معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار: فناوری اطلاعات بیکارترین فارغ التحصیلان دانشگاهی را به خود اختصاص می دهد

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

معاون توسعه کارآفرینی واشتغال وزیر کار بااشاره به اینکه بخش عمده ای از اشتغال حوزه خدمات بی کیفیت وناپایدار است، گفت: فناوری اطلاعات بیکارترین فارغ التحصیلان دانشگاهی را به خود اختصاص می دهد.

عیسی منصوری در کنفرانس بین المللی ایران ۱۴۰۴ که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با اشاره به سهم بیش از ۷۰ درصدی بخش خدمات در اشتغالزایی گفت: البته بخش عمده ای از اشتغال ایجاد شده در فعالیت های اقتصادی بخش خدمات کم کیفیت در بنگاه های غیررسمی و خرد است. بنابراین ۷۰۰ هزار شغلی که به استناد آمار مرکز آمار در حوزه خدمات ایجاد شده است کاملا درست است اما این میزان اشتغال ایجاد شده صرفا پایدار و با کیفیت نیست؛ ضمن اینکه نمی تواند متناسب با نیاز بازار کار فارغ التحصیلان باشد.
منصوری ادامه داد: وقتی بخش قابل توجهی از اشتغال کشور متمرکز بر بخش خدمات است بنابراین اگر سیاست های بازار کار را معطوف به این بخش از اقتصاد نکنیم فعالیت های اقتصادی بخش خدمات از جنس توزیعی می شود لذا باید اشتغال بخش خدمات مولد باشد چرا که خدمات غیرمولد نمی تواند ارزش افزوده ایجاد کند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از ارزش افزوده در دنیا مربوط به بخش فناوری اطلاعات است گفت: ۳۰ درصد از زیرساخت ها مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ۷۰ درصد دیگر نیز در حوزه تولید محتوا در بخش فناوری اطلاعات است اما در ایران این گونه نیست.
وی همچنین با اشاره به سهم ۵۰ هزار میلیارد تومانی ارزش افزوده در حوزه فناوری اطلاعات گفت: در حالت خوشبینانه این سهم ۶۰ هزار میلیارد تومان است و در این زمینه با همکاری مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت فناوری اطلاعات بدنبال ایجاد ابزارهایی برای نظام حکمرانی کشور هستیم تا به هدف خود برای تحقق سهم واقعی فناوری اطلاعات در ارزش افزوده دست یابیم.
منصوری همچنین افزود: به رغم ظرفیت بالای اشتغال در حوزه تولید محتوا در بخش فناوری اطلاعات اما به دلیل فقدان مهارت فارغ التحصیلان این رشته برای ورود به بازار کار، بخش آی تی بیکارترین فارغ التحصیلان دانشگاهی را به خود اختصاص می دهد.
منبع: ایرنا

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *