عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

جز تحول دیجیتال انتخاب دیگری نداریم / دیر بجنبیم سهم خود در بازار را از دست می دهیم

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه پله اول ایجاد تحول دیجیتال، آموزش است، گفت: مقطع کنونی فرصتی است برای ایجاد تحول دیجیتال تا با وجود فشارهایی که وجود دارد، با استفاده از اهرم دیجیتال برخی مشکلات و مسایل موجود در کشور را رفع کنیم.
مهدی شامی زنجانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه معتقدم عصری که درآن زندگی می کنیم عصر دیجیتال است و اگر به آن توجه نکنیم در رقابت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باقی نخواهیم ماند، گفت: به معنای واقعی کلمه بایداز تفکر دیجیتال شروع کنیم وسعی کنیم تا باآموزش و گفت وگو جامعه را برای شکل گیری این تفکر متقاعد کنیم.
وی با اشاره به ضرورت آموزش در ایجاد تحول دیجیتال، افزود: تحول دیجیتال رویایی است که تحقق آن دشوار اما امکان پذیر است چراکه می دانیم مسایل اینچنینی دارای ذینفعانی است که کار یکدیگر را خنثی می کنند و یا در کار هم می روند، که در چنین فضایی ایجاد اجماع پشت سر موضوعی بسیار سخت است.
شامی زنجانی راه حل مسایل و مشکلات را اهرم دیجیتال دانست و اظهار کرد: به یک نهضت آموزش در تحول دیجیتال نیاز داریم و همه شهروندان باید آموزش ببینند.
این مقام مسوول با اشاره به ضعف در زمینه آموزش تحول دیجیتال در کشور، تصریح کرد: تحول دیجیتال یک مفهموم فنی و اجتماعی است و بدون استثنا شرکت هایی که در دنیا در تحول دیجیتال کار کرده اند، آنرا یک تغییر فرا فرهنگی و نه تغییر فنی می دانند.
وی پله اول تحول دیجیتال را آموزش دانست و در تشریح وسعت آن افزود: یکی از آینده پژوهان حوزه فناوری می گوید، نمی دانم سال ۲۰۲۵ چگونه خواهد بود اما می دانم اتفاق هایی که حدفاصل ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ رخ می دهد به اندازه همه اتفاق هایی است که از ابتدا تا ۲۰۱۵ رخ داده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تحول دیجیتال پشت گوش انداختنی نیست، خاطرنشان کرد: به عنوان یک معلم دانشگاه می دانم مسایلی در زمینه های آب، فساد، بحران عملکردی، بیکاری و اشتغال در کشور وجود دارد که می توان با تحول دیجیتال آنها را رفع کرد که بدون فوت وقت باید به آنها بپردازیم.
شامی زنجانی شرایط کنونی کشور را فرصت مناسبی برای ایران دیجیتال دانست و گفت: شاید دو ماه دیگر که مطالعات تکمیل می شود به طور دقیق در مورد مهمترین حوزه هایی که تحول دیجیتال باید در آنها رخ دهد را بتوان گفت اما بنابه حدس عالمانه یا همان فرضیه می توان گفت که دو صنعت کشور به دلیل فشار موجود روی آنها ضروری ترین بخش ها در کشور برای اجرای طرح تحول دیجیتال بشمار می روند که نخست صنعت آب و برق است و بعد از آن صنعت نفت و گاز قرار دارد.
وی با بیان اینکه در صنایع یاد شده خیلی نمی توان از جلوی فناوری جا خالی داد، افزود: در تحول دیجیتال و حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال به معنی واقعی کلمه، جای تجزیه و تحلیل داده ها خالیست که کمک های شایانی به ما می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران هوش مصنوعی را دومین فناوری با اهمیت در مسیر تحول دیجیتال در کشور اعلام کرد و گفت: نباید هوش مصنوعی را از دست بدهیم و من از هوش مصنوعی می ترسم و احساس می کنم اگر در این زمینه کار نکنیم، شاید تا پنج سال دیگر خیلی عقب می افتیم و بر همین اساس و با وجود چنین ترسی کشورهای دیگر نیز بر روی هوش مصنوعی کار خود را شروع کرده اند.
شامی زنجانی با بیان اینکه خیلی از کارها را امروز ربات ها انجام می دهند، اظهار کرد: فناوری های دیگری در حوزه تحول دیجیتال همچون بلاکچین، واقعیت افزوده و شبکه های اجتماعی نیز وجود دارند اما به نظر من در مقطع کنونی بعد از تجزیه و تحلیل داده ها و هوش مصنوعی، پرداخت به فناوری اینترنت اشیا ضروری تر است و کمک بیشتری به ما می کند.

منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *