معاون وزیر ارتباطات:

ثبت نام ۹۵ درصد سایتهای داخلی پربازدید برای تخفیف پهنای باند

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۷

معاون وزیر ارتباطات گفت: در راستای تخصیص ترافیک نیم بهای پهنای باند به سایتهای داخلی، بیش از ۹۵ درصد سایتهای پرمخاطب ایرانی، IP آدرس خود را در سامانه سازمان فناوری اطلاعات ثبت کردند.

حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه نزدیک به یکهزار و ۳۰۰ سایت اینترنتی با میزبانی داخلی برای استفاده از ترافیک نیم بهای پهنای باند در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی به ثبت رسیده اند، گفت: این سایتها که عمدتا سایتهای انتشار ویدئو هستند و ترافیک حجیمی را مبادله می کنند، بیش از ۹۵ درصد ترافیک داخلی کشور را در اختیار دارند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به برخی انتقادات از عدم محاسبه تخفیف نیم بهای اینترنت برای سایتهای داخلی افزود: شورای فنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصوبه ای، تمامی سایتهای داخلی را ملزم کرده است که در پرتال سازمان فناوری اطلاعات، IP آدرس خود را به ثبت برسانند.


وی افزود: هم اکنون نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ سایت اینترنتی با میزبانی داخلی در این سامانه به ثبت رسیده اند که طبق بررسی ها مشخص شد که این سایتها پربازدیدترین و پرمخاطب ترین سایتهای اینترنتی داخلی را تشکیل می دهند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه الزامی برای ثبت سایتهای داخلی در این سامانه وجود ندارد، گفت: این امتیاز برای سایتهای با میزبانی داخل وجود دارد که از ترافیک نیم بهای پهنای باند استفاده کنند و به همین دلیل باید برای دریافت این تخفیف آدرس IP خود را در پرتال سازمان فناوری اطلاعات به ثبت برسانند.

وی با بیان اینکه هم اکنون این سایتها از تخفیف نیم بهای پهنای باند برخوردار شده اند، ادامه داد: سایر وبسایتهای داخلی نیز باید در این سامانه ثبت نام کنند تا اپراتورها براساس این لیست، تخفیف مدنظر را برای این وبسایتها و کاربرانی که از آنها استفاده می کنند، لحاظ کنند.

معاون وزیر ارتباطات افزود: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در محاسبه تخفیف نیم بهای اینترنت برای وبسایتهای داخلی وجود دارد، این است که این سایتها به طور مداوم آدرس IP خود را تغییر می‌دهند و با وجودی که حتی یک بار در سامانه به ثبت رسیده اند اما به دلیل تغییر IP آدرس، اپراتورها اطلاعی از داخلی بودن آنها ندارند و ترافیکشان نیم بها محاسبه نمی شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه این وبسایتها باید مرتب آدرس سایت خود در سامانه را به‌روزرسانی کنند، گفت: در غیراینصورت کاربران، زمانی که به این وبسایتها متصل می شوند به دلیل نبودن آدرس در لیست، شامل تخفیف نیم بها نمی شوند.

به گزارش مهر، سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی امکان ثبت درخواست و ایجاد لیست سفید برای اعلام آدرس IP دارندگان ترافیک متقاضی اعمال تعرفه ترجیحی با داشتن قابلیت به روز رسانی آدرس های IP از سوی دارندگان ترافیک مذکور را فراهم می کند.

سازمان فناوری اطلاعات در این باره اعلام کرده که مسئولیت اطلاعات وارد شده به سامانه از جمله آدرس IP و به روز رسانی مرتب آن به عهده ثبت نام کنندگان است.

منبع: مهر

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *