پاسخ رییس دانشگاه امیرکبیر به پیشنهاد وزیر ارتباطات:

ارتقای سوپر کامپیوتر امیرکبیر سرعت پردازش آن را ۵۰ برابر می کند/ طرح ارتقای سوپرکامپیوتر دانشگاه امیرکبیر تا دو هفته آینده ارائه می شود/ اعلام آمادگی بخش خصوصی برای مشارکت در ارتقای سوپر کامپیوتر

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷

رییس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارتقای سوپر کامپیوتر این دانشگاه از تهیه و ارائه طرح ارتقای این سوپرکامپیوتر با مشارکت بخش خصوصی در دو هفته آینده خبر داد.
سید احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر در گفت گو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، با اشاره به اهمیت سوپر کامپیوترها و کاربردهای آن، گفت: طراحی و ساخت سوپر کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر در سال ۸۷ آغاز و در سال ۹۰ با اعتباری بالغ بر دو و نیم میلیارد تومانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، راه اندازی شد.

وی افزود: این سوپر کامپیوتر با سرعت بالای ۸۰ ترابایت بر ثانیه یکی از سوپرکامپیوترهای قوی در زمان خود بود که در رتبه ۱۰۳ دنیا قرار گرفت و برای کارهای علمی، طراحی های مختلف و محاسباتی استفاده می شود و تاکنون نیز در حال سرویس دهی است.

معتمدی با اشاره به اینکه عمر مفید سوپرکامپیوترها بیش از ۵ سال نیست، تصریح کرد: این طرح از پروژه های دولت دهم بود و باید هر ساله برای به روزرسانی و ارتقای آن بودجه ای در نظر گرفته می شد که متاسفانه از سال ۹۰ اعتباری به این طرح تعلق نگرفت و از محل درآمد های این سوپر کامپیوتر هزینه های پرسنلی و نگهداری آن پرداخت می شود و تاکنون نیز این سوپرکامپیوتر خدمات مناسبی ارائه کرده است.


وی با اشاره به بازدید وزیر ارتباطات از این سوپرکامپیوتر و پیشنهاد وی برای به روزرسانی و ارتقای آن، افزود: طرح ارتقا و به روزرسانی این سوپر کامپیوتر در سال های گذشته تهیه و ارائه شده بود و با تاکید و پیشنهاد وزیر ارتباطات این طرح با توجه به شرایط اقتصادی کشور، دوباره به روزرسانی و در دو هفته آینده برای ارائه آماده می شود.

رییس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه دانش طراحی ساخت و ارتقای سوپر کامپیوترها در داخل کشور وجود دارد، گفت: اعتبار پیشنهادی مورد نیاز برای ارتقای سوپر کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر ۴۰ میلیارد تومان است که امیدواریم نیمی از این مبلغ با همکاری وزارت ارتباطات و نیمی دیگر از ظرفیت های بخش خصوصی در این حوزه تامین شود.

وی با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در این پروژه، افزود: شرکت هایی از بخش خصوصی برای همکاری در این پروژه اعلام آمادگی کردند و با حضور این بخش در این پروژه به اقتصادی شدن این طرح کمک می شود.

معتمدی با اشاره به ویژگی های سوپر کامپیوتر ارتقا یافته پیشنهادی، گفت: این سوپر کامپیوتر ارتقا یافته می تواند تا ۵۰ برابر سرعت امروز خود و در حد پتا پردازش های پرقدرت را انجام دهد و تقریبا تمام نیازهای کشور در این حوزه را تامین می کند.

معتمدی درباره نقش دانشگاه امیرکبیر برای ارتقای سوپرکامیپوتر این دانشگاه گفت: آماده سازی زیرساخت ها و فضای مورد نیاز و تجهیز آن بوسیله این دانشگاه انجام می شود.

وی دانشگاه صنعتی اصفهان را تنها دانشگاه دارای سوپرکامپیوتر به غیر از دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد و افزود: این دانشگاه نیز همزمان با دانشگاه امیرکبیر اقدام به راه اندازی سوپر کامپیوتر کردند اما در ادامه به مشکلاتی بودجه ای و اجرایی برخورد کردند.

(سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷) ۱۳:۱۷

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *