نایب رييس كميسيون ICT اتاق ايران:

تولیدکنندگان فاوا برای خرید مواد اولیه با چالش مواجه‎اند

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷

نایب رییس کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: باتوجه به افزایش نرخ ارز تمام کالاهای حوزه آی تی با افزایش قیمت مواجه شده و تولیدکنندگان این حوزه برای خرید ماشین آلات و مواد اولیه با چالش مواجه شده اند.

 عبدالرضا نوروزی نایب رییس کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران در حاشیه جلسه این کمیسیون گفت: در دولت دهم تحریم ها و مسایل مختلفی ایجاد شد که دولت حسن روحانی با وعده هایی که مطرح کرد موجب شد که مردم در هر دو مرحله به وی رای دهند. برنامه دولت این بود که برجام جلو رفته تا کشور با عرصه بین المللی آشتی کند و در تمام حوزه های اقتصادی از جمله حوزه فاوا، روابط و داد و ستدها با خارج صورت بگیرد. اگرچه این برنامه در دولت یازدهم اجرا شد اما تغییری در شرایط اقتصادی برای مردم روی نداد. در دولت دوازدهم اما عکس این اتفاقات افتاد یعنی نه تنها امید از مردم گرفته شد بلکه با خروج آمریکا از برجام تبعات اقتصادی از جانب اروپا و آسیا گریبانگیر ما شد.
وی افزود: به هر روی باوجود آنکه در دولت فعلی نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان تعیین شد و معاون اول رییس جمهور اعلام کرد که هیچ نگرانی در زمینه کالاهای اساسی و غیراساسی وجود ندارد اما این وعده ها ثمربخش نبوده و تمام کالاها خصوصا در حوزه آی تی با افزایش قیمت مواجه شده است. در نتیجه برای خرید ماشین آلات در حوزه فاوا و ارتقای صنایع این حوزه با چالش مواجه شده ایم. در زمینه وام هایی نیز که قرار بود به تولیدکنندگان اعطا شود با حداقل ها این اقدام صورت گرفت و هرکسی که به دولت نزدیک تر بود توانست از این امکانات بیشتر استفاده کند. آن تولیدکنندگانی نیز که از این وام ها استفاده کردند حالا در این تلاطم قرار گرفته اند که با افزایش قیمت ماشین آلات و مواد اولیه مواجه شده اند و در نتیجه طرح توجیهی شان با توجه به افزایش هزینه ها در نتیجه افزایش نرخ ارز ناکارآمد شده است.
نوروزی ادامه داد: به این ترتیب کسی که وام گرفته به بانک متعهد شده اما با توجهی به افزایش نرخ ارز قادر به به انجام رساندن طرح خود نبوده و با عدم توانایی پرداخت اقساط و جریمه های بانکی مواجه می شود. تمام این ها نتیجه تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی از جانب دولت است. اگرچه در جلساتی که بین بخش خصوصی و نمایندگان دولتی برگزار می شود صحبت های خوبی مطرح می شود اما در عمل وعده های دولتی عملیاتی نمی شوند.
منبع: فدراسیون ICT

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *