اتحادیه کسب و کارهای مجازی: هر فروشی اعم از واقعی و مجازی، باید زیر نظر اتحادیه های صنفی انجام شود / سازمان نظام صنفی رایانه ای: دولت سازمان نظام صنفی رایانه ای را پنجره واحد بخش خصوصی می داند

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

به گزارش وبنا در روزهای گذشته اختلافات بین اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی و سازمان نظام صنفی رایانه ای توجه فعالین و علاقه مندان حوزه کسب و کارها مجازی را به خود جلب کرده است. همه چیز از آنجا شروع شد که اتحادیه کسب و کارهای مجازی به شرکتی که عضور سازمان نظام صنفی رایانه ای بود اخطار داد تا اقدام به اخذ مجوز از آن اتحادیه کند.

این اخطاریه، نامه سازمان نظام صنفی رایانه ای به اتحادیه کسب و کارهای مجازی را در پی داشت که در آن به اتحادیه کسب و کارهای مجازی اخطار داده شده بود که از ارسال اخطاریه به اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای خودداری کند.

خبرنگار وبنا برای روشن شدن این موضوع و آگاهی از مواضع طرفین در این رابطه با مسئولین سازمان نظام صنفی رایانه ای و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی گفتگو کرد که مشروح آن به شرح زیر است:


سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گفتگو با خبرنگار وبنا گفت: «اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مانند اتحادیه صنوف دیگر در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت شده است. قانون نظام صنفی بر اتحادیه های صنوف مختلف حکم فرماست و هر فروشی اعم از واقعی، مجازی، به شکل کالا یا خدمات باید زیر نظر اتحادیه های صنفی انجام شود.»

دریافت مجوز از سازمان نظام صنفی رایانه ای الزامی نیست

رضا الفت نسب، دریافت مجوز از سازمان نظام صنفی رایانه ای را الزامی ندانست و گفت: سازمان نظام صنفی رایانه ای بر اساس قانون حمایت از حقوق مولفین تشکیل شده است و جنبه حمایتی دارد. به این شکل که اگر فردی خواست نرم افزاری تولید کند، سازمان نظام صنفی از او حمایت می کند اما اگر آن فرد خواست همان نرم افزار را وارد بازار کند و به فروش برساند، از آن جا به بعد کارش در حوزه صنفی قرار می گیرد و سازمان نظام صنفی رایانه ای درآن زمینه اختیاری ندارد. بنابراین باید زیر نظر اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی فعالیت کند و به لحاظ قانونی مکلف به دریافت مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی است.»

همه شرکت های فعال در حوزه IT باید از سازمان نظام صنفی رایانه ای مجوز بگیرند

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در مورد ماهیت قانونی مجوز سازمان نظام صنفی رایانه ای گفت: طبق اساسنامه مصوب هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی همه افرادی که در حوزه IT فعالیت می کنند باید از سازمان نظام صنفی رایانه ای مجوز بگیرند. »

علی آذرکار با بیان اینکه دولت سازمان نظام صنفی رایانه ای را پنجره واحد بخش خصوصی می داند، گفت: « ما سعی می کنیم که از اعضای خود حمایت کنیم که بعد از اخذ مجوز از سازمان نظام صنفی رایانه ای مجبور به اخذ مجوز از ۲۰ جای دیگر نباشند. اگر شرکتی عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای است نباید بند جای دیگری باشد. با اخطاریه هایی که اتحادیه کسب و کارهای مجازی می دهد اماکن تعزیرات حکومتی اقدام به بستن شرکت ها می کند در صورتی که اعضای ما مشمول اخطاریه های اتحادیه نیستند.»

آذرکار با رد اینکه سازمان نظام صنفی رایانه ای صرفا حمایتی است، گفت: « سازمان نظام صنفی رایانه ای ارگان نظارتی دارد. در شورای انتظامی سازمان، نماینده قوه قضائیه حضور دارد. قانون گذار این را در ساختارسازمان دیده است که افراد بدانند به کجا شکایت کنند.»

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *