علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد؛

توسعه تخصص بازی‌سازی از طریق مدارس در آینده به ترویج فرهنگ بومی منجر می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش به عنوان یکی از اعضای شورای هماهنگی بازی‌های رایانه‌ای، تعامل دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی را فرصتی استثنایی در جهت ترویج دانش بازی‌سازی در مدارس ارزیابی کرد و تولید بازی‌های ایرانی را یکی از مهم‌ترین شیوه‌های گسترش فرهنگ بومی کشور دانست.

به گزارش وبنا به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای رمضانی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در شورای هماهنگی بازی‌های رایانه‌ای گفت: تا کنون با مسئولین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مشاور وزیر ارشاد و معاون ایشان جلساتی داشتیم و همچنین جلسه کمیته مشترک که شامل همه نهادها و سازمان‌هایی می‌شود که در این حوزه فعال هستند برگزار شده. برای ما مهم است در مناطق مختلف آموزش و پرورشی که درحدود ۷۵۰ منطقه است و کانون‌ها که در هر شهرستان حدود یک تا دو کانون داریم، اساتید بتوانند حضور پیدا کنند تا سرعت آموزش بازی‌سازی افزایش یابد. با توجه به نوپا بودن این حوزه نیازمندیم که به این کار سرعت داده شود.

علی رمضانی در توضیح همکاری‌ وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: اداره کل آموزش و پروش حوزه‌‎ای به نام کانون‌های فرهنگی تربیتی دارد. ما در حدود ۱۲۰۰ کانون فرهنگی تربیتی در کشور داریم که حدود ۳ میلیون دانش آموز در برنامه‌های این کانون‌ها شرکت می‌کنند. با توجه به اهمیت بازی‌های رایانه ای هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اقتصادی تصمیم گرفته شد با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سراسر کشور به منظور ارتقای سواد بازی‌های رایانه‎‌ایِ دانش اموزان، کارگروهی تشکیل شود. با توجه به وجود ۲۵ انجمن در کانون‌ها که در حوزه‌های مختلف آموزشی فعالیت می‌کنند، یک انجمن برای بازی‎‌سازی در نظر گرفته شد. سیاست در آموزش و پروش این است که هر دانش اموز بتواند یک مهارت کسب کند تا با کسب این مهارت بتواند امرار معاش کند و به اقتصاد خانواده کمک کند. قرار بر این شده است که بنیاد اساتید را در اختیار کانون‌ها قرار بدهد و ما بتوانیم دانش آموزان علاقه‌مند در این حوزه را در انجمن‌ها آموزش بدهیم تا دانش آموزان به دانش‌های جدیدی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌سازی دست پیدا کنند. به این ترتیب دانش‌آموزان علاقه‌مند به حوزه بازی‌سازی می‌توانند به این حوزه ورود پیدا کنند تا این مسیر ادامه یابد.


رمضانی با اشاره به نقش بازی‌ها در فرهنگ‌سازی تاکید کرد: برای جلوگیری از آسیب‌‌های فرهنگی مصر هستیم روند آموزش بازی‌سازی و ترویج سواد بازی در مدارس کشور تسریع شود تا بازی‌های داخلی بتوانند دانش‌آموزان را با فرهنگ، تاریخ و دین ایران آشنا کنند و از این ظرفیت برای رشد جامعه استفاده شود.

مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دغدغه‌های اولیا و مربیان و سیاست‌های راهبردی این وزارت‌خانه در زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان افزود: آموزش و پروش در حوزه تعلیم و تربیت فعال است. خانواده‌‎ها، اولیا و مربیان و مدیران مدارس در زمینه تاثیرات فرهنگی بازی‌های رایانه‌ای دغدغه‌های بسیاری دارند. با توجه به این دغدغه‌ها و همچنین تاکید وزیر در خصوص بحث اوقات فراغت و مسایل فوق برنامه، ما در این حوزه ورود کردیم. حال این یک فرصت استثنایی است که اساتید به دانش‌آموزان علاقه‌مند کمک کنند تا به دانش‌هایی که نیاز دارند دست یابند. آموزش و پرورش در این حوزه موضوع را با دقت و طمانینه تعقیب می‌کند. البته ابتدا نیازمندیم مسائل در ابعاد کوچک انجام بگیرد و سپس در سطح کشور هم این پروژه‌ها را پیگری کنیم.

علی رمضانی با نامتوازن دانستن امکانات زیرساختی آموزشی سطح کشور در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش اظهار کرد: فعلا به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم در این حوزه هستیم تا تمام مناطق امکانات و دانش لازم در حوزه بازی‌های رایانه‌ای را در اختیار داشته باشند. ابتدا باید بتوانیم به مناطق کمتر توسعه یافته کمک کنیم و سپس با یک هماهنگی در کل کشور برنامه‌های کشوری را پیش ببریم.

مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش از برنامه‌های آتی این وزارتخانه در قالب همکاری‌های بیشتر با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز خبر داد و افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم که در آینده بتوانیم با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در آموزش پرورش جشنواره کشوری بازی‌های رایانه‌ای دانش آموزان را برگزار کنیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *