جشنواره بازی‌های ویدئویی در گفت‌وگو با کریمی‌قدوسی؛

کاهش زرق‌وبرق به نفع بازی‌سازان/ جایزه اول: ۱۰۰ میلیون تومان

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷

جشنواره بازی‌های ویدئویی ایران فرصتی برای معرفی و تبلیغ بهترین، فنی‌ترین و پرمحتوا ترین بازی‌های ایرانی در ژانرها و بخش‌های مختلف است. همچنین رشد و پیشرفت بازی‌های رایانه‌ای ایرانی از نخستین اهداف جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به حساب می‌آید. خبرگزاری مهر درباره دوره هشتم جشنواره بازی‌های رایانه‌ای و تحولات جدید آن با حسن کریمی‌قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت‌وگویی کرده است که در ادامه می‌آید. کریمی قدوسی حذف هزینه‌های تجملاتی و اتفاقات پرزرق‌وبرق و افزایش جایزه‌ها را یکی از اصلی‌ترین تغییرات جشنواره هشتم عنوان کرده است.

آقای کریمی‌قدوسی با توجه به این‌که امسال دوره هشتم جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران هست و به خاطر شرایط اقتصادی پیش‌آمده در کشور، چه تدابیری برای برگزاری جشنواره اندیشیده‌اید و اینکه در جایی هم گفته بودید قصد دارید عنوان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تغییر پیدا کند، درباره این موضوع هم توضیحاتی بفرمایید که علت تغییر نام چیست؟

هشتمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای امسال با شرایط خاص برگزار می‌شود و سعی کردیم با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور کمی برگزاری را متحول کنیم. در سال‌های گذشته شاید ۷۰ یا ۸۰ درصد هزینه‌های جشنواره مربوط به اختتامیه باشکوه، هزینه دکور، موسیقی زنده، مجری، تشریفات وغیره… می‌شد اما امسال ترجیح دادیم تمام هزینه‌های تجملات و اتفاقات پرزرق‌وبرق را کم کنیم و به جایزه‌ها اختصاص دهیم، امسال هزینه جشنواره و جایزه‌ها تغییر پیدا کرده است، به جای اینکه ۸۰درصد هزینه کنیم ۲۰درصد جایزه دهیم، ۲۰درصد هزینه و ۸۰درصد جایزه می‌دهیم. به‌گونه‌ای که جایزه بازی اول ۱۰۰ میلیون تومان شده است و این عدد ۱۰ میلیون تومان بوده و ۱۰ برابرش کردیم، باقی جایزه‌ها را هم بیشتر کردیم، این بزرگ‌ترین تغییر و اتفاق نو در جشنواره است. این امر برای بازی‌سازان فرصت خوبی خواهد بود و جشنواره برای آنان ارزش و اعتبار بیشتری پیدا می‌کند.


پس ما امسال با جشنواره نمایشی روبه‌رو نیستیم و تشریفات و اتفاقات همه‌گیر در جشنواره‌ها را حذف کردید؟

بله! وجود رویدادهایی تشریفاتی در در جشنواره‌های سینمایی بازخورد خوبی دارد که پرده‌های سینمایی در دست دولت است و کسی که در جشنواره فیلم، جایزه‌ای دریافت می‌کند در آینده اکران نوروزی برایش ایجاد می‌شود و در فروش فیلم کمک بسیاری برای آنان خواهد شد اما در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای بازی‌ساز ۱۰ میلیون جایزه برنده می‌شود ولی فروشم در بازار آزاد است که آن دست بخش خصوصی است. پس باید برای جشنواره ارزش ایجاد کنیم، یکی از ارزش‌هایش رقم خوب جایزه‌ای است که می‌توانیم برایش درنظر بگیریم. ممکن است از شکوه و جلال جشنواره کم شود و مراسم را در سالن کوچکی برگزار کنیم اما مزیت‌اش در ارج نهادن به جایزه بازی‌سازان است.

پس باید تغییراتی را در حوزه داوری اعمال کرده باشید، در بخش داوری قرار است شاهد چه اتفاقات به‌روزی باشیم؟

بله اتفاقا تغییر دوم این است که در بخش ژانرها، مثلا بهترین بازی ماشین‌سواری، بهترین بازی سبک اکشن یا غیره… دیگر توسط هیئت‌داوران انتخاب نمی‌شود. یک حلقه ۱۰۰ نفره ایجاد کردیم متشکل از ۵۰ بازی‌ساز و ۵۰ منتقد بازی که رسانه‌های بازی را دارند. این‌ افراد درخصوص بازی‌ها رأی می‌دهند. که در گذشته هیات ۱۰نفره داوران رای می‌دادند. اسم بازی گذاشته می‌شود بازی‌ساز یوزرنیم و پسورد دارد وارد صفحه می‌شود و بهترین بازی مثلا اکشن را انتخاب می‌کند، کاری که اسکار هم می‌کند. قبل از این منتقد در جشنواره محلی از اعراب نداشت یعنی حرفی برای گفتن نداشت اما امسال ترجیح دادیم منتقدان را وارد این عرصه کنیم.

تغییر سوم، اسم جشنواره را از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران که خیلی‌ به آن نقد داشتند، به جشنواره «بازی‌های ویدئویی ایران» تغییر دادیم. به چند علت، اول اینکه آن اسم در زمان قدیم گذاشته شده بود و ما تغییرش ندادیم. تهران این حس را ایجاد می‌کند که فقط در تهران این اتفاق رخ می‌دهد درحالی‌که از کل ایران اثر ارسال می‌شود، پس باید ایران می‌شد. رایانه‌ای هم کلمه درستی نیست اسم ما بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است اما برای تغییرش باید پروسه‌ای طولانی را بگذرانیم زیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تایید کند تا شورای عالی فضای مجازی این اسم را تغییر دهد؛ درستش ویدئویی است پس جشنواره بازی‌های ویدئویی گذاشتیم. در کل هویت جشنواره را در راستای کمک به بازی‌سازان تغییر دادیم.

با توجه به تمام تغییراتی که ذکر کردید، وجه تمایز جشنواره امسال نسبت به سال‌های پیشین در چیست؟

بزرگ‌ترین تمایز جشنواره هشتم در ارزش‌گذاری جوایز است هم رقم آن بسیار بیشتر شده است. کارهای تبلیغاتی بر روی بهترین بازی زیاد خواهد بود. کلاً ۴ یا ۵ بازی برتر جشنواره را به عنوان تبلیغات گسترده رسانه‌ای به‌خصوص در محافل بازی‌سازها به اجرا درخواهیم آورد. زیرا این ۴ یا ۵ بازی، قطعا بازی‌های خوبی هستند و می‌خواهیم با کمک رسانه‌های تخصصی و رسانه‌های عمومی سعی کنیم به این بازی‌ها هویت دهیم تا نگاه مردم را نسبت به بازی‌های داخلی تغییر دهیم و ذائقه آن‌ها به سمت بازار بازی‌های داخلی تغییر کند. برای همین یک بخش اصلی در بخش ژانرها ایجاد کردیم. بخش اصلی فقط بهترین بازی سال در آن است، دستاورد هنری، فنی، طراحی بازی‌های بزرگ هم وجود دارد که مختص بازی‌هایی است که حرفی برای گفتن داشته باشد.

اهداف و شعار این جشنواره محفلی برای گردهم آمدن بازی‌سازان و تعامل با یکدیگر است، این تعامل راهی هم به بازار خارجی دارد؟

احتمالاً اکثر این بازی‌هایی که در جشنواره هستند، برای بازار جهانی ساخته شده‌اند، اگر از لحاظ انتشار هم منظورتان باشد ما برای انتشار بازی‌ها در بازار جهانی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، خودشان باید ناشر پیدا کنند تا به‌فروش برسد ولی به احتمال زیاد بازی‌ها در بازار جهانی دستاوردهای خوبی خواهند داشت.

لطفا درباره زمان‌بندی جشنواره هم توضیحاتی بدهید که زمان جشنواره چه روزهایی است و اختتامیه چه زمانی برگزار می‌شود؟

اختتامیه همانند هر سال در اسفندماه برگزار می‌شود، فراخوان جشنواره هم هفته آینده اعلام خواهد شد و زمان‌بندی هم در فراخوان می‌آید.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *