همزمان با بررسی لایحه پیشنهادی وزارت کشور پیرامون اصلاح قانون حمل و نقل و محدود سازی کسب و کارهای ارائه دهنده خدمات جابجائی هوشمند (تاکسی آنلاین) در کمیسیون امور زیربنایی دولت، اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی با صدور بیانیهای اعتراض خود به لایحه محدودسازی فعالیت تاکسیهای اینترنتی را اعلام کرد.
بیانیه اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی در اعتراض به لایحهی محدودسازی فعالیت تاکسیهای اینترنتی
کمتر از یک سال است که اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی فعالیت خود را با هدف ساماندهی و رفع مشکلات کسبوکارهای اینترنتی آغاز کرده است. در طول این یک سال فراز و نشیبهای فراوانی گریبانگیر این تشکل نوپا بوده است. از سویی اصناف سنتی که به زعم خود کسبوکارهای آنلاین را دشمنان خود میدانند و از سوی دیگر برخی نهادهای دولتی و حکومتی که روزانه به دنبال تصویب طرح یا لایحهای برای محدود ساختن آنان هستند.
برای کارآفرینان اینترنتی جای تعجب است که این همه هیاهو بر سر چیست؟
هر روز مانع جدید و هر روز تلاش برای رفع آن. فکر میکنید با این حساب جانی برایمان مانده است که بتوانیم به فکر توسعه کسبوکار خود باشیم. مگر نه اینکه تمام مجوزهای لازم را گرفتهایم؟ مگر نه اینکه باعث اشتغال شدهایم؟ مگر نه اینکه آسایش و رفاه برای مردم آوردهایم؟
بلاشک راهاندازی کسبوکارهای ارائهدهنده خدمات جابهجایی هوشمند قدم بسیار بزرگ و سازندهای در راستای رفاه مردم، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد قشر زحمتکش رانندگان عزیز بوده است. امروز بیش از یک میلیون و پانصد هزار سفر به وسیله این پلتفرمها ثبت و انجام میشود. بر اساس مستندات موجود در اتحادیه، شکایات از این کسبوکارها بسیار ناچیز بوده و این نشان از نظارت بیشائبه و منظم شرکتها، اتحادیه و سازمانهای نظارتی بر فعالیت آنان بوده است. اتفاقی که کمتر شاهد آن بودهایم.
در شرایطی که فروشگاههای خارجی نرمافزار (اپاستور)، نرمافزارهای این کسبوکارها را تحریم و حذف کردهاند، جای بسی تاسف و تامل است که سازمانهای دولتی نیز به دنبال محدودسازی فعالیت آنها هستند. در اقدامی جدید و دور از ذهن وزارت کشور با ارائهی لایحهای به دولت محترم، به دنبال محدودسازی فعالیت کسبوکارهای ارائهدهنده خدمات جابهجایی هوشمند (تاکسی آنلاین) است. این لایحه که هم اکنون در کمیسیون امور زیر بنایی دولت در حال بررسی است، تاکسیهای آنلاین را مکلف به دریافت مجوز از شهرداریها میکند.
خلق مجوز جدید با روح قانون بهبود محیط کسبوکار و رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور مغایر است. از سوی دیگر، مجموعه شهرداریها که خود با داشتن تاکسیرانی و در برخی شهرها تاکسی آنلاین یک رقیب برای کسبوکارهای خدمات جابهجایی هوشمند محسوب میشوند، با این قانون به عنوان مرجع صادرکننده مجوز، مدیریت و نظارت بر سایر پلتفرمهای آنلاین خدمات جابهجایی را بر عهده خواهند داشت. در کجای دنیا سراغ دارید که به یک رقیب اجازه دخالت در سایر امور بازار را بدهند؟
خوب است همگان بدانند که بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی، مجموعه شهرداریها باید در راستای توسعه حملونقل عمومی، اصلاح قوانین آن و افزایش سطح رضایت مردم و رانندگان تاکسیها اقدام کنند، در حالی که پلتفرمهای آنلاین صرفاً برای خودروهای شخصی و مطابق با قوانین نظام صنفی فعالیت میکنند.
کارآفرینان تصور میکنند بخشهایی از دولت، صرفا به دنبال ایجاد موانع برای این کسبوکارهاست در حالیکه باید حامی آن باشد. بر اساس بخشنامه ابلاغی شماره ۱۳۸۸۸۱/۵۲۲۰۷ مورخ ۰۹/۱۱/۱۳۹۵ معاون اول رئیسجمهور مبنی بر “لزوم بهرهگیری از نظرات تشکلهای غیر دولتی اقتصادی نظیر اتحادیههای صنفی”، تمامی دستگاههای اجرایی مکلفند در تدوین یا اصلاح بخشنامهها و رویههای اجرایی و در ارائه پیشنهاد برای تصویب مقررات دولتی، نظر تشکلهای ذیربط را اخذ و مورد توجه قرار دهند. این در صورتی است که هیچگونه دعوت و یا درخواست ارائه نظر از اتحادیه در رابطه با این موضوع نشده و متاسفانه همچنان پشت درهای بسته دولتی برای کسبوکارها تصمیم گرفته میشود.
اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی ضمن مخالفت با لایحه وزارت کشور مبنی بر محدودسازی فعالیت کسبوکارهای ارائهدهنده خدمات جابهجایی هوشمند، خواستار رد این پیشنهاد و برگزاری جلسات مشترک جهت رفع دغدغههای نظارتی است.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
اتحادیه کشوری کسبوکار مجازی
مرداد ۱۳۹۷