شخصیت هشتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

گفت‌وگو با مدیر دپارتمان هنری انستیتو ملی بازی‌سازی؛

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷

هشتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران که قرار است اسفندماه امسال برگزار شود در این دوره با رویکردی متفاوت کار خود را آغاز می‌کند.

یکی از این تغییرات که پیش از این هم در قالب یک فراخوان اعلام شد، تغییر شخصیت اصلی این رویداد است که پیش از آن گربه بود. با توجه به انتشار فراخوان و مهلت داوطلبان برای ارسال طرح‌های خود تا آبان‌ماه، با فراز شانیار، مدیر دپارتمان هنری انستیتو ملی بازی‌سازی گفتگویی کوتاه داشتیم تا درباره کاراکتر جدید جشنواره و ویژگی‌هایی که طرح‌های ارسالی باید واجد آن باشند، اطلاعات بیشتری در اختیارمان بگذارد.

جشنواره در سالهای گذشته از دو کاراکتر گربه و غزال استفاده می‌کرد که چندان ارتباطی به هم نداشتند. به نظر شما کاراکتر جدید جشنواره، که به نوعی نماد جدید گیم در ایران محسوب خواهد شد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
می‌شود از حیوانات بومی کشور استفاده کرد. گونه‌های جانوری متنوعی در ایران زندگی می‌کنند. من به شخصه محدودیتی در این زمینه نمی‌بینم، تنها محدودیت این است که این جانوران در ایران زندگی کنند. می‌شود کاراکتر یک حیوان بومی یا یک شخصیت انسانی با لباس‌های محلی باشد که امروزی شده.


کاراکتر طراحی شده باید چه ویژگی‌های داشته باشد تا به عنوان شخصیت اصلی جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران انتخاب شود؟
از ویژگی‌های مهم شخصیت این است که وضوح داشته باشد. بیش از حد انتزاعی نباشد و بیش از حد هم واقع‌گرایانه نباشد. قابل درک باشد و اصول اولیه طراحی و گرافیک مثل تناسبات اعضای بدن و حجم‌پردازی هر چند ساده در طراحی شخصیت رعایت شود. کاراکتر باید از فاصله دور قابل تشخیص باشد و قابلیت این را داشته باشد که در حالت‌های مختلف طراحی شود.

چه کسانی می‌توانند برای دبیرخانه طرح ارسال کنند؟ آیا در این زمینه محدودیتی وجود دارد؟
خیر، در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد.

آیا این فراخوان را برای دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های هنر در کشور نیز می‌فرستید تا از پتانسیل هنرجویان جوان در این فراخوان استفاده شود؟
حتما ارسال خواهیم کرد.

در پایان اگر نکته‌ی مهم دیگری درباره جشنواره وجود دارد، عنوان بفرمایید.
برای طراحی شخصیت بهتر است از ظرفیت‌های فرهنگی ایران استفاده شود. برای مثال از نگارگری یا سبک‌های مختلف نقاشی در ایران و کشورهای همسایه مثل افغانستان و تاجیکستان می‌شود به عنوان مرجع استفاده کرد. البته در این موضوع الزامی وجود ندارد. همچنین می‌شود از الگوها و بافت‌های مختلف و متنوع ایرانی در طراحی لباس شخصیت استفاده کرد.

گفتنی است تمام طراحان علاقه‌مند به بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند آثار خود را تا پایان آبان ماه به دبیرخانه هشتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ارسال کنند.

افراد برگزیده تا ۱۵ آذر ماه فرصت خواهند داشت تا اصلاحات نهایی را روی طرح خود اعمال کنند. سپس داوری در طی دو مرحله انجام خواهد شد و سه طرح برتر انتخاب می‌شوند.

همچنین برای طرح‌های اول تا سوم به ترتیب ۵ میلیون تومان، ۳ میلیون تومان و ۱ میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است.

منبع: بنیاد ملی بازی های رایانه ای

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *