مدیرعامل زیست بوم مجازی «درسا»:

رفع نگرانی والدین در استفاده کودکان از فضای مجازی با نصب «دنیای درسا»/ ارائه آموزش‌های مختلف از طریق «درسا بازار» به کودکان / نظام نامه کودکان و نوجوانان «درسا» تدوین شد

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷

مدیرعامل زیست بوم مجازی «درسا» با اشاره به رفع نگرانی والدین برای حضور کودکان در فضای مجازی گفت: با نصب برنامک «دنیای‌درسا» حضور کودکان در فضای مجازی تحت کنترل والدین قرار می گیرد و آموزش در حوزه های مختلف به کودکان ارائه می شود.
به گزارش وبنا عباس محمدخانی مدیرعامل زیست بوم مجازی «درسا» در گفت و گو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه ماموریت اصلی «درسا» راه اندازی اینترنت پاک برای کودکان است اظهار کرد: شرکت زیست بوم مجازی «درسا» از سال ۹۴ آغاز به کار کرد که در حوزه اینترنت کودکان دو نگاه سلبی و ایجابی را مدنظر قرار داده است.
وی با اشاره به فعالیت ۳۴ شرکت در حوزه تولید محتوا در زیرمجموعه «درسا» بیان کرد: این شرکت ها «درسانگار» نام دارند که ۳۶۰ نفر در این شرکت‎ها مشغول به کارند و بیش از ۸۰ محصول را تولید کرده اند و در سال های اخیر حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک در «درسا» فعال هستند.
محمدخانی با اشاره به تولید برنامه‌های مختلف در حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: در زیست بوم مجازی «درسا» ۶هزار دقیقه برنامه تولید شده که ۱۹۰ موضوع در حوزه آموزش کودکان است.
وی با اشاره به عضویت یک میلیون مشترک به صورت خانوادگی در این زیست بوم خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۵ میلیون پیامک رایگان آموزشی برای این مشترکان ارسال شده است.
مدیرعامل زیست بوم مجازی «درسا» با بیان اینکه برنامه های این زیست بوم در چهار گروه دسته بندی شده است تصریح کرد: این برنامک ها به صورت آموزشی در اختیار کودکان قرار دارد که به عنوان مثال نحوه داستان گویی، نقاشی کشیدن، ساخت انیمیشن و غیره را به کودک آموزش می دهند، البته ۹۰درصد محتوای «درسابازار» رایگان است.
وی با اشاره به تفاهم نامه میان این شرکت با کمیته امداد امام خمینی(ره) و موسسه محک در حوزه آموزش به کودکان برای کمک به همنوع خاطرنشان کرد: برای آموزش کمک کردن به همنوع نیز برنامه ای به نام «پاتوق مهربانی درسا» راه اندازی شده و با تعریف فهرستی در سرشماره ۳۰۰۳، افراد مختلف می توانند مسئولیت اجتماعی را به گروه سنی کودک و نوجوان بیاموزند.
محمدخانی با اشاره به ارائه محتوای پاک به کودکان خاطرنشان کرد: «خانواده درسا» محتواهای آموزشی خود را در قالب کتاب، سرویس های موبایلی و غیره برای کودکان تولید کرده است تا آنها بتوانند از محتواهای پاک در حوزه فضای مجازی امن استفاده کنند.
وی به برنامک «دنیای درسا» به عنوان یکی از محصولات اصلی درسا اشاره کرد و گفت: با نصب این برنامک روی تلفن های همراه، موضوعاتی که کودکان می توانند به آن دسترسی داشته باشند تعیین می شود، حتی تماس های تلفنی نیز از سوی پدر و مادرها قابلیت کنترل شدن دارد؛ البته کودک در ساعات محدودی از شبانه روز می تواند از این اینترنت استفاده کند.
وی با اشاره به نحوه کنترل کودکان توسط والدین با نصب «دنیای درسا» افزود: در نسخه کنترل نظارتی والدین نحوه نظارت والدین مشخص شده است و از سوی پدر و مادرها رمزی تعیین می شود که کودک نمی تواند فراتر از معیارهای تعیین شده والدین، اقدامی انجام دهد.
محمدخانی همچنین به برنامک « درسابازار» اشاره و تصریح کرد: نصب این برنامک با ارسال کد ۵۰ به سرشماره ۳۰۰۳ امکان پذیر بوده و از طریق آن می توان به تمام برنامک های خانواده درسا دسترسی پیدا کرد.
وی در ادامه اظهارات خود به همکاری «درسا» با شرکت های نوپا اشاره و خاطرنشان کرد: در تابستان امسال نخستین شتاب دهنده دیجیتال حوزه کودک راه اندازی شد تا بتوان به واسطه آن، با شرکت های نوپا که چارچوب های اولیه تولید محصول دارند، قرارداد امضا کرده و محتواهای مورد نیاز را تولید کرد.
تدوین نظام نامه جامع کودکان و نوجوانان
محمدخانی درباره نظام نامه جامع محتوایی کودک و نوجوان بیان کرد: در گذشته اگرچه در حوزه کودک کارهای مختلفی انجام شده اما این اقدامات جامع نبود و همه نیازهای کودک را پوشش نمی داد و ما بر اساس بررسی های انجام شده، موضوعات مورد نیاز کودکان را تجمیع و آن را با عنوان «نظام نامه محتوایی کودک و نوجوان» رونمایی کردیم.
مدیرعامل زیست بوم مجازی «درسا» افزود: برای تدوین این نظام نامه قوانین حوزه کودک از ۵ کشور اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در آن به نظر روانشناسان و جامعه شناسان در حوزه های ایرانی – اسلامی احادیث و نهج‌البلاغه نیز اشاره شده است.
وی با اشاره مزایای استفاده از این نظام نامه ادامه داد: اگر کارآفرینان تصمیم بگیرند محتوا تولید کنند با مطالعه این نظام نامه می‌توانند موضوعات جدید و موردنیاز کودکان را در مسیری سریع تر و آسان تر به تولید برسانند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *