عارف در بازدید از برج فناوری دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد:

تاثیر مثبت راه اندازی برج فناوری در شکل گیری اقتصاد دانش بنیان

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷

دکتر محمدرضا عارف امروز از برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر بازدید کرد.

وی در این بازدید گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری و پژوهشی پیشتاز بوده اند و دانشجویان این دانشگاه نشان داده اند که می‌توانند با هر طرز فکری در کنار هم کار کنند.

عارف افزود: ضروری است که تضارب عقاید را در دانشگاه‌ها بپذیریم که ما شاهد بوده ایم در این دانشگاه علی‌رغم وجود سلایق مختلف کمترین درگیری‌ها وجود داشته و این موضوع باید الگویی برای سایر دانشگاه‌ها قرار بگیرد.


رئیس کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه محیط دانشگاه نیاز به نشاط است، اظهار کرد: سکوت و سکون در دانشگاه‌ها به نفع کشور نیست و دانشجویان باید در محیط با نشاط تحصیل کنند.

به گفته وی، دانشگاه امیرکبیر با وجود اینکه طی ۴سال گذشته تلاش کرده تا با صنعت ارتباط بگیرد اما هنوز نتوانسته این ارتباط را به خوبی برقرار کند زیرا در این مسیر موانعی وجود دارد.

عارف با بیان اینکه بودجه دانشگاه‌ها متکی بر بودجه‌های دولتی است خاطر نشان کرد: دانشگاه امیرکبیر توانسته‌ از طریق ارتباط با صنعت درآمدهای اختصاصی داشته باشند هر چند که میزان‌ آن رضایت بخش نیست.

عارف به اجرای طرح ساماندهی دانشگاه‌ها در دانشگاه‌هایی چون صنعتی شریف، امیرکبیر و هنر در دولت اصلاحات اشاره کرد و افزود: در میان این دانشگاه‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر بهترین عملکرد را داشته است.

وی عنوان کرد: دانشگاه امیرکبیر در زمینه اعضای هیات علمی رشدی نداشته به گونه‌ای که در فاصله ۴ ساله هیچ رشدی در افزایش اعضای هیات علمی مشاهده نمی‌شود که این امر نگران کننده است.

عارف خاطر نشان کرد: اضافه کرد: اگر بخواهیم جهش علمی در کشور داشته باشیم نیاز است در این زمینه اقدامی صورت گیرد و اگر مسئولان دانشگاه امیرکبیر فکر می‌کنند که قادرند در این زمینه اقدامی در مجلس شورای اسلامی اجرایی شود به ما اطلاع دهند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چالش عدم رشد در ترکیب اعضای هیات علمی منحصر به دانشگاه امیرکبیر نمی‌شود و این موضوع را در دانشگاه شریف هم می بینیم.

وی افزود: در دانشگاهها پتانسیل خوبی وجود دارد که در شرایط فعلی باید از این فرصت‌ها استفاده شود تا بتوانیم از گردنه تحریم‌های ظالمانه علیه کشور به راحتی عبور کنیم.

عارف با تاکید بر اینکه دانشگاهها پایه اصلی اقتصاد دانش بنیان هستند، بیان کرد: از این رو انتظار داریم که دانشگاه‌های پیشرو در این مسیر وارد شوند.

به گفته وی، راه اندازی برج های فناوری می‌تواند برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان موثر واقع شوند.

عارف تاکید کرد: باور داریم که می‌توانیم به اقتصاد بدون نفت برسیم و در شرایط کنونی به سمت اقتصاد پویا و فعال سوق یابیم تا از آسیب‌های موجود در امان بمانیم.

منبع: مهر

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *