فروش آنلاین طلا تا ۱۰ روز آینده قانونی می شود

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷

بعد از ورشکستگی سایت سکه ثامن و مطرح شدن موضوع فروش اینترنتی طلا، بارها و بارها اعلام شد که خرید و فروش اینترنتی طلا طبق قانون ممنوع است و هشدارهای مبنی بر این قضیه به کاربران از سوی نهادهای دولتی و خصوصی داده شد. با این وجود با یک جستجوی ساده می‌توان سایت‌های بسیاری را یافت که در این زمینه فعالیت می‌کنند و این موضوع نیاز به یک ساماندهی داشت.

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی حالا اعلام کرده که این موضوع تعیین و تکلیف شده و تا ده روز آینده فروش آنلاین طلا قانونی می‌شود.
رضا الفت نسب با اشاره به ساماندهی فروش طلا در فضای مجازی، خبر از جلسه‌ای داده که به منظور ساماندهی همین موضوع برگزار شده و در آن یک عضو از اتحادیه طلا و جواهر، کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف و اعضای مرکز توسعه تجارت الکترونیک و برخی دیگر نهادهای ذی‌ربط حضور داشتند:

«در این جلسه این تعامل به وجود آمد تا در نهایت بتوان از تکرار پرونده سکه ثامن جلوگیری شود و فعالیت در این حوزه به‌عنوان رسته دارای حساسیت بالا نظام‌مند و با قوانین خاص قانونی نظارت شود. در حال حاضر نماد اعتماد تمامی سامانه‌های فروش سکه و طلا در فضای مجازی تا زمان تعیین تکلیف و دریافت مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و سپس درخواست نماد اعتماد الکترونیکی (ای‌نماد) به منظور بررسی و صدور، لغو شده است.»


او تأکید داشت که خرید و فروش سکه اما کماکان غیر قانونی خواهد بود:
«هم اکنون سکه سرمایه تنها سایت دارای مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی آن‌هم برای فروش طلا است و سکه را به صورت فیزیکی به فروش می‌رساند، طبق قانون معامله هر گونه سکه و ارز در فضای مجازی بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۳ شورای پول و اعتبار ممنوع است و به هیچ سایتی در زمینه سکه و ارز مجوز اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ارائه نخواهد شد و فروشندگان طلا از جمله طلای آب شده و جواهر می‌توانند با شرایط و ضوابط مصوب فعالیت داشته باشند.»

الفت نسب عنوان می‌کند که تلاش دارند تا همه مجوزها را در یک مجوز تجمیع کنند و کار را برای استارتاپ‌ها راحت کنند.
او تأکید دارد که موضوع طلا موضوع حساسی است و مسائلی از قبیل عیار طلا و اعتمادسازی در آن بسیار مهم است:

«اصولاً افرادی که در این کار وارد می‌شوند چه در فضای اینترنتی و چه فیزیکی، معمولاً سابقه طولانی در حوزه طلا فروشی دارند و افراد ناشناس به حوزه وارد این مقوله نمی‌شوند. ما هم این احتیاط‌ها و حساسیت‌ها را در نظر گرفتیم و قصد داریم با فعالان دولتی و نهادهای حاکمیتی جلساتی برگزار کنیم و قوانینی را تدوین کنیم تا تمام این مسائل حل و فصل شود. در نهایت هم همه چیز به تصویب هیات عالی نظارت خواهد رسید.»

او درمورد مجموعه سکه ثامن نیز می‌گوید که دو بار از سوی این سایت به آنها برای دریافت مجوز اقدام شد و آنها به دلیل حساسیت و غیرقانونی بودن فروش سکه، از دادن مجوز به آنها مبادرت ورزیدند.

الفت نسب همچنین اظهار داشت که ضوابط مورد نظر در حوزه قانونمند سازی معامله طلا در فضای مجازی تا ۱۰ روز آینده تدوین می‌شود و برخی از این ضوابط‌ها را چگونگی فروش طلا و محصولات قانونی و مجوزهای مورد نیاز دانست. او تأکید کرد که این موارد در نهایت برای تصویب نهایی به هیأت عالی نظارت ارجاع داده می‌شود.

منبع: دیجیاتو

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *