موسس «کوییز آف کینگز»:

۸۰ درصد محصولات پرفروش مربوط به بازی های رایانه ایست / باید به بازی های یارانه ای به چشم صنعت نگاه شود/ باید از اقتصاد دیجیتال برای صادرات استفاده کنیم ​

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷

موسس بازی پرسش پادشاهان که به نام کوییز آف کینگز معروف است با اشاره به وجود ۱۴ میلیون کاربر این بازی گفت: تهران، اهواز و اصفهان بیشترین کاربران این بازی را دارند که به طور روزانه ۱۵ هزار سوال را برای اضافه کردن به بانک سوالات ارسال می کنند.
امیرحسین ناطقی موسس بازی کوییز آف کینگز در گفت و گو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در تلاش هستیم قابلیت های این بازی را افزایش دهیم، اظهار کرد: این بازی شبیه شبکه اجتماعی عمل می کند و کاربران می توانند علاوه بر پاسخگویی به سوالات با یکدیگر ارتباط داشته باشند و در فضای مجازی گروه تشکیل دهند.
وی با اشاره به تعداد کاربران بازی کوییز آف کینگز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴ میلیون کاربر ثبت نام کرده اند اما یک و نیم میلیون کاربر فعال هستند و حداقل یک بار در ماه بازی می کنند.

ناطقی با اشاره اختصاص بیشترین کاربران این بازی به ترتیب در تهران، اهواز و اصفهان، اظهار کرد: ما کار را با ۶ نفر شروع کردیم و در حال حاضر ۳۲ نفر در این مجموعه مشغول به کارند که نیمی از آنها اقدامات فنی و نیمی کارهای غیرفنی را به عهده دارند.

موسس کوییز آف کینگز با اشاره به زمان اوج استفاده از این بازی تصریح کرد: اوج استفاده از این بازی از حدود ۱۰ صبح تا ساعت ۱۴ و شب‌ها ساعت ۲۲ تا ۲۳ است. روزهای تعطیل نیز بخصوص بازی گروهی کمتر استفاده می شود.


وی درباره سن کاربران این بازی افزود: ۱۵ درصد بین سنین ۱۸ تا ۲۵ ،۵۰درصد مخاطبان بازی ۲۵ تا ۳۵ سال، ۱۵ درصد ۳۵ تا ۴۵ سال و بقیه کاربران بالای ۴۵ و زیر ۱۸ سال سن دارند.

ناطقی با بیان اینکه ۸۰درصد عناوین پرفروش برنامه های دیجیتالی مربوط به بازی های رایانه ایست اظهار کرد: در حال حاضر به بازی های رایانه ای به چشم صنعت نگاه نمی شود اما اگر این بازی ها به صنعت تبدیل شوند از آن می توان درآمد زیادی کسب کرد بنابراین باید بازی هایی با تعداد کاربر زیاد و کیفیت خوب برای صادرات تولید کرد.

ناطقی با بیان اینکه تاکنون در کشور تنها یک عنوان موفق در بازی‎ها برای صادرات داریم، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا بازی ها را در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) که شامل کشورهای عربی و آفریقایی می شود، توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه تغییر نام این بازی در دستور کار ما قرار دارد خاطرنشان کرد: تلفظ نام این بازی برای برخی افراد دشوار است و این موضوع یک نقطه ضعف محسوب می شود که در نظر داریم تا نام آنرا تغییر دهیم که قطعا در نام جدید کلمه «کوییز» خواهد بود.

مدیر عامل کوییز آف کینگز با اشاره به نحوه تعیین سوالات برای بازی کوییز آو کینگز بیان کرد: برخی سوالات ما از طریق کاربران تعیین می شود به طوری که هر روز ۱۵ هزار سوال از سمت کاربران مطرح می شود که پس از تایید در بانک سوالات گنجانده می شود.

وی با بیان اینکه حجم بانک سوالات این بازی به ۱۰ میلیون می رسد، در مورد نحوه تایید سوالات افزود: سوالات طی چند مرحله تایید می شود که در مرحله اول با کمک هوش مصنوعی برخی موارد مانند غلط املایی، کلمه های نامناسب، سوالات تکراری فیلتر می شود و در بخش دوم کاربران به ما کمک می کنند و با اعلام نکاتی که از چشم ما دور مانده، اصلاحات صورت می گیرد و در مرحله سوم نیز سوالات به دست افرادی می رسد که در یک شرکت دیگر حضور دارند و این افراد با توجه به فیلترهایی که مدنظر ماست سوالات را جست وجو و آنها را اصلاح می کنند.

ناطقی با بیان اینکه بر اساس پاسخ‎دهی کاربران، سختی سوالات تشخیص داده می شود، گفت: در تلاش هستیم برای کسانی که در مراحل بالاتر بازی قرار دارند، سوالات سخت تری طرح شود.

موسس کوییز آف کینگز با اشاره به اینکه هدف اصلی ما این است که جز پنج شرکت برتر کشور باشیم، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا روی صادرات این بازی به سایر کشورها تمرکز کنیم که برای این منظور در آینده نزدیک کشورهای برزیل و فیلیپین را در نظر گرفته ایم.

این کارآفرین عمر بازی های دیجیتال را در میان کاربران کوتاه توصیف کرد و گفت: اما تلاش می کنیم که کوییز آف کینگز مدت بیشتری در میان کاربران محبوب باشد به طوری که با تغییراتی که در بازی ایجاد کردیم طی دو سال گذشته تعداد کاربران زیادی در این بازی حضور داشتند.

وی با اشاره به تغییرات در بازی کوییز آف کینگز بیان کرد: در آینده نزدیک مدل جدیدی به این بازی افزوده می شود که ظاهر لیگ و نحوه بازی های گروهی تغییر می کند، سوالات نیز به صورت عکس دار مطرح می شود.

ناطقی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در رشد اقتصاد دیجیتال نقش مهمی ایفا کرده اند اظهار کرد: باید از اقتصاد دیجیتال برای صادرات استفاده کنیم که کمک بزرگی به اقتصاد کشور می کند، هرچند در سال های اخیر فشار تحریم ها موجب دشوار کردن صادرات و رشد اقتصاد دیجیتال شده است اما باید راهکارهایی برای آن اندیشید که البته صادرات در حوزه گیم(سرگرمی) در وضعیت کنونی راحت تر است.

این کارآفرین با اشاره به اینکه کوییز او کینگز چهارمین محصول پرفروش کافه بازار است، توضیح داد: براساس لیست پرفروش های کافه بازار، گذشته از نخستین محصول پرفروش، بازی خارجی کلش آو کینگز در رتبه دوم قرار دارد و محصول سوم فیلیمو و چهارم کوییز آف کینگز است و بعد آن ۸۰ درصد محصولات، پرفروش، بازی ها هستند.

موسس کوییز آف کینگز با تاکید بر رشد اقتصاد دیجیتال با توسعه بازی‌های فضای مجازی خاطرنشان کرد: اقتصاد دیجیتال در حوزه بازی‌های دیجیتالی می تواند موفق باشد زیرا بازی ها تنوع زیادی دارد و در همه جای دنیا قابل استفاده است که ارز آوری زیادی به دنبال دارند.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات حضوری کوییز آف کینگز افزود: طی سال دوبار مسابقات به صورت حضوری در چندین مرحله برگزار می کنیم که در آن همه شرکت کنندگان باید به ۱۹ سوال پاسخ دهند و برنده از میان کسانی انتخاب می شود که سوالات بیشتری را در مدت زمان کمتری پاسخ دهند.

این کارآفرین به افرادی که تصمیم به ایجاد استارتاپ در این حوزه دارند، توصیه کرد که صبور باشند و گفت: ما تا ۶ ماه پس از آغاز کار هیچ درآمدی نداشتیم اما با ایجاد تغییرات مختلف و دستیابی به تکنولوژی روز دنیا به درآمدزایی رسیدیم.

ناطقی از مسئولان درخواست کرد: موانع رشد را از سر راه استارتاپ ها بردارند و موضوع مباحث معافیت مالیاتی را در دستور کار قرار دهند، موضوع سربازی را برای افراد خلاق و با ایده در این حوزه رفع کنند.

موسس بازی کوییز آو کینگز مهمترین مانع پیش روی خود را نیروی انسانی متخصص دانست و گفت: برای ارایه یک بازی با کیفیت که با وجود تعداد بالایی از کاربران دچار کندی و مشکل نشود نیاز به فناوری های پیچیده لبه تکنولوژی است که مهمترین مشکلی که با آن دست به گریبان هستیم کمبود متخصصان زبده و با تجربه در کشور است.

وی در تشریح آن افزود: توانستیم یکی از افرادی که تخصص ویژه ای در حوزه فناوری های سطح بالا داشت را برای همکاری جذب کنیم که بعد از مدت کوتاهی وی جمع ما را ترک کرد و راهی خارج کشور شد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *