اینترنت اشیا در بهره‌وری کشاورزی ،انرژی و معضل آلودگی هوای تهران راهگشا است/ گسترش ارتباطات راه حل جلوگیری از خشونت و ظلم است/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ۲۰ دستاورد بومی رو نمایی کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷

با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نوزدهمین نمایشگاه صنایع مخابرات و فناوری اطلاعات(تلکام) امروز (چهارشنبه) افتتاح و از ۲۰ دستاورد بومی صنعت مخابرات رونمایی شد.
به گزارش وبنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی در آیین افتتاح نوزدهمین نمایشگاه صنایع مخابرات و فناوری اطلاعات در محل نمایشگاه بین المللی تهران با بیان اینکه امروز خشونت در دنیا در حال گسترش است و اخبار زورگویی و قتل عام روز به روز در کشورهای توسعه یافته و‌ کمتر توسعه یافته بیشتر می شود، گفت: توسعه معرفت راه جلوگیری از گسترش اینگونه اتفاقات و وقایع است که ابزار آن توسعه ارتباطات است.

وی افزود: با توسعه ارتباطات می توان صلح را به ارمغان آورد و از طریق آن نیز می توان توسعه معرفت را گسترش داد.

آذری جهرمی با اشاره به تلاش فعالان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پوشش صددرصدی همه شهرهای کشور به نسل سوم و چهارم، اظهار کرد: امروز نزدیک به ۵۸ هزار کیلومتر از جاده های کشور تحت پوشش نسل سوم و چهارم هستند و ۵۴ درصد از روستاهای کشور به شبکه پهن باند متصل شده اند که توسعه خوبی اتفاق افتاده است.


وزیر ارتباطات با بیان اینکه بخشی از علت عقب ماندگی در حوزه ثابت به عدم تامین منابع سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی بر می گردد، گفت: شرکت ها نتوانستند برای تامین سرمایه وارد بورس شوند و از طرفی در شرایط تحریم انتظار تامین منابع از طریق سرمایه گذاری خارجی نیز نمی شود داشت اما شرکت ها برای تامین منابع خود عزم بر ادغام کرده اند که وزارت ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات به عنوان مرجع مقررات و قوانین حوزه نیز از این شرکت ها حمایت می کند تا به هدف ارایه دو‌میلیون پورت فیبرخانگی برسیم.

وی هدفگذاری سال گذشته برای اپراتورهای مجازی را دستیابی به پنج درصد بازار را دانست و افزود: این هدفگذاری نیز محقق نشد و درمجموع ظرفیت جذب شده توسط اپراتورهای مجازی نیم میلیون پورت رسید که با جلسات برگزار شده و همکاری بیشتر با اپراتورها و تعریف دوباره مدل اقتصادی انتظار داریم تا سال آینده به رشد پنج درصدی برسند.

وزیر جوان کابینه دوازدهم با اشاره به رشد دو برابری تولید محتوا از سوی کسب و کارهای مبتنی بر این حوزه تصریح کرد: در میزان ارتباطات بین الملل نیز با رشد ۸۰ درصدی مواجه بودیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به همکاری وزارت ارتباطات و وزارتخانه های رفاه و آموزش و پرورش،جهاد و کشاورزی اعلام کرد: خبر مسرت بخش اینکه با توسعه زیرساخت ها امسال ۱۳۶ هزار کلاس اولی از تحصیل باز مانده که بضاعت مالی نداشتند با دولت الکترونیک به تحصیل فراخوانده شدند که شیرین ترین نتیجه هوشمند سازی توسط دولت است تا خدمات بهتری به شهروندان ارایه شود.

آذری جهرمی با تاکید بر شکل گرفتن شفافیت برپایه توسعه نظام فناوری اطلاعات، گفت: بهره وری یکی از دغدغه های قانونگذاران به شمار می رود و‌کمبود منابع نیز از مشکلات جدی دولت هاست درحالیکه توسعه فناوری اطلاعات که زیرساخت آن ارتباطات است، می تواند به افزایش بهره‌وری منجر شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در عرصه کشاورزی و‌کمبود منابع آبی افزود: بخش زیادی از تامین معاش و اشتغال کشور در گرو صنعت کشاورزی است اما با کاهش نزولات آسمانی منابع آبی روند نزولی پیدا کرده اند و اینترنت اشیا در این حوزه می تواند به کمک افزایش بهره‌وری در این حوزه بیاید.

وزیر ارتباطات بهره وری را مشکل حوزه های دیگری چون انرژی، پزشکی و مشکلات شهری دانست و اظهار کرد: فناوری اطلاعات قادر است تهرانی که با آلودگی محیط زیست و ترافیک روبروست را زنده تر و با نشاط تر کند.

وزیر جوان کابینه دوازدهم با اشاره به تحمیل تحریم های ظالمانه و اثر آن بر اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: با وجود سختی ها امروز از ۲۶ دستاوردی که مبتنی بر دانش جوانان کشور است رونمایی می شود که باعث می شود در شرایط تحریم کاربری ها رشد پیدا کند.

آذری جهرمی با بیان اینکه مطابق هدفگذاری سال گذشته بنابود امسال دو‌میلیون پورت فیبرخانگی آماده واگذاری شود، اظهار کرد: اگرچه در حوزه موبایل رشد کردیم اما در حوزه ثابت نتوانستیم به اهداف برسیم و بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر فیبرنوری در شهرها باید کشیده شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه با رونمایی های امروز نیاز کشور به تجهیزات نوری به خارج از میان می رود، تصریح کرد: شبکه ثابت کشور نیز در حال دگردیسی است و از دستاوردهای بومی استفاده می کند.

وزیر جوان کابینه دوازدهم از همکاری وزارت ارتباطات با سازمان حفاظت از محیط زیست و استانداری گلستان برای اجرای پروژه حفاظت از پارک ملی گلستان با استفاده از اینترنت اشیا خبر داد و گفت: سالانه منابع طبیعی زیادی را از دست می دهیم و امسال بدنبال ترویج فناوری اطلاعات در حوزه محیط زیست برای جلوگیری از آن هستیم.

وی با اشاره به همکاری پیش روی وزارت ارتباطات با وزارت کشاورزی برای هوشمندسازی این صنعت حداقل در یکی از استان های کشور، افزود: در صنعت برق نیز هدفگذاری ها استخراج شده و مدل اقتصادی در حال شکل گیری است و دولت انگیزه لازم برای ایجاد اقتصاد اینترنت اشیا را دارد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه علیرغم وجود رکود در بیشتر بخش ها، صنعت ارتباطات رونق دارد، اظهار کرد: مشکل جدی صنعت ارتباطات نقدینگی است که به نوسانات ارزی بر می گردد چراکه اپراتورها در برنامه ریزی برای مقابل با تحریم ها اقدام به خریداری تجهیزات کرده بودند که اگر ارز در آن زمان به آنها اختصاص پیدا می کرد هزار میلیارد تومان می بود در حالیکه اکنون نیاز به اختصاص سه هزار میلیارد تومان دارد.

آذری جهرمی با بیان اینکه برای حمایت از اپراتورها ۲۰ درصد از تعرفه خدمات زیرساختی به آنها کاهش دادیم، درباره گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره افزایش تعرفه اپراتورها اظهار کرد: گزارش نشان می دهد که با وجود افزایش تعرفه ها مدل سال های گذشته تغییر نکرده است و فقط تعرفه های جدید کاربران را به سمت بسته های یک یا دو ماه و سه ماهه سوق می دهد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به فشاری که از سوی اپراتورها برای تامین نقدینگی به کاربران وارد می شود، تصریح‌کرد: با این حال بنظر می رسد رشد تعرفه ها در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل مقایسه با سایر صنایع نباشد که نشان از مدیریت آن دارد درحالیکه وابستگی صنعت ارتباطات به ارز بیش از ۷۰ درصد است.

آذری جهرمی افزایش درآمد اپراتورها از طریق افزایش تعرفه ها را ۶ تا ۷ درصد اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم با کاهش نرخ ارز که این روزها با تدابیر اندیشیده شده دولت و‌ عزم بی نظیر مردمی رخ داده، شرایط را به سمت مردم تغییر دهید چراکه استراتژی وزارت ارتباطات مبنی بر کاهش نرخ سالانه ارتباطات است.

وزیر ارتباطات با اشاره به فشارهای بیرونی در‌مورد احکام دیوان عدالت اداری گفت: فقط یک حکم دیوان عدالت اداری درآمد پنج هزار میلیارد تومانی شرکت مخابرات ایران را هزار میلیارد کم‌کرد که مبنای کارشناسی نیز نداشت.

وی به حکم دیگر دیوان عدالت اداری در مورد کارگزاران روستایی اشاره کرد که بر خلاف حکم اولی روند کارشناسی آن طی شده و افزود: در این حکم نیز ۸۰۰هزار میلیارد تومان از درآمد شرکت مخابرات ایران کاسته می شود.

وزیر جوان کابینه با بیان اینکه مطابق مصوبه سال ۱۳۸۹ شرکت مخابرات برای پرداخت رفاهی بازنشستگان این شرکت بالغ بر هزار میلیارد تومان بر هزینه ها اضافه می شود که متاسفانه در دفاتر این شرکت ثبت نشده است، تصریح کرد: سهامداران مخابرات در این مورد باید مشکل را حل کنند.

آذری جهرمی حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف آبونمان از قبوض تلفن ثابت را باعث کاهش هزار میلیارد تومانی درآمدهای شرکت مخابرات دانست و ادامه داد: این فشارها چاره ای جز افزایش تعرفه ها ندارد ولی هرچند این تصمیمات در خارج از چارچوب و نظام کارشناسی اتخاذ شده اما ما به آن احترام می گذاریم و اجرا می کنیم.

وزیر ارتباطات در ادامه با اظهار امیدواری در رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه مبنی بر پوشش ۸۰ درصدی روستاها گفت: با استقرار خدمات دولت الکترونیکی، تا پایان سال همه مدارس به آموزش الکترونیکی مجهز می شوند و کمیته ای نیز برای پوشش های جاده ای تشکیل شده تا پایان سال ۹۸ هیچ نقطه جاده ای بدون دوشش باقی نماند.

آذری جهرمی با اشاره به تفاهمنامه همراه اول و راه آهن اظهار کرد: بر همین اساس تا پایان شهریور سال آینده همه خطوط ریلی تحت پوشش نسل سه و چهار تلفن همراه قرار می گیرند.

وی همچنین به هماهنگی هاو تلاش ها برای تامین ارز مورد نیاز سندیکای صنایع مخابراتی و اپراتورها از سامانه نیما برای حل مشکلاتت موجود در تهیه تجهیزات دسترسی اشاره کرد.

(چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷) ۱۴:۰۹

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *