عربی، ترکی و شش زبان اروپایی به ماشین ترجمه بومی «ترگمان» اضافه می شود

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷

رییس‌هیات مدیره شرکت پردازش هوشمند ترگمان با اعلام اینکه شش زبان اروپایی همراه با زبان های عربی و ترکی به موتور ترجمه بومی «ترگمان» افزوده می شود، گفت: این امکان در پی امضای تفاهمنامه ای همکاری با یکی از شرکت خارجی به نام «پرو ام تی» ایجاد شده است.

به گزارش وبنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طی تفاهمنامه ای میان شرکت پردازش هوشمند ترگمان متولی توسعه موتور بومی ترجمه‌ماشینی و شرکت پروام تی (PROMT) مقرر شد تا شش زبان اروپایی همراه با زبان‌های عربی و ترکی به بسته خدماتی ترگمان به عنوان موتور بومی ترجمه‌ماشینی افزوده شود.
بر همین اساس شرکت پردازش هوشمند ترگمان متولی توسعه موتور بومی ترجمه‌ماشینی و شرکت پروام تی(PROMT) یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه ترجمه‌ماشینی در راستای گسترش فناوری و تجارت بین‌الملل در حوزه پردازش زبان و ترجمه‌ماشینی در مردادماه ۱۳۹۷تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
سید محمد محمدزاده ضیابری رییس‌هیات مدیره شرکت پردازش هوشمند ترگمان در خصوص این تفاهمنامه همکاری گفت: از سال گذشته پس از ارایه موتور ترجمه‌ماشینی نورونی ترگمان که در قالب یکی از زیر پروژه‌های طرح جویشگر بومی از آن رونمایی شد، به دنبال گسترش خدمات در این حوزه بوده‌ایم و از آنجایی که یکی از درخواست‌های همیشگی کاربران افزایش تعداد زبان‌های مورد پوشش توسط موتور بومی ترجمه بوده است؛ سعی کردیم تا از طریق همکاری با یکی از شرکت‌های خارجی، ایجاد این امکان را سرعت ببخشیم.
وی با اشاره به اینکه از فروردین‌ماه مذاکراتی با شرکت PROMT به عنوان یکی از ۱۰ شرکت برتر فعال این حوزه آغاز شده، افزود: با تبادل API و مستندات فنی که مورد تایید طرفین قرار گرفت، مقرر شد تا این دو شرکت، اقدام به تولید محصولات و خدمات مشترک برای عرضه در بازارهای ایران، اروپا و آسیای میانه کنند.
ضیابری با اعلام اینکه در فاز نخست این همکاری شش زبان اروپایی همراه با زبان‌های عربی و ترکی به بسته خدماتی ترگمان افزوده می شود، اظهار کرد: همچنین طراحی و پیاده‌سازی بسته نرم افزار ترجمه ویژه سازمانها و مجموعه‌های خبری نیز در برنامه سال جاری قرار گرفته است.
 با عقد این تفاهم‌نامه شرکت پردازش هوشمند ترگمان امکان بهره‌مندی از توان شرکت PROMT برای ارایه خدمات ترجمه ماشینی از مبدا یا به مقصد بیش از ۲۰ زبان اروپایی و آسیای میانه را یافته و شرکت PROMT نیز با بهره‌مندی از سامانه ترگمان امکان ارایه خدمات ترجمه مبتنی بر زبان فارسی را پیدا می کند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *