نانوپروداکت؛ مرجع رسمی معرفی محصولات مورد تایید فناوری نانو

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷

پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران به‌عنوان تنها مرجع رسمی معرفی محصولات دارای گواهینامه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، فعالیت می‌کند.

این پایگاه اینترنتی دارای بخش‌های مختلفی است که هریک می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیاز‌های علاقه‌مندان و فعالان حوزه فناوری نانو باشد.

  • معرفی محصولات فناوری نانو ایرانی، شرکت‌های تولیدکننده و درگاه‌های خرید
  • معرفی محصولات فناوری نانو وارداتی و شرکت‌های بازرگانی واردکننده
  • راهنمایی درخصوص نحوه اخذ گواهینامه نانومقیاس
  • ارائه اخبار مربوط به محصولات و دستاوردهای صنعتی حوزه فناوری نانو
  • آمار و گزارش‌هایی از محصولات و تجهیزات دارای گواهینامه نانومقیاس

اصلی‌ترین بخش‌ پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانوی ایران، معرفی محصولات و تجهیزات حوزه فناوری نانو است. در این بخش از سایت، محصولات و تجهیزات داری گواهی‌نانومقیاس در دسته‌‌های زیر ارائه شده است.


کالای خانگی: صنعت لوازم‌خانگی بیش‌ترین تأثیر را از فناوری‌نانو می‌پذیرد، بهره‌مندی از فناوری‌نانو در تولید لوازم‌خانگی می‌تواند برای مردم رفاه و آسایش و برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد. لوازم آشپزخانه و پذیرایی، کالای خواب و حمام، لوازم شستشو و نظافت و فرش‌های آنتی‌باکتریال از جمله محصولاتی هستند که توسط شرکت‌های تولیدکننده ایرانی با استفاده از فناوری نانو عرضه شده‌اند. در این بخش ۶۰ محصول و ۲۲ شرکت معرفی شده‌اند.

دارو، بهداشت و سلامت: فناوری نانو در حوزه دارو، بهداشت و سلامت کاربردهای گسترده‌ای یافته و محصولات بسیار متنوعی در این حوزه روانه بازار شده است. شرکت‌های تولیدکننده داخلی نیز در این زمینه توانسته‌اند به موفقیت‌های زیادی دست یابند و لوازم‌آرایشی و بهداشتی، دارو و تجهیزات و ابزار پزشکی را با استفاده از این فناوری بهبود دهند. در این بخش ۵۵ محصول و ۲۱ شرکت معرفی شده‌اند.

لوازم خودرو: فناوری نانو با فراهم کردن موادی کارا سبب افزایش امنیت و بهبود دوام تجهیزات مورداستفاده در صنعت حمل‌ونقل خواهد شد و شرکت‌های خودروسازی از فناوری‌نانو برای بهبود عملکرد خودروها و سازگاری با نیاز مشتری و استانداردهای موجود استفاده می‌کنند و محصولاتی در زمینه لوازم مصرفی و جانبی خودرو به تولید رسانده‌اند. در این بخش ۲۰ محصول و ۱۳ شرکت معرفی شده‌اند.

پوشاک: فناوری نانو به شیوه‌های مختلف می‌تواند سبب بهره‌وری بیشتر صنعت نساجی شود و با ایجاد قابلیت‌های جدید و بهبود کارایی منسوجات، امکان حضور در بازار پررقابت امروز را فراهم آورد. با توجه به رقابت‌پذیری بالا در صنعت نساجی ایران، تمایل به ایجاد ارزش‌افزوده از طریق به‌کارگیری این فناوری زیاد است. در این بخش ۴۲ محصول و ۲۴ شرکت معرفی شده‌اند.

کالا و خدمات صنعتی: امروزه فناوری نانو در بسیاری از صنایع کاربردی شده است. فناوری نانو در حوزه صنایع ساختمانی، تصفیه آب، نساجی، انرژی، نفت و صنایع وابسته و بسیاری از حوزه‌های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است. این فناوری به ویژه در ارائه خدماتی مانند ایجاد نانوپوشش‌های سخت‌ومقاوم مورد استقبال قرار گرفته است. در این بخش ۲۳۰ محصول و ۱۲۰ شرکت معرفی شده‌اند.

 ادارات، ارگان‌ها و اماکن عمومی: محصولات تولیدشده با استفاده از فناوری نانو در مکان‌های مختلف با هدف افزایش کیفیت خدمات، زیباسازی، رعایت بهداشت و سلامت و حفظ محیط‌زیست مورداستفاده قرار می‌گیرند. متولیان خرید محصولات برای این مکان‌های عمومی می‌توانند محصولات موردنیاز ارگان خود را در این قسمت پیدا کنند. در این بخش ۷۳ محصول و ۴۳ شرکت معرفی شده‌اند.

کالا‌های اصلی و تقلبی فناوری نانو را چطور تشخیص دهیم؟

براساس تعریف استاندارد بین‌المللی ISO-TS 18110: 2015 و استاندارد ملی ۱۲۰۹۸ «فناوری نانو – واژه‌ها، اصطلاحات و تعاریف اصلی» محصول فناوری نانو، محصولی است که کارکرد یا ویژگی آن مبتنی بر فناوری نانو بوده یا با فناوری نانو بهبودیافته باشد. به محصولاتی که تولیدکننده آن الزامات فنی محصول طبق استاندارد مانند:

  • از فناوری نانو و دانسته‌های علمی نانومقیاس (۱۰۰-۱ نانومتر) استفاده شده باشد
  • کارکرد یا ویژگی محصول با فناوری نانو بهبود یافته باشد
  • فرآیند تولید محصول مهندسی و تکرارپذیر باشد

را لحاظ کنند، گواهینامه نانومقیاس اعطا می‌شود. علاقمندان می‌توانند آخرین وضعیت محصولات موجود در بازار نانو ایران را در قسمت بازار محصولات نانو مشاهده کنند.

کاربران می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران و دنبال کردن نانوپروداکت در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و لینکدین با محصولات مورد تایید فناوری نانو آشنا شوند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *