در نشست مشترک استارتاپ ها و صندوق های خطر پذیر مطرح شد:

می گویند علاقه داریم ولی سرمایه گذاری نمی کنند / استارتاپ ها در تیم های مدیریتی ضعف دارند / ما خیریه نیستیم سود حداکثری می خواهیم

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷

دومین نشست مشترک انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی و شرکت فرابورس ایران امروز ۲۲ مهر ۹۷ با حضور بنیان گذاران استارتاپ ها و صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر در محل شرکت فرابورس برگزار شد.

آشنایی و تبادل نظر استارتاپ با صندوق های خطر پذیر هدف از برگزار این نشست بود.

از استارتاپ های حاضر در این نشست می توان به آینه شمعدون،، کادوچی بوکت، وینداد، جهان در کیف، مدمال، ایسلکت، فرش آنلاین، دنگی پال، پیچاپ و تهران پیمنت اشاره کرد.


صندوق مالی پاسارگاد، تامین سرمایه امین، صندوق فناوری بازنشستگی، صندوق جسورانه سرو، صندوق پارتیان، گروه مالی فیروزه، وی سی دانشگاه تهران، تأمین سرمایه رویش لوتوس پارسیان و تأمین سرمایه بانک ملت از جمله صندوق های خطر پذیر حاضر در این نشست بودند.

به گزارش وبنا در این نشست استارتاپ ها و صندوق های خطر پذیر  دغدغه ها و انتظارات خود از یکدیگر را بیان کرده و به تبادل نظر پیرامون مساله سرمایه گذاری بر استارتاپ ها پرداختند.

افتخاری از تامین سرمایه مالی لوتوس پارسیان مهمترین مشکل استارتاپ ها را ضعف تیم مدیریتی دانست و بیان کرد: «استارتاپ ها و وی سی ها زبان مشترک ندارند. نباید فکر کرد وی سی ها خیر هستند بلکه به دنبال سود حداکثری برای سهامداران خود هستند.»

محمد انصاری از وی سی دانشگاه تهران با گلایه از استارتاپ ها در مورد همکاری نکردن در استارتاپ ها در زمینه انجام ندادن اصلاحات پیشنهادی از جانب وی سی ها در مورد مدل مالی و منتورینگ، گفت: «استارتاپ ها یا نمی توانند سرمایه گذاران را اقناع کنند و یا اصلاحات را لحاظ نمی کنند. در ایران برای سرمایه گذاری روی استارتاپ ها وسواس بیش از حد وجود دارد.»

نماینده صندوق پارتیان با بیان اینکه وی سی ها پول خود را دوست دارند و در جایی سرمایه گذاری می کنند که سود ۱۰ تا ۱۵ برابری حاصل کنند، گفت: « در آمریکا وی سی ها  ۱۰ استارتاپ را از بین ۱۰۰ استارتاپ برای جلسه دعوت می کنند و در نهایت بر روی ۱ یا ۲ استارتاپ سرمایه گذاری می کنند. با توجه به میانگین کیفیت نیروی انسانی استارتاپ ها در ایران این نسبت به ۲ از ۵۰۰ می رسد.اگر استارتاپی نتوانسته ۲۰ وی سی را برای سمایه گذاری اقناع کند یا شسکت خورده است و یا یک شرکت کوچک و متوسط است که جذابیت برای سرمایه گذاری ندارد.»

خواجوی بنیان گذار استارتاپ بوکت با بیان اینکه استارتاپ ها  خواهان چیزی جز پول و وی سی ها خواهان چیزی جز سود نیستند، گفت: « ما استارتاپ هایی را راه انداخته ایم که نمی توانیم کار آن ها را ادامه دهیم و نیاز به پول داریم و نمی توانیم راه حل ازائه کنیم از وی سی ها انتظار می رود راه حل ارائه کنند.»

خاکپور مقدم بنیان گذار استارتاپ تهران پیمنت مشکل استارتاپ ها و وی سی ها را نداشتن زبان مشترک و قراردادهای حجیم و پیچیده دانست و گفت: « نوع رویکرد وی سی ها به استارتاپ ها دارای مشکل است. وی سی ها باید بدانند که قرار است ریسک کنند. قوانین نادرست مشکل اساسی استارتاپ هاست که باید تجدید نظر شود. نهاد های صنفی می توانند در رابطه با قراردادها، داوری، آموزش و مشاوره نقش آفرینی کنند.»

نشاسته ریز بنیان گذار استارتاپ پیچاپ گفت: استارتاپی که به تمام مالی و حقوقی مسلط باشد چه زمانی کار خود را انجام دهد؟ و لابعکس وی سی ها مجبورند تعداد زیادی استارتاپ که دیتای درستی ندارند را بررسی کنند.»

امیر اسلامی بنیان گذار استارتاپ دنگی پال گفت: « وی سی هاکه ابراز علاقه به سرمایه گذاری دارند در ۶ ماه گذشته روی چند استارتاپ سرمایه گذاری کرده اند؟ جلسات زیادی با شرکت ها و وی سی ها داشته ایم و همیشه ابراز علاقه برای سرمایه گذاری می کنند ولی سرمایه گذاری انجام نمی شود.»

شایان شلیله، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی با مغتنم شمردن نشست مشترک استارتاپ ها و صندوق های خطر پذیر، گفت: « این نشست ها جایگاهیست که از آن برای ساخت اکوسیستم می توان بهره برد. نباید بازار ایران با سیلیکون ولی مقایسه شود. هم استارتاپ های ما و هم وی سی های ما دارای ضعف هستند ولی باید با ملاک مناسب سنجیده شوند. قراردادهای سرمایه گذاری را نمی شود استاندارد کرد و در این زمینه باید به مفاهیم پرداخته شود.»

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *