاهها تکالیفی تعیین شده بود که در مرکز ملی فضای مجازی وظایف مشخص و به همه نهادهای مسئول ابلاغ شد. از این موارد ۵-۶ مورد به وزارت ارتباطات مربوط میشد و به همین دلیل بنده در این وزارتخانه مأمور به سرانجام رساندن آن شدم و چنین نیز کردم.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: در سند مذکور دستگاههای دیگر به وظایف خود آنچنان که باید عمل نکردند که اگر آنها هم به وظایفشان عمل میکردند، حتما مردم به پیامرسانهای داخلی مهاجرت میکردند یا اقبال قابل قبولی انجام می شد. در حال حاضر هم که تصمیم بر حذف ۵ پیام رسان از گردونه حمایت شده، حمایتها از سوی وزارت ارتباطات همچنان ادامه پیدا میکند و غیر از آن هم اگر هر کمکی نیاز داشته باشند و امکان آن برای ما موجود باشد، دریغ نخواهیم کرد.
وی افزود: پیامرسانهای داخلی از زمان اجرای این سند که دیماه سال گذشته بود، رشد ۱۲_۱۰ برابری داشتند که بسیار ارزشمند است. همچنین در تمام شرکتهای دانش بنیان فعال در این حوزه تا امروز یک تولید دانش جدید صورت گرفته است.
اقبال کم مردم به پیامرسانهای داخلی ربطی به مسائل فنی ندارد
در ادامه این نشست، ایمان عیسیزاده مدیر فنی پیامرسان منتخب سروش اظهار کرد: ما در دوران بعد از فیلترینگ تلگرام ۳۰ سرور داشتیم و ۱۰ میلیون کاربر را پوشش دادیم. در روزهای اولیه اختلالهایی در سروش مشاهده شد که آن هم به دلیل هجوم گسترده و یکباره مردم به پیامرسان ما بود. با وجود اینکه ۳۰ سرور برای پشتیبانی از ۱۰ میلیون کاربر بسیار کم است اما ما توانستیم به مرور و با رفع نقایص و ارتقاء توانمندیهای پیامرسان سروش، اختلالات را رفع کنیم و سرویس خوبی به کاربران ارائه دهیم.
وی ادامه داد: متأسفانه ما از نظر سختافزاری امکانات خیلی بیشتری نیاز داریم که باید در این زمینه حمایتهای بیشتری صورت گیرد. وظیفه ما به عنوان پیامرسان این است که به فکر ساختار نرمافزار و قابلیتهای پیامرسان خود باشیم اما متأسفانه در حال حاضر همه دغدغه و درگیری ما این شده که سختافزارهای ما بتوانند سرویس خوب به کاربر ارائه کنند.
مدیر فنی پیامرسان منتخب سروش تاکید کرد: اینکه چرا مردم در حد انتظار به پیامرسانهای داخلی اقبال نشان ندادند، ربطی به مسائل فنی ندارد بلکه دلایل اجتماعی دیگری دارد که قبلا بیان شده است.یکی از ایرادات اصلی مرکز ملی فضای مجازی، نقش کمرنگ وزارت ارتباطات در این مرکز است
محسن غفاری مدیر پیام رسان ایتاء نیز در این نشست گفت: یکی از ایرادات اساسی مرکز ملی فضای مجازی این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان صاحب و مدیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور نقش کافی در این مرکز ندارد و در تصمیمگیریها نیز مشارکت چندانی ندارد. این اشتباه بزرگی است که وزارت ارتباطات در مرکز ملی فضای مجازی در جریان بسیاری از مسائل نباشد.
وی در خصوص تصمیم اخیر مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: آیتمهایی که بر مبنای آن این تصمیم گرفته شد، شفاف نیست و ما از آنها اطلاع نداریم. دوستان مرکز ملی حتی نیامدند تا از نزدیک در جریان کار ما قرار گیرند. آنها باید به ما اطلاع میدادند و ما را در جریان جزئیات و آیتمهای این تصمیم قرار میدادند. با این حال ما امیدوار هستیم، این دو پیامرسانی که انتخاب شدند، بتوانند در این جنگ رسانهای که دشمن علیه ما راه انداخته، کشور را از ابزارهای خارجی مستقل کنند.
مدیر پیام رسان ایتا در خصوص علل عدم اقبال کافی مردم به پیامرسانهای داخلی گفت: اول باید تأکید کنم که با نصب ۳۳ میلیونی کاربران در دو نرمافزار هاتگرام و تلگرام طلایی، مشخص شد که مردم به نظام جمهوری اسلامی اعتماد دارند اما پیامرسانهای داخلی باید تقویت میشدند. درست است که حمایتهای وزارت ارتباطات بر طبق تکالیف مرکز ملی به صورت کامل انجام شد اما باید حمایتهای بیشتری در این زمینه انجام شود. آنطور که گفته شده بود، قرار بود هاتگرام و تلگرام طلایی تا جذب ۸ میلیون کاربر ادامه فعالیت دهند تا در این مدت پیامرسانهای داخلی بتوانند خود را تقویت کنند. اما وقتی فعالیت آنها ادامه پیدا کرد، طبیعی است که مردم احساس نیاز نکنند که به یک ابزار داخلی مراجعه کنند، چرا که تلگرام نیاز آنها را برطرف میکند.
تنها وزارت ارتباطات به وظایف خود برای کمک به پیام رسان های داخلی عمل کرد
در ادامه این نشست، مهدی داوری مدیر پیامرسان بیسفون پلاس اظهار کرد: برای اینکه پیام رسانهای داخلی موفق شوند، باید همه بخواهیم و به یک عزم ملی نیاز است که در حال حاضر من آن را نمیبینم. این یک واقعیت است که ما به ابزارهای خارجی معتاد هستیم و برای ترک این اعتیاد یک عزم جدی لازم است اما نه تنها چنین عزمی وجود ندارد بلکه به همان حداقل تکالیفی که در سند شورای عالی فضای مجازی آمده بود، عمل نشده و حداکثر ۱۰ درصد از آن موارد عملی شدهاند.
وی افزود: وزارت ارتباطات تا جایی که توانست کمک کرد اما متأسفانه بقیه دستگاهها به تکالیف خود عمل نکردند و حتی یک قدم هم برنداشتند. از سال ۹۱ که ما فعالیت خود را آغاز کردیم، دستگاههای مذکور حتی یکبار نیامدند از مجموعه ما بازدید کنند تا در جریان نوع فعالیت ما قرار گیرند و فقط از سروش و گپ بازدید کردند.
تصمیمات سینوسی مسئولان مردم را بیاعتماد میکند
احسان قاضیزاده هاشمی رییس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست اظهار کرد: در اسفند سال گذشته و با توجه به مسائلی که در آن زمان پیرامون اهمیت پیامرسانها مطرح شده بود، در یک جلسه چند ساعته غیرعلنی با مسئولان مرکز ملی فضای مجازی در مجلس داشتیم که گزارشهای مطرحشده در آن جلسه، نمایندگان را تحت تأثیر قرار داد. به همین دلیل قرار شد در ابتدای سال جدید، کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجلس تشکیل شود که بعد تبدیل به یک کمیته ذیل کمیسیون فرهنگی شد.
وی ادامه داد: این کمیته کافی نبود، لذا ما بر آن شدیم تا فراکسیونی با ۷۱ عضو از نمایندگان تشکیل دهیم که همه حوزههای مرتبط با فضای مجازی در آن باشند. متأسفانه در کشور ما قوانین خاص فضای مجازی بسیار کم است و باید در این زمینه تلاش کنیم. در یکسال اخیر که بحث پیامرسانهای داخلی مطرح شده است، تصمیمات متناقض زیادی در این زمینه گرفته شده و در مجموع فضای بیثباتی از نظر سیاستگذاری ایجاد کردهایم؛ تصمیمات سینوسی مسئولان، بیش از آنکه به خود پیامرسانهای داخلی لطمه میزند، اعتماد مردم را خدشهدار میکند.