دومین آزمون استخدامی شرکت‎های فناور برگزار می‎شود

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷

دبیر شورای سیاست گذاری آزمون استخدام بخش‎خصوصی، در نشست خبری آزمون استخدام بخش خصوصی شرکت های صنعتی، تجاری و فناور از آغاز ثبت نام دومین دوره این آزمون خبر داد.

محمدحسین قمری گفت: در نخستین آزمون استخدام بخش خصوصی که در سال ۹۶ برگزار شد، ۶۰ هزار نفر در ۲۶۶ عنوان شغلی شرکت کردند که در این میان ۲۰ هزار شغل در مصاحبه اینترنتی به مصاحبه حضوری دعوت شدند.
وی بیان کرد: برآوردها نشان داده است که ۲۸ هزار فرصت شغلی از بیش از ۱۱۰۰ شرکت خصوصی و دانش محور ارایه شده بود که موجب معرفی ۹ هزار نفر شد و از این میان ۶۳۰۰ نفر موفق بود.
قمری بابیان این که سال گذشته استان های برگزاری آزمون به صورت منطقه ای اعلام شده بود، ادامه داد: امسال تلاش داریم استان ها را بیشتر کنیم تا برای شرکت کننده ها شرایط ساده تر شود. درنتیجه تا امروز ۷ استان برای این منظور در نظر گرفته شده اند که با تلاش ها این تعداد بیشتر خواهد شد.
وی با تاکید بر تفاوت ها و مشابهت های آزمون استخدام دوم نسبت به دوره اول، توضیح داد: دومین آزمون استخدام بخش خصوصی شرکت های صنعتی، تجاری و فناور در ۸ دسته شغلی و با ۲۲۲ عنوان شغلی برگزار می شود. آغاز ثبت نام این آزمون از ۱۰ شهریورماه خواهد بود. مرحله غیرحضوری آن آبان ماه سال جاری و مرحله حضوری نیز آذرماه همین سال برگزار می شود.
دبیر شورای سیاست گذاری آزمون استخدام بخش خصوصی شرکت های صنعتی، تجاری و فناور تاکید کرد: طراحی و اجرا این آزمون مبتنی شایستگی های شغلی بومی احصا شده در نخستین آزمون است. همچنین آموزش های مهارت های نرم (Soft Skills) و راهنمایی تخصصی به راهنمای شغلی همه شرکت کنندگان افزوده شده است.
وی از دیگر ویژگی های این دوره را افزوده شدن مشاغل پردرآمد جدید برای شرکت ها و صنایع کشور و همچنین فراهم شدن امکان معرفی به فرصت های شغلی شرکت های خارج از کشور عنوان کرد.
قمری ۸ دسته شغلی در نظر گرفته شده برای دومین آزمون استخدام بخش خصوصی شرکت های صنعتی، تجاری و فناوری که با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برگزار می شود را هنر، رسانه و آموزش؛ مالی و اداری؛ مهندسی؛ مدیریتی؛ بازاریابی و فروش؛ کارشناسی و ارایه خدمات؛ فناوری اطلاعات؛ فنر و اجرایی بیان کرد.
وی در مورد تفاوت این آزمون با سایر آزمون های استخدامی رایج ارایه راهنمای جامع شغلی و کارنامه تفصیلی مبتنی بر تحلیل نتایج شایستگی های شغلی هر فرد و نیز امکان جانمایی داوطلبان در مشاغل متنوع بر اساس تناسب فرد با سن و مدرک تحصیلی آنها دانست. دبیر شورای سیاست گذاری آزمون استخدام بخش خصوصی شرکت های صنعتی، تجاری و فناور از دیگر تفاوت ها به عدم اخذ هزینه های اضافه تحت عناوینی چون هزینه مصاحبه، معرفی و غیره در طی فرایند آزمون از داوطلبان و همچنین اولویت بندی داوطلبان صرفا بر اساس توانمندی ها و شایستگی های شغلی به جای تکیه بر عوامل فرعی نظیر مدرک دانشگاهی یا معدل پرداخت.
قمری همچنین با بیان اینکه درصدد آمده‎ایم تا برای افراد شرکت کننده شرایطی برای حضور در خارج از کشور به وجود بیاید، گفت: طبق تفاهم نامه ای که با وزارت کار داشته‎ایم، بنا داریم از افرادی که شایستگی شغلی دارند در شرکت‎های خارجی که نیاز به نیروی متخصص در زمینه مهندسی و فنی دارند استفاده کنیم؛ در این صورت امکان دارد افراد با شایستگی برتر بتوانند در شرکت‎های خارجی نیز مشغول به کار شوند.
دبیر شورای سیاستگذاری آزمون استخدام افزود: ارزیابان این مصاحبه استخدامی متشکل از مدیران شرکت ها، اعضای هیات علمی، خبرگان شغلی و متخصصان می شوند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آزمون اولیه اینترنتی است و امکان تقلب برای افراد شرکت کننده وجود خواهد داشت، گفت: ما سعی کردیم تا جای ممکن امکان تقلب را در این آزمون کاهش دهیم. از جمله سوالات متفاوت، قابل کپی نبودن، زمان محدود برای پاسخ و … را برای آزمون در نظر گرفته ایم اما باز هم ممکن است امکان تقلب وجود داشته باشد.
قمری افزود: در آزمون اولیه که اینترنتی است ممکن است فردی جای فرد دیگری آزمون دهد اما در نهایت در مصاحبه حضوری باید خود فرد حضور داشته باشد که در این صورت تقلب در این زمینه مشخص می شود زیرا افراد بر اساس شایستگی های شغلی و توانمندی هایشان گزینش خواهند شد؛ مرحله حضوری درصد تقلب را کمتر می کند.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه به گفته داوطلبان سوالات این آزمون روانشناسی و سخت بوده است، گفت: آزمون اولیه بر اساس شخصیت شناسی افراد بوده که این نمی تواند سخت باشد زیرا افراد بر اساس ویژگی های خود پاسخ می دهند.
قمری ادامه داد: آزمون شخصیت شناسی تاثیری در جذب افراد نداشته و صرفا برای تکمیل اطلاعات است؛ اما درصدد هستیم این سوالات را در مرحله دوم که امسال قرار است برگزار شود کوتاه تر کنیم.
دبیر شورای سیاستگذاری آزمون استخدام در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: سوالات این آزمون سخت نبوده و همه بر اساس نیاز شرکت هاست و ما به عنوان واسط بین شرکت ها و داوطلبان عمل می کنیم و سعی کرده ایم که معرفی موفقی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط اقتصادی حاکم در کشور در ماه های آینده انتظار رشد جذب افراد افزایش پیدا می کند، افزود: نظام تصمیم به جذب یک میلیون نیرو گرفته و برای این در صندوق ارزی بودجه ای اختصاص داده است. از این رو انتظار می رود که داوطلبان جویای کار بیشتر در این آزمون شرکت کنند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *