استارت آپهای بزرگ وارد بورس می شوند

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۷

چند شرکت استارت آپی بزرگ تا یک سال آینده وارد بورس خواهند شد. امیرهامونی مدیرعامل فرابورس در آخرین جلسه فینتاک اعلام کرد او گفت: «سال گذشته وقتی برای اولین بار سراغ شرکت‌های استارت‌آپی رفتیم آنها مشکلاتی از جمله آشنا نبودن با صورت‌های مالی حسابداری شده داشتند در اصل تصور می‌کردند اگر حساب‌های مالیاتی دارند مشکلی ندارند اما صورت‌های مالی حسابداری شده کاملا با حساب‌های مالیاتی متفاوت است.»

هامونی در ادامه افزود: «استارت‌آپها برای اینکه وارد بورس شوند باید صورت‌های مالی حسابداری شده داشته باشند؛ بورس روی این موضوع تاکید بسیاری دارد و این امر قابل گذشت نیست. برای عضویت در فرابورس لازم نیست که حتما ۳ سال سودآور باشند بلکه یک سال بعد از آغاز فعالیت می توانند وارد فرابورس شوند و نام شرکتشان روی تابلو قرار گیرد اما بورس روی صورت‌های مالی حسابداری شده تاکید فراوان دارد.»

او ادامه داد: «موضوع دیگری که بسیاری از شرکت های استارت آپی با آن دست به گیریبان هستند حاکمیت شرکتی آنها است. بسیاری از استارت آپها پدید آورنده ایده و ِمدیرعامل و حتی در بسیاری از شرکت‌ها کارمند خود همان یک نفر است از سویی بسیاری از آنها ثبت شرکتی نشده اند و قایم به فرد است اما این روند درست نیست بلکه استارت آپها باید ساختار شرکت خود را اصلاح کنند.»


مدیرعامل فرابورس در پاسخ به اینکه فین‌تکها درکدام بخش می‌توانند فعالیت کنند به موضوع رگ‌تک به عنوان یکی از حوزه‌ها اشاره کرد و افزود: «سامانه کدال هم اکنون یکی از بزرگترین مراکز داده شرکتها به شمار می‌آید به گونه‌ای که اگر دولت و بانک مرکزی نیز بخواهند از وضعیت اقتصادی شرکتها مطلع شوند به این سامانه مراجعه می‌کنند. در شرایط فعلی اطلاعات بیش از ۲ هزار شرکت و اطلاعات ۱۰ هزار مدیر اقتصادی کشور در آن قرار دارد. این سامانه نمونه یک رگ تک در این حوزه است.»

او اعلام کرد در شرایط فعلی هنوز هم ۱۰ شرکت برتر بورس شرکت‌هایی هستند که با زور بازو اداره می‌شوند اما می‌توان امیدوار بود که شرکت‌های فناوری محور نیز جزو ۵ شرکت برتر بورس قرار گیرند.

هامونی در پاسخ به این سوال که بورس چه امکاناتی در اختیار استارت‌آپها قرار خواهد داد گفت: «تصمیم گرفته شده استارت آپهایی که در فین استارز شرکت می‌کنند امکان دسترسی سه ماه به دیتای باز کدال و همچنین دیتای معاملاتی را داشته باشند در این صورت می‌توانند بسیاری از طرح‌ها و پروژه های خود را روی آن پیاده کنند.»

او همچنین تصریح کرد که  فین‌تکها نیز می‌توانند روی برخی از اپها که امکان گسترش سرویس‌دهی کارگزاریها را فراهم می‌کنند فعالیت کنند.

مدیرعامل فرابورس در پاسخ به این سوال که آیا بورس برنامه ای برای پذیرش ارزهای رمزنگاری شده و بیت کوین دارد گفت: «ما در این بخش دنباله روی دستورالعمل‌هایی خواهیم بود که بانک مرکزی صادر خواهد کرد اما اگر از بیت‌کوین صرف نظر کنیم در حال بررسی سایر ارزهای رمزنگاری شده برای پذیرش آنها در بورس هستیم.» براساس اظهارات او شرکتهایی که در حوزه ماینینگ نیز فعالیت می‌کنند می‌توانند وارد بورس شوند.

هامونی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا کنون شاخص بورس ۸۰ درصد رشد کرده است اعلام کرد: اگر کسی از ابتدای امسال در بورس سرمایه‌گذاری می‌کرد می توانست ۸۰ درصد سود کند.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه این نهاد خواهان تنوع محصولات و صنایع در بورس هستیم افزود: «به طور مثال با توجه به اینکه فرش یکی از نقاط قوت ایران به شمار می‌آید اما هنوز موفق نشده‌ایم آن را به عنوان صنعت در بورس پذیرش کنیم اما دومین بورس دنیا که گواهی اختراع را نیز به عنوان یک ابزار مالی در بورس پذیرش می کنیم.»

منبع: پیوست

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *